REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Raport "Sypialnia przyszłości". IKEA zwraca uwagę na kryzys relacji międzyludzkich

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 21 lut 2019 12:24
Raport "Sypialnia przyszłości". IKEA zwraca uwagę na kryzys relacji międzyludzkich
fot. mat. prasowe IKEA

Analizując raport „Sypialnia przyszłości”, opracowany przez z infuture hatalska foresight institute, można zadać sobie pytanie, czy pomieszczenie to w dalszym ciągu pozostaje miejscem intymności i bliskości z drugą osobą?

REKLAMA

Rzeczywistość jest niepokojąca – można pokusić się o stwierdzenie, że epidemią naszych czasów jest permanentny deficyt bliskości. Odchodzimy od innych, także najbliższych, nie potrafiąc nawiązać relacji z drugim człowiekiem. Coraz trudniejsza do nawiązania staje się fizyczna więź – jak wynika z Raportu „Sypialnia przyszłości”, usypiamy często nie w ramionach partnera, a przed ekranem telefonu, który kładziemy tuż na wyciągnięcie ręki. Komórka jest tym, na co spoglądamy jako pierwsze, usypiając i się budząc. Aż 3/4 osób w wieku 18–24 lata przed zaśnięciem przegląda Internet, a 45 proc. rozmawia przez media społecznościowe. Kolejnym, co może zaskakiwać, jest fakt, że w sypialni w sferze dotyku najważniejsze dla respondentów jest posiadanie osobnej poduszki (55 proc.), miękkiej pościeli (49 proc.), a dopiero jako trzecie w kolejności znalazło się odczuwanie ciepła ciała drugiej osoby (43 proc.).

Kryzys relacji, ale też digitalizacja życia, urbanizacja i zanieczyszczenie środowiska

- Kryzys relacji to coś, o czym się dziś sporo mówi. Samotność jest ogromnym problemem naszych czasów. Ale tak naprawdę to tylko jeden z czynników zmian mających wpływ na to, jak w przyszłości może wyglądać sypialnia. Oprócz niego równie istotne są postępująca digitalizacja życia, nadmiar bodźców, urbanizacja, zanieczyszczenie środowiska, kryzys energetyczny czy starzejące się społeczeństwo – wskazuje Natalia Hatalska, założycielka infuture hatalska foresight institute.

Ważnym czynnikiem mogącym znacząco wpłynąć na wygląd sypialni w przyszłości jest również fakt, iż prywatność stała się wartością deficytową. To swoisty paradoks - z jednej strony pragniemy, by przestrzeń ta była azylem i miejscem budowania prywatności, a z drugiej i tak w większości mieszkamy na małej powierzchni. Dlatego sypialnia to w rzeczywistości pomieszczenie wielofunkcyjne. Chociaż coraz więcej Polaków ma przeznaczony do tego osobny pokój, prawdziwym wyzwaniem w codziennym życiu jest łączenie tej multifunkcjonalności z prywatnością. To niezwykle istotne, by sypialnia pozostała ostoją, gdzie możemy odpocząć lub schronić się przed światem. To przecież miejsce, w którym przeżywamy największe emocje - te dobre oraz te trudne - i nie chcemy być w tych momentach osamotnieni. Bardzo ważną kwestią jest także odnalezienie swoistego balansu pomiędzy „Ja” i „My”. Jak pogodzić potrzeby własne oraz domowników – rodziny, partnera czy też współlokatorów? Odnalezienie równowagi pomiędzy przyzwyczajeniami własnymi a domowników jest niezwykle istotne, gdyż dbając o relacje w rodzinie, nie pozwalamy zagnieździć się scenariuszowi samotności wśród najbliższych. Warto je pielęgnować, zwłaszcza w świecie, w którym coraz bardziej dominuje rzeczywistość wirtualna. To ważne szczególnie w sypialni, miejscu intymności i bliskości
z drugą osobą.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.