REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Projektant musi umieć obserwować człowieka

  • Autor: Grażyna Kuryłło/HouseMarket.pl
  • 12 lut 2016 09:12
Projektant musi umieć obserwować człowieka
Paweł Grobelny, projektant, wykładowca Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i School of Form w Poznaniu

Socjologii i psychologii należy uczyć projektantów, aby potrafili obserwować przyszłych klientów i odczytywać ich potrzeby, bo projektowanie ma na nie odpowiadać, a nie je kreować jak reklama.

REKLAMA

Projektowanie jest jedną z dziedzin humanistycznych – uważa Paweł Grobelny, projektant, wykładowca Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i School of Form w Poznaniu. - Dobre projektowanie powinno odpowiadać na istniejące potrzeby człowieka, a nie je kreować jak w reklamie. Dlatego projektant powinien mieć zmysł dobrej obserwacji. Potrzebne mu są miękkie umiejętności: socjologiczne, badawcze, psychologiczne – tłumaczył Paweł Grobelny podczas sesji „Design. Nie produkt, lecz człowiek jest celem”, która odbyła się podczas 4 Design Days w Międzynarodowym Centrum Kultury w Katowicach.

Projektant uważa, że jest to ważny element edukacji projektowej. - Istotne, aby nie uczyć projektantów wyłącznie umiejętności twardych, ale też dziedzin humanistycznych, takich jak socjologia czy psychologia, aby osoby po szkołach projektowych miały umiejętność obserwacji przyszłych użytkowników bez pomocy badaczy - twierdzi Paweł Grobelny.

Personalizacja a marketing

Nieco inne podejście do personalizacji projektowanych produktów ma Bartosz Piotrowski, główny projektant wzornictwa przemysłowego PESA Bydgoszcz.

- Mam dwie perspektywy tworzenia produktów:  rynek komercyjny i zamówień publicznych. W pierwszym przypadku muszę zrobić coś, co się rozpadnie po dwóch latach, a w drugim - produkt, który wytrzyma 40 lat, na przykład pociąg. Z jednej strony są to tysiące sztuk kierowanych do jednego abstrakcyjnego odbiorcy, a z drugiej - produkt dla milionów – przyznaje Bartosz Piotrowski.

Jak przyznaje, doświadczenie to pozwala przypuszczać, że coraz bardziej powszechny personalizm produktów w projektowaniu, czyli nastawienie na potrzeby człowieka jest w dużej mierze rezultatem marketingu. – Z tym mamy do czynienia w produktach jednostkowych, gdzie ludziom wymyśla się ich potrzeby.  Tymczasem oni oczekują tylko dobrych produktów. Nie mówię o wszystkich, raczej o pewnej średniej – tłumaczy Bartosz Piotrowski.

Z kolei podstawą projektowania produktu dla miliona odbiorców, takich jak pociąg czy tramwaj jest rozsądna optymalizacja potrzeb i uniwersalizm, czyli tworzenie dla każdego. – Zasada jest prosta. Dlaczego na przykład w wielu publicznych miejscach są szare ściany. One nikomu się nie podobają, ale za to wiadomo, że najwolniej się będą starzeć – wyjaśnia Bartosz Piotrowski.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.