REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Trend zero waste i less waste podbija świat designu

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 11 gru 2018 13:03
Trend zero waste i less waste podbija świat designu
Dominika Zielińska, fot. W.Woźniak, dzięki uprzejmości Futu

Aktualnie obserwujemy globalny trend zero waste. Dzięki inicjatywom społecznym, takim jak "Tu pijesz bez słomki" czy akcji Anji Rubik #plasticnotfantastic temat ten stał się ostatnio bardzo gorący i zwrócił uwagę nie tylko opinii publicznej, ale przede wszystkim przedsiębiorców i wielkich korporacji - zauważa Dominika Zielińska, która razem z Boguszem Parzyszkiem zarządza Workplace Solutions.

REKLAMA

Zmiany możemy zaobserwować szczególnie w sektorze gastronomicznym. - Rezygnacja z jednorazowych opakowań i wykorzystywanie alternatywnych, bardziej ekologicznych rozwiązań. Oczywiście działania na mniejszą skalę są również istotne. Dla przykładu my w workplace zrezygnowaliśmy z wody w plastikowych butelkach - zaznacza Dominika Zielińska.

W wielu dziedzinach związanych z designem trend zero waste lub less waste jest coraz bardziej widoczny. - Mieliśmy okazję współpracować przy urządzaniu przestrzeni pracy i showroomu w duchu less waste dla marki modowej NAGO wykorzystującej do produkcji ubrań tylko naturalne i certyfikowane tkaniny. W trakcie poszukiwania rozwiązań meblowych i materiałowych dla wnętrz zgodnych z tą ideą dowiedzieliśmy się, że w Europie jest już sporo projektów i startupów działających w oparciu o recykling, nie tylko plastiku, ale też opon, puszek, ubrań, a nawet ekranów smartfonów - wspomina i dodaje, że przykładem są chociażby krzesła, fotele i blaty, które produkuje się z zebranych z oceanów odpadów plastikowych i aluminiowych np. Smile Plastics, Pentatonic.

Zdaniem ekspert, kluczowe w rozwoju idei zrównoważonego projektowania są też laboratoria opracowujące nowe, bio-fabrykowane technologie, wykorzystujące naturalny kauczuk, korek, zużytą kawę czy nawet algi i bakterie. - Dziś nie są jeszcze dostępne na dużą skalę, głównie ze względu na koszty produkcji i transportu, ale wierzymy, że to tylko kwestia czasu. W związku z tym zadbaliśmy o to, żeby nasi architekci znali te rozwiązania i edukowali siebie nawzajem i klientów, po to aby w przyszłości wszyscy mogli podejmować bardziej świadome decyzje projektowe - podkreśla Zielińska.

Warto pamiętać, że “recycle” jest ostatnim rozwiązaniem w zasadzie 3R (reduce, reuse, recycle - przyp. red.). Dlatego tak ważna jest świadomość architektów, projektantów i inwestorów, która powinna być skierowana w pierwszej kolejności na redukcję odpadów przez wydłużenie cyklu życia produktów i ich ponowne wykorzystanie, czyli upcycling. - Dobrym przykładem minimalizowania odpadów przemysłowych powstających przy produkcji jest projekt krzeseł Four Brothers z 2012 roku, w którym projektant wykorzystał jedną płytę materiału (w tym przypadku sklejka), która w całości zostaje zużyta do ich produkcji - zauważa.

W opinii ekspert, bardzo pozytywnym zjawiskiem jest to, że nawet giganci tacy jak IKEA zaczynają zwracać uwagę na circular design. Dobrym tego przykładem jest ich zaskakująca kampania “Przyda się”, przygotowana na tegoroczny Black Friday. Akcja miała na celu budowanie świadomości konsumentów na temat tego jak wiele zakupionych produktów pozostaje niewykorzystanych. - Najwyższy czas zacząć w ten sposób myśleć, także w projektach o większej skali, takich jak przestrzenie pracy - konkluduje Zielińska.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.