REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Siła doświadczeń - jak zmienia się podejście do projektowania?

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 07 cze 2017 09:23
Siła doświadczeń - jak zmienia się podejście do projektowania?
mat.pras.

User experience – termin, który początkowo używany był w przypadku projektowania stron i aplikacji internetowych – zyskuje coraz szersze znaczenie. Coraz częściej słyszymy o candidate, customer, czy w końcu employee experience. Jak zatem zmieniło się podejście do projektowania usług, produktów i przestrzeni? Czy faktycznie użytkownik i jego doświadczenia są tak istotne?

REKLAMA

Za każdym razem, kiedy stykamy się z przedmiotami i przestrzeniami, doświadczamy ich w określony sposób. Ludzie oddziałują na przedmioty, które ich otaczają, na przestrzeń, w której funkcjonują ale też rzeczy i miejsca wpływają na nich, na ich sposób funkcjonowania. Każde zetknięcie z organizacją, czy to w relacji klient – usługodawca, czy to w kontekście procesów rekrutacyjnych kandydat – pracodawca, buduje pewne doświadczenie, na bazie którego organizacje są oceniane.

Spójność doświadczeń

- Jeżeli chcemy kreować pozytywny wizerunek naszej organizacji, musimy przede wszystkim pamiętać o spójności. Często zapominamy o tym, że ludzie funkcjonują w różnych rolach społecznych, więc osoby, które są naszymi klientami, używają produktów firmy, mogą pewnego dnia przystąpić do procesu rekrutacyjnego i stać się naszymi najlepszymi pracownikami – mówi Marta Badura, Konsultant ds. badań i rozwoju przestrzeni pracy w Grupie Nowy Styl.

- Kiedy ludzie oceniają organizację, patrzą na nią z perspektywy różnych ról społecznych. Więc jeśli jestem kandydatem do pracy, który ma złe doświadczenia z rekrutacji, prawdopodobnie nie zostanę klientem tej firmy i nie kupię jej produktów, ze względu na negatywne doświadczenia. Dlatego właśnie to spójność w doświadczeniach jest jednym z najważniejszych aspektów budowania marki – dodaje.

Użytkownik twoim doradcą

Coraz więcej firm rozumie, że projektując dowolny produkt czy usługę, konieczne jest wzięcie pod uwagę ludzi, którzy będą się z nimi bezpośrednio stykać. Ich doświadczenie pozytywne, bądź negatywne, będzie budować obraz organizacji wśród potencjalnych klientów, partnerów biznesowych czy pracowników. Dlatego też produkty i usługi, projektowane procesy i przestrzenie, muszą uwzględniać potrzeby, pragnienia i możliwe problemy użytkownika.

Patrząc na aspekt przestrzeni biurowej nasuwa się myśl, że obecnie nieruchomości to już nie tylko nieruchomości. Biuro to przede wszystkim ludzie. Kamil Tyszkiewicz, Director Advisory & Transaction Services, CBRE uważa, że nie należy obawiać się zaangażowania pracowników w proces zmiany biura. - Jeśli myślisz o nowym biurze, nowych możliwościach, wsłuchuj się w swoich pracowników. Oni są najlepszymi doradcami, jakich możesz mieć. Możesz wykorzystać całą wiedzę i doświadczenia swoich ludzi, by stworzyć możliwie najlepszą przestrzeń do pracy i przeprowadzić proces relokacji z sukcesem – przyznaje.

Projektowanie z myślą o użytkowniku i angażowanie go w współtworzenie przestrzeni staje się coraz bardziej powszechne. Potwierdza to Karolina Manikowska, dyrektor Działu Badań i Konsultingu Przestrzeni Pracy w Grupie Nowy Styl – Koncentrujemy się na koncepcji human centered design, więc kiedy wprowadzamy nowy produkt, mamy na myśli jego użytkownika i rolę, jaką produkt ma pełnić. Podobnie jest kiedy aranżujemy biura. Myślimy o tym jak pracownicy będą z niego korzystać, jakie aktywności będą w nim wykonywać. Dlatego też user experience jest kluczową kwestią w projektowaniu biur - dodaje.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY