REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Polska jest czwartym eksporterem mebli na świecie

  • Autor: PAP
  • 21 maj 2018 09:17
Polska jest czwartym eksporterem mebli na świecie
fot. pixabay.com

Polska jest 4. eksporterem mebli na świecie i 6. największym ich producentem. Głównymi rynkami zbytu są dla nas rynki europejskie, a największym pozaunijnym - Stany Zjednoczone - powiedział PAP Michał Strzelecki z Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, ekspert PAIH.

REKLAMA

Na chwilę obecną podstawowymi rynkami zbytu są dla polskich meblarzy rynki europejskie. Ale Europa robi się ciasna. Jeśli chcemy jako branża dalej się dynamicznie rozwijać musimy szukać rynków perspektywicznych, do których zaliczamy między innymi Stany Zjednoczone" - wskazał Strzelecki.Jeśli spojrzymy na pierwszą dziesiątkę najważniejszych rynków eksportowych dla branży meblarskiej, to z tych pozaunijnych mamy tylko USA - powiedział.

Jak podkreślił, USA to rynek bardzo chłonny i potężny. "Ale trudny. Nie tylko z punktu widzenia logistycznego, bo chodzi o wysyłanie produktów na tzw. rynek odległy, ale też dystrybucję mebli na miejscu. A klient, który kupuje dziś meble nie chce czekać 5-6 tygodni, chciałby je mieć maksymalnie w tydzień" - powiedział. Jak dodał, to wiąże się "z dużo wyższymi kosztami wejścia" w porównaniu do rynków europejskich.

Jak zaznaczył Strzelecki, ważną imprezą - z punktu widzenia eksportu polskich mebli na rynek USA - są targi International Centemporary Furniture Fair 2018, które odbywają się 20-23 maja w Jacob K. Javits Centre w Nowym Jorku.

"Jedzie tam 21 polskich firm. To całkiem niezła reprezentacja jeśli chodzi o imprezy, które odbywają się na rynkach pozaunijnych. Chcielibyśmy, aby ten rynek był lepiej rozeznany przez nasze firmy i żeby eksport mebli do USA rósł bardziej dynamicznie niż obecnie" - powiedział Strzelecki.

Wyjaśnił, że jeśli chodzi o eksport na rynek Stanów Zjednoczonych, branża zamknęła go w 2017 r. wynikiem 334 mln euro, co oznacza udział przekraczający 3,5 proc.

Podczas nowojorskich targów, które według szacunków organizatorów zgromadzą ponad 800 międzynarodowych wystawców i 36 tys. partnerów z branży Polska Agencja Inwestycji i Handlu uruchomi stoisko narodowe (nr 671), na którym będą dostępne m.in. ulotki i filmy promocyjne firm z branży. Polscy przedsiębiorcy będą też mogli spotykać się tam z potencjalnymi kontrahentami. "Celem zorganizowania stoiska narodowego jest promocja polskiego sektora meblarskiego wśród zagranicznych kontrahentów" - wyjaśnił Strzelecki. Ze stoiska będą mogły korzystać nie tylko firmy - wystawcy, ale też przedsiębiorcy niebiorący udziału w targach.

Są dwie strategie zdobywania odległych rynków wyjaśnił ekspert. "Pierwsza polega na tym, że meble produkujemy w Polsce, dajemy zatrudnienie naszym pracownikom, tu płacimy podatki i stąd obsługujemy rynki. Przy czym na rynku docelowym musimy zorganizować centrum logistyczne na dany region. To są nie tylko potężne koszty, ale też zamrożony kapitał, bo meble trzeba tam dostarczyć i czekać aż towar się sprzeda" - wyjaśnił. Druga strategia jest taka, że albo budujemy, albo kupujemy fabrykę na takich rynkach. "Obecnie jedna z dużych polskich firm planuje szersze wejście na rynek USA, są też przymiarki do rynku indyjskiego. W ciągu 2-3 lat będziemy mogli się przekonać, które podejście sprawdza się lepiej" - ocenił.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.