REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Polska jest trzecia w Europie pod względem eksportu mebli. Co czeka branżę w 2017 r.?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 gru 2016 11:11
fot. pixabay.com

Przemysł meblarski jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Prognozuje się, że wartość eksportu mebli w 2016 roku może przekroczyć 41,64 mld zł. Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie, a czwarte na świecie pod względem eksportu mebli. Czy Polsce w 2017 roku uda się wskoczyć na wyższe miejsce podium?

REKLAMA

- Polska od prawie 20 lat znajduje się w ścisłej czołówce światowych liderów eksportujących meble. W ujęciu globalnym, lepsze wyniki finansowe osiągają jedynie Chińczycy, Włosi i Niemcy. Europejscy konkurenci wyprzedzają Polskę ze względu na znacznie wyższe ceny sprzedaży jakie proponują. Biorąc pod uwagę ilość wyeksportowanych mebli w przeliczeniu np. na tony Polska byłaby drugim największym eksporterem mebli na świecie zaraz po Chinach - podkreśla Andrzej Moskała, właściciel firmy Toptextil, dystrybutora obiciowych tkanin meblarskich, importera, ale też eksportera.

Według badań przeprowadzonych przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli od 2010 roku eksport wzrósł o ponad 40 proc. Największymi rynkami zbytu dla polskiej produkcji wyposażenia domu oraz komponentów meblowych są Niemcy - obecnie co czwarty mebel w niemieckim gospodarstwie pochodzi z naszego kraju - oraz Wielka Brytania - w 2015 wartość eksportu na Wyspy wyniosła ponad 700 milionów euro. Wzrost znaczenia i rozpoznawalności polskich marek meblowych ma ogromny wpływ na rozwój firm zajmujących się produkcją komponentów meblowych - między innymi tkanin obiciowych. Naszym głównym rynkiem zbytu jest co prawda rynek polski, jednak eksport zagraniczny stanowi już ok. 8-9 proc. - komentuje Moskała.

Polska jest jednym ze światowych liderów szeroko rozumianej branży meblarskiej, w tym tapicerskiej, ale wciąż musi walczyć o swoją pozycję z zarówno z zachodnimi konkurentami stawiającymi na design, jak i wschodnimi – ci z kolei skupiają się na jak najniższych cenach, choć kosztem jakości. - Słabymi stronami polskiej branży meblowej są niski poziom działań marketingowych i wdrażania innowacji oraz nowych technologii, współpraca przedsiębiorstw z instytucjami otoczenia biznesowego, brak systemu przepływu informacji oraz niskie nakłady finansowe przeznaczane na innowacje – komentuje Aneta Cieśla, kierownik działu  sprzedaży firmy Kameleon. Pomimo rosnących wskaźników, polscy eksporterzy komponentów meblowych cały czas napotykają na wiele trudności. - Jesteśmy zalewani masową produkcją ze Wschodu. Polscy producenci muszą stawiać na oryginalność, ciekawe i praktyczne rozwiązania, a przede wszystkim na najwyższą jakość. Niestety nadal częstym błędem jest oszczędzanie na elementach, które potrafią nadać meblowi unikalnego charakteru, jak np. tkaniny obiciowe. – ocenia dr Marek Borowiński, znany jako Shop Doctor, który od lat doradza polskim firmom meblarskim. - Staramy się nie tylko śledzić trendy, ale także je kreować. Niestety, konkurencja nie śpi i często nasze premiery, poprzedzone wielomiesięcznymi procesami projektowymi, kopiowane są przez innych. Nieuczciwi konkurenci wiedzą, że łatwiej jest wypuścić na rynek sprawdzoną, cenioną przez klientów kolekcję niż budować ją od podstaw – dodaje Moskała.

Według prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, zainteresowanie polskimi meblami stale rośnie w Brazylii, Emiratach Arabskich, Stanach Zjednoczonych, Rumunii czy na Słowacji. Przed Polską otwiera się także rynek chiński czy irański. Chociaż krajowy eksport będzie rozwijał się na nowych rynkach, to w najbliższych latach Unia Europejska nadal będzie miała największe znaczenie dla dynamiki eksportu branży meblarskiej. Pomimo trudności, polskie firmy rynku meblarskiego z roku na rok radzą sobie coraz lepiej. - Myślę, że rok 2016 nazwać można rokiem przełomowym. W roku 2017 spodziewamy się nawet 20 proc. wzrostu sprzedaży – przewiduje Moskała.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.