REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Projektowanie dla aktywności

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 11 gru 2018 09:39
Projektowanie dla aktywności
fot. mat. pras.

Wielogodzinna praca przy biurku, to codzienność milionów Polaków. Przemęczenie, bóle pleców, zwiększone ryzyko wystąpienia chorób serca - to tylko niektóre z przykrych konsekwencji prowadzenia siedzącego trybu życia.

REKLAMA

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) brak aktywności fizycznej stanowi czwartą z najczęstszych przyczyn śmierci, której można uniknąć. Każdego roku siedzący tryb życia odpowiada za ponad 3 miliony zgonów. Według badań prowadzonych przez Narodowe Instytuty Zdrowia, bóle pleców stanowią najczęstszą przyczynę niezdolności do pracy w skali świata. W latach 1990-2015 liczba osób niepełnosprawnych na skutek bólu odcinka lędźwiowego kręgosłupa wzrosła o 54 proc., a koszty leczenia tych dolegliwości w samych Stanach Zjednoczonych przekraczają 50 miliardów dolarów.

Certyfikat na zdrowie?

Odpowiedzią na problemy osób pracujących w pozycji siedzącej stał się tzw. “active design”, czyli aranżacja przestrzeni biurowej w sposób sprzyjający aktywności ruchowej. To tylko jeden z czynników branych pod uwagę w tzw. certyfikacji wielokryteriowej (wg. systemów BREEAM lub LEED). Certyfikaty są sygnałem dla firm i pracowników, że przestrzenie biurowe zostały zaprojektowane z myślą o odpowiednim układzie unikającym nadmiernego zagęszczenia pracowników, a oświetlenie, wystrój, temperatura, czy nawet jakość powietrza sprzyjają możliwie najefektywniejszej pracy.
Badania przeprowadzone przez Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego (PLGBC) w budynkach posiadających certyfikację wielokryteriową pokazują: aż 64 proc. pracowników uważa, że aranżacja przestrzeni sprzyja aktywności ruchowej podczas pracy. W biurach niecertyfikowanych, ten odsetek to zaledwie 17 proc.

Na projektowanie w duchu active design składa się co najmniej kilka czynników:

- aktywność fizyczna - zachęcanie pracowników do niewielkich aktywności fizycznych, jak np. rozlokowanie drukarek, czy koszy na śmieci w niewielkim oddaleniu od stanowisk pracy.

- stanowiska pracy - obecność w biurze mebli zachęcających pracowników do utrzymywania prawidłowej postawy, a także dających możliwość zmiany pozycji, np. na stojącą.

- miejsca do odpoczynku - umożliwiają pracownikom chwilową przerwę od pracy i “odświeżenie” umysłu np. poprzez umieszczenie w nich piłkarzyków, czy konsoli do gier. Mogą to być także strefy ciszy, które pozwalają na pracę bez niepotrzebnych bodźców akustycznych.

- higiena pracy - czyli projekt biura, który zapobiega nadmiernemu obciążeniu pracowników hałasem, obecność roślin w miejscu pracy, odpowiednia jakość, temperatura i wilgotność powietrza, czy inteligentne systemy oświetlenia.

Łódź innowacji

Za przykład w dziedzinie tworzenia biur przyjaznych pracownikom może służyć firma St. Paul's Developments odpowiedzialna za rewitalizację łódzkiej fabryki tekstyliów Karola Scheiblera na Księżym Młynie. Stworzony przez dewelopera kompleks biurowy Textorial Park był pierwszym łódzkim biurowcem klasy A, zaś kontynuacja tej inwestycji Textorial Park II jest pierwszym w Polsce budynkiem biurowym, który uzyskał najwyższą certyfikację ekologiczną w najnowszym systemie BREEAM International New Construction 2016.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.