REKLAMA
PARTNER PORTALU
×

Szukaj w serwisie

Raport: Wyzwania w projektowaniu przestrzeni coworkingowych

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 lis 2019 09:29
Raport: Wyzwania w projektowaniu przestrzeni coworkingowych
Biznes Zone, fot. mat. Forbis

Projektowanie biur coworkingowych stanowi niemałe wyzwanie dla architektów. Jest to przestrzeń, którą trudno zamknąć w standardowych ramach, a więc nie istnieją określone wzorce czy sprawdzone sposoby na „biuro idealne”. Coworking musi spełniać wiele praktycznych funkcji, a także zachwycać nieszablonowym designem. Stanowi, więc zarówno projektową gratkę dla architekta, jak i niepowtarzalną możliwość do wykazania się kreatywnością oraz tworzenia oryginalnych, niebanalnych aranżacji. Z jakimi wyzwaniami muszą zmierzyć się projektanci tych przestrzeni?

REKLAMA

Z biur coworkingowych często korzysta kilka, a nawet kilkanaście firm z różnych branży jednocześnie. Pojawiają się w nim także freelencerzy, oraz liczni goście. Oznacza to, że niemal niemożliwe jest ściesle określenie grupy docelowej danego projektu. Jak więc zaprojektować biuro dopasowane do potrzeb i oczekiwań, kilku, kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu firm i osób?

- Biura coworkingowe rzadko pozycjonują się w sposób jednoznaczny i „zamykają” na konkretnej grupie zawodowej, sektorze, czy osobach o podobnym sposobie pracy. Oczywiście, każde z nich posiada swój własny, indywidualny charakter i bywa, że w sposób samoistny dane miejsce będzie silniej przyciągać przedstawicieli wybranej branży, np. specjalistów IT, jednak kwintesencją tego konceptu jest elastyczność i uniwersalność – nie tylko w wymiarze funkcjonalnym, ale także estetycznym – mówi Mateusz Laskowski z Forbis Group.

W praktyce oznacza to, że coworking powinien być przestrzenią odpowiednią, nie tyle dla wszystkich, co na pewno dla wielu zróżnicowanych grup użytkowników. Musi służyć równie dobrze tym, którzy w jej ścianach będą spędzać 8 godzin dziennie, jak i tym, którzy zdecydują się bywać w niej czasowo - w różnych porach dnia. Może się zdarzyć, że w obrębie jednej powierzchni będą pracować jednocześnie zarówno przedstawiciele sektora IT, czy instytucji bankowych, jak i agencji kreatywnych, PR-owcy i dziennikarze. Społeczność, która tworzy się w coworkingach to „mieszanka” różnych stylów pracy i branż. Jak radzą sobie z tym projektanci? Punktem wyjścia po raz kolejny jest funkcjonalność.

- Wielu osobom przestrzenie coworkingowe kojarzą się przede wszystkim z kolorowymi hamakami, huśtawkami i pufami, a więc „wesołą” przestrzenią, w ramach której architekt wreszcie może puścić wodze fantazji. W istocie jednak projekt ten wymaga dużej dyscypliny w przestrzeganiu programu użytkowego, mającego na celu stworzenie przestrzeni funkcjonalnej, umożliwiającej komfortową pracę w kolektywie – mówi Mateusz Laskowski.

Strefowanie – jak nie zamknąć otwartej przestrzeni?

Konieczność zaspokojenia wielu potrzeb jednocześnie, wymaga zaprojektowania jednej, spójnej przestrzeni, obejmującej liczne strefy dedykowane różnym aktywnościom i stylom pracy. Oprócz otwartej strefy „hot desków”, użytkownicy coworkingów coraz chętniej korzystają także z zamkniętych biur prywatnych. Konieczne jest także przewidzenie miejsca na sale konferencyjne, z których korzystają nie tylko stali członkowie coworku, ale też podmioty zewnętrzne, w trybie wynajmu godzinowego. Do tego strefy relaksu, eventowe, gastronomiczne oraz przeznaczone do rozmów telefonicznych.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.