REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Sytuacja na rynku biurowym sprzyja innowacjom

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 30 lis 2017 14:17
fot. materiały prasowe trilux

Tempo, w jakim w naszym kraju powstają nowe biurowce, budzi ryzyko występowania znaczącej nadpodaży. Sytuacja jest jednak korzystna z punktu widzenia wynajmujących oraz wdrażania rozwiązań z obszaru zrównoważonego rozwoju.

REKLAMA

Według danych z raportu Cushman & Wakefield: „Poland Office Market Snapshot Q3 2017”, ilość powierzchni biurowej w dziewięciu kluczowych lokalizacjach w naszym kraju wynosi 9,16 mln mkw. W budowie jest kolejne 1,44 mln mkw. Choć popyt jest stabilny i prognozy nie przewidują, by miało się to zmienić, rosnąca w dużym tempie podaż – szczególnie w Warszawie – może okresowo znacząco przewyższać zapotrzebowanie rynku. Odsetek pustostanów osiąga średnią wartość 11,6 proc. - od 6,7 proc. w Łodzi do 12,9 proc. w stolicy. Wzrost tej wartości jest oczywiście niekorzystny z punktu widzenia wynajmujących, jednak z perspektywy najemców i środowiska ma swoje dobre strony.

– W przypadku każdego budynku inwestor musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy lepiej ponieść wyższe koszty wyposażenia na początku i postawić na bardziej zaawansowane techniczne, energooszczędne instalacje czy raczej zminimalizować wstępne nakłady i zdecydować się na tańsze, ale mniej wydajne systemy – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia Trilux Polska. – Na rynkach, gdzie dominującym sposobem użytkowania powierzchni jest jej wynajmowanie, pokusa, by przełożyć koszty na eksploatujących budynek wynajmujących i zaoszczędzić na inwestycji jest wyjątkowo duża. W związku z tym, efektywne i dające światło doskonałej jakości, ale stosunkowo droższe oświetlenie LED w przypadku biur nie było dotychczas wyborem tak oczywistym jak w obiektach przemysłowych, które budowano dla konkretnego odbiorcy na długie lata. Obserwujemy, że sytuacja stopniowo zmienia się na korzyść nowoczesnych rozwiązań– wyjaśnia Gronert. W sytuacji, gdy podaż rośnie szybciej od popytu, naturalnym procesem jest zaostrzanie się konkurencji. Możliwość wyprowadzenia się klientów do bardziej atrakcyjnej lokalizacji motywuje nowych graczy do tworzenia ładniejszych, bardziej funkcjonalnych i energooszczędnych niż istniejące biur. Sygnałem pobudzenia w tym obszarze są takie zjawiska, jak: powstanie w 2014 roku Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wspierania Budownictwa Zrównoważonego, upowszechniająca się w niesamowitym tempie certyfikacja biurowców (42 proc. nowopowstałych obiektów) i wdrażanie nowych procedur tego typu (WELL!). Z drugiej strony, chcąc utrzymać klientów, najemcy modernizują powierzchnię istniejących nieruchomości. Choć więc wciąż słychać głosy zwolenników opraw świetlówkowych, argumentujących, że przy ośmiogodzinnym trybie pracy czas zwrotu z inwestycji w LED jest dość długi, coraz większe znaczenie ma także jakość światła, design opraw oraz wyniki w rankingach energooszczędności. Dobrą ilustracją obecności tego trendu na Zachodzie jest całościowa modernizacja, której dokonała w swojej centrali największa szwajcarska firma ubezpieczeniowa.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.