REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Sytuacja na rynku biurowym sprzyja innowacjom

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 30 lis 2017 14:17
fot. materiały prasowe trilux

Tempo, w jakim w naszym kraju powstają nowe biurowce, budzi ryzyko występowania znaczącej nadpodaży. Sytuacja jest jednak korzystna z punktu widzenia wynajmujących oraz wdrażania rozwiązań z obszaru zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA

Według danych z raportu Cushman & Wakefield: „Poland Office Market Snapshot Q3 2017”, ilość powierzchni biurowej w dziewięciu kluczowych lokalizacjach w naszym kraju wynosi 9,16 mln mkw. W budowie jest kolejne 1,44 mln mkw. Choć popyt jest stabilny i prognozy nie przewidują, by miało się to zmienić, rosnąca w dużym tempie podaż – szczególnie w Warszawie – może okresowo znacząco przewyższać zapotrzebowanie rynku. Odsetek pustostanów osiąga średnią wartość 11,6 proc. - od 6,7 proc. w Łodzi do 12,9 proc. w stolicy. Wzrost tej wartości jest oczywiście niekorzystny z punktu widzenia wynajmujących, jednak z perspektywy najemców i środowiska ma swoje dobre strony.

– W przypadku każdego budynku inwestor musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej ponieść wyższe koszty wyposażenia na początku i postawić na bardziej zaawansowane techniczne, energooszczędne instalacje czy raczej zminimalizować wstępne nakłady i zdecydować się na tańsze, ale mniej wydajne systemy – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia Trilux Polska. – Na rynkach, gdzie dominującym sposobem użytkowania powierzchni jest jej wynajmowanie, pokusa, by przełożyć koszty na eksploatujących budynek wynajmujących i zaoszczędzić na inwestycji jest wyjątkowo duża. W związku z tym, efektywne i dające światło doskonałej jakości, ale stosunkowo droższe oświetlenie LED w przypadku biur nie było dotychczas wyborem tak oczywistym jak w obiektach przemysłowych, które budowano dla konkretnego odbiorcy na długie lata. Obserwujemy, że sytuacja stopniowo zmienia się na korzyść nowoczesnych rozwiązań– wyjaśnia Gronert. W sytuacji, gdy podaż rośnie szybciej od popytu, naturalnym procesem jest zaostrzanie się konkurencji. Możliwość wyprowadzenia się klientów do bardziej atrakcyjnej lokalizacji motywuje nowych graczy do tworzenia ładniejszych, bardziej funkcjonalnych i energooszczędnych niż istniejące biur. Sygnałem pobudzenia w tym obszarze są takie zjawiska, jak: powstanie w 2014 roku Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wspierania Budownictwa Zrównoważonego, upowszechniająca się w niesamowitym tempie certyfikacja biurowców (42 proc. nowopowstałych obiektów) i wdrażanie nowych procedur tego typu (WELL!). Z drugiej strony, chcąc utrzymać klientów, najemcy modernizują powierzchnię istniejących nieruchomości. Choć więc wciąż słychać głosy zwolenników opraw świetlówkowych, argumentujących, że przy ośmiogodzinnym trybie pracy czas zwrotu z inwestycji w LED jest dość długi, coraz większe znaczenie ma także jakość światła, design opraw oraz wyniki w rankingach energooszczędności. Dobrą ilustracją obecności tego trendu na Zachodzie jest całościowa modernizacja, której dokonała w swojej centrali największa szwajcarska firma ubezpieczeniowa.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY