REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Przysiadaki - nowe meble miejskie

  • Autor: UM Gdynia
  • 25 kwi 2017 10:36
Przysiadaki - nowe meble miejskie
fot. UM Gdynia

W Gdyni pojawiły się nowe meble miejskie. "Przysiadaki" montowane są w ciągach pieszych, wszędzie tam, gdzie mogą ułatwić życie osobom starszym i niepełnosprawnym. W centrum Gdyni zainstalowano 24 takie podpórki.

REKLAMA

Poruszanie się po mieście osób starszych, niepełnosprawnych i z ograniczoną mobilnością nie należy do łatwych. Specjalnie dla nich przy ciągach pieszych montowane są przysiadaki, tak aby osoba zmęczona mogła chwilę odpocząć i pójść dalej. W Gdyni to nowość, ale za granicą (np. w Belgii czy Holandii) to rozwiązanie stosowane od dawna.

- Seniorzy często uskarżali się, że w mieście nie ma miejsc odpoczynku. „Przysiadaki” polecane są wtedy, gdy nie można ustawić pełnowymiarowej ławki z podłokietnikami. Trochę substytut ławki, ale często bardzo przydatny, gdy porusza się osoba o kuli, czy mająca zbyt mało siły, aby przejść jednorazowo dłuższy odcinek trasy. Zaleceniem jest, aby miejsca odpoczynku były usytuowane w centrum maksymalnie co 50 m (ławka lub przysiadak), a na terenach rekreacyjnych dopuszczamy odległość do 200 m – wyjaśnia Marek Wysocki, ekspert ds. dostępności w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

„Przysiadaki” zostały wykonane i zamontowane w ramach kompleksowej inwestycji „Rozbudowa ul. Wybickiego, placu Grunwaldzkiego i Armii Krajowej w Gdyni wraz z odtworzeniem nawierzchni ulic: Borchardta, Skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II oraz budową kanałów deszczowych i przebudową infrastruktury kolidującej”. Zainstalowano 24 takie siedziska. Koszt jednego to około 1850 zł brutto. To konstrukcja stalowa pokryta ochronną warstwą ocynku i piecowym lakierem proszkowym, podpórka wykonana jest z drewna olejowanego (jatoba), kotwienie w fundamencie betonowym. Projekt wykonało Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego S.A. w Gdańsku. Ich montaż wynika z przyjętego w 2013 roku dokumentu: „Standardy dostępności dla miasta Gdyni”. Jest też efektem konsultacji z osobami starszymi i z niepełnosprawnością podczas spacerów badawczych w poszczególnych dzielnicach.

- „Przysiadaki” chcemy również stosować na przystankach, jako spełniające dodatkowo funkcję separatorów ruchu od dróg dla rowerów. Często bywa, że podróżni czekając na autobus przysiadają na murkach i tarasują przejazd rowerzystom. Ma to więc poprawić bezpieczeństwo zarówno pieszych, jak i osób jeżdżących rowerem – podkreśla Marek Wysocki.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY