REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Polska jest trzecia w Europie pod względem eksportu mebli. Co czeka branżę w 2017 r.?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 gru 2016 11:11
fot. pixabay.com

Przemysł meblarski jest jedną z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Prognozuje się, że wartość eksportu mebli w 2016 roku może przekroczyć 41,64 mld zł. Polska zajmuje trzecie miejsce w Europie, a czwarte na świecie pod względem eksportu mebli. Czy Polsce w 2017 roku uda się wskoczyć na wyższe miejsce podium?

REKLAMA

- Polska od prawie 20 lat znajduje się w ścisłej czołówce światowych liderów eksportujących meble. W ujęciu globalnym, lepsze wyniki finansowe osiągają jedynie Chińczycy, Włosi i Niemcy. Europejscy konkurenci wyprzedzają Polskę ze względu na znacznie wyższe ceny sprzedaży jakie proponują. Biorąc pod uwagę ilość wyeksportowanych mebli w przeliczeniu np. na tony Polska byłaby drugim największym eksporterem mebli na świecie zaraz po Chinach - podkreśla Andrzej Moskała, właściciel firmy Toptextil, dystrybutora obiciowych tkanin meblarskich, importera, ale też eksportera.

Według badań przeprowadzonych przez Ogólnopolską Izbę Gospodarczą Producentów Mebli od 2010 roku eksport wzrósł o ponad 40 proc. Największymi rynkami zbytu dla polskiej produkcji wyposażenia domu oraz komponentów meblowych są Niemcy - obecnie co czwarty mebel w niemieckim gospodarstwie pochodzi z naszego kraju - oraz Wielka Brytania - w 2015 wartość eksportu na Wyspy wyniosła ponad 700 milionów euro. Wzrost znaczenia i rozpoznawalności polskich marek meblowych ma ogromny wpływ na rozwój firm zajmujących się produkcją komponentów meblowych - między innymi tkanin obiciowych. Naszym głównym rynkiem zbytu jest co prawda rynek polski, jednak eksport zagraniczny stanowi już ok. 8-9 proc. - komentuje Moskała.

Polska jest jednym ze światowych liderów szeroko rozumianej branży meblarskiej, w tym tapicerskiej, ale wciąż musi walczyć o swoją pozycję z zarówno z zachodnimi konkurentami stawiającymi na design, jak i wschodnimi – ci z kolei skupiają się na jak najniższych cenach, choć kosztem jakości. - Słabymi stronami polskiej branży meblowej są niski poziom działań marketingowych i wdrażania innowacji oraz nowych technologii, współpraca przedsiębiorstw z instytucjami otoczenia biznesowego, brak systemu przepływu informacji oraz niskie nakłady finansowe przeznaczane na innowacje – komentuje Aneta Cieśla, kierownik działu  sprzedaży firmy Kameleon. Pomimo rosnących wskaźników, polscy eksporterzy komponentów meblowych cały czas napotykają na wiele trudności. - Jesteśmy zalewani masową produkcją ze Wschodu. Polscy producenci muszą stawiać na oryginalność, ciekawe i praktyczne rozwiązania, a przede wszystkim na najwyższą jakość. Niestety nadal częstym błędem jest oszczędzanie na elementach, które potrafią nadać meblowi unikalnego charakteru, jak np. tkaniny obiciowe. – ocenia dr Marek Borowiński, znany jako Shop Doctor, który od lat doradza polskim firmom meblarskim. - Staramy się nie tylko śledzić trendy, ale także je kreować. Niestety, konkurencja nie śpi i często nasze premiery, poprzedzone wielomiesięcznymi procesami projektowymi, kopiowane są przez innych. Nieuczciwi konkurenci wiedzą, że łatwiej jest wypuścić na rynek sprawdzoną, cenioną przez klientów kolekcję niż budować ją od podstaw – dodaje Moskała.

Według prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Producentów Mebli, zainteresowanie polskimi meblami stale rośnie w Brazylii, Emiratach Arabskich, Stanach Zjednoczonych, Rumunii czy na Słowacji. Przed Polską otwiera się także rynek chiński czy irański. Chociaż krajowy eksport będzie rozwijał się na nowych rynkach, to w najbliższych latach Unia Europejska nadal będzie miała największe znaczenie dla dynamiki eksportu branży meblarskiej. Pomimo trudności, polskie firmy rynku meblarskiego z roku na rok radzą sobie coraz lepiej. - Myślę, że rok 2016 nazwać można rokiem przełomowym. W roku 2017 spodziewamy się nawet 20 proc. wzrostu sprzedaży – przewiduje Moskała.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY