REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Projektant musi umieć obserwować człowieka

  • Autor: Grażyna Kuryłło/HouseMarket.pl
  • 12 lut 2016 09:12
Projektant musi umieć obserwować człowieka
Paweł Grobelny, projektant, wykładowca Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i School of Form w Poznaniu

Socjologii i psychologii należy uczyć projektantów, aby potrafili obserwować przyszłych klientów i odczytywać ich potrzeby, bo projektowanie ma na nie odpowiadać, a nie je kreować jak reklama.

REKLAMA

Projektowanie jest jedną z dziedzin humanistycznych – uważa Paweł Grobelny, projektant, wykładowca Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie i School of Form w Poznaniu. - Dobre projektowanie powinno odpowiadać na istniejące potrzeby człowieka, a nie je kreować jak w reklamie. Dlatego projektant powinien mieć zmysł dobrej obserwacji. Potrzebne mu są miękkie umiejętności: socjologiczne, badawcze, psychologiczne – tłumaczył Paweł Grobelny podczas sesji „Design. Nie produkt, lecz człowiek jest celem”, która odbyła się podczas 4 Design Days w Międzynarodowym Centrum Kultury w Katowicach.

Projektant uważa, że jest to ważny element edukacji projektowej. - Istotne, aby nie uczyć projektantów wyłącznie umiejętności twardych, ale też dziedzin humanistycznych, takich jak socjologia czy psychologia, aby osoby po szkołach projektowych miały umiejętność obserwacji przyszłych użytkowników bez pomocy badaczy - twierdzi Paweł Grobelny.

Personalizacja a marketing

Nieco inne podejście do personalizacji projektowanych produktów ma Bartosz Piotrowski, główny projektant wzornictwa przemysłowego PESA Bydgoszcz.

- Mam dwie perspektywy tworzenia produktów:  rynek komercyjny i zamówień publicznych. W pierwszym przypadku muszę zrobić coś, co się rozpadnie po dwóch latach, a w drugim - produkt, który wytrzyma 40 lat, na przykład pociąg. Z jednej strony są to tysiące sztuk kierowanych do jednego abstrakcyjnego odbiorcy, a z drugiej - produkt dla milionów – przyznaje Bartosz Piotrowski.

Jak przyznaje, doświadczenie to pozwala przypuszczać, że coraz bardziej powszechny personalizm produktów w projektowaniu, czyli nastawienie na potrzeby człowieka jest w dużej mierze rezultatem marketingu. – Z tym mamy do czynienia w produktach jednostkowych, gdzie ludziom wymyśla się ich potrzeby.  Tymczasem oni oczekują tylko dobrych produktów. Nie mówię o wszystkich, raczej o pewnej średniej – tłumaczy Bartosz Piotrowski.

Z kolei podstawą projektowania produktu dla miliona odbiorców, takich jak pociąg czy tramwaj jest rozsądna optymalizacja potrzeb i uniwersalizm, czyli tworzenie dla każdego. – Zasada jest prosta. Dlaczego na przykład w wielu publicznych miejscach są szare ściany. One nikomu się nie podobają, ale za to wiadomo, że najwolniej się będą starzeć – wyjaśnia Bartosz Piotrowski.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY