REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Wpisanie sztuki w architekturę budynków to dobry pomysł

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 10 maj 2018 12:14
fot. pixabat.com

W aktualnej sytuacji na rynku, gdy wiele projektów nieruchomościowych współzawodniczy o uwagę klientów najważniejsze dla powodzenia biznesu jest skuteczne wyróżnienie się. Projekty muszą zaoferować dodatkową, nieszablonową wartość. Można ją osiągnąć przy pomocy sztuki.

REKLAMA

Na polskim rynku są już przykłady komercyjnych nieruchomości, które postawiły na sztukę choć brakuje takich, które w pełni wykorzystały potencjał, który sztuka tworzy. W Warszawie na działania kulturotwórcze zdecydowały się takie inwestycje jak Spire, Cosmopolitan czy Q22. Sztukę spotkamy także w galeriach handlowych (m.in. w poznańskim Starym Browarze, czy warszawskiej Galerii Północnej). Wyróżnia się natomiast fakt, że sztuka nie stanowi motywu przewodniego przy projektowaniu nieruchomości - mówi Mariusz Rosiek z pracowni architektonicznej Proachitektura. Sztuka najczęściej implementowana jest jako element dodatkowy wraz z szeregiem innych elementów mających zwrócić uwagę na ofertę danej nieruchomości. Podczas gdy zaprojektowanie budynku od początku ściśle integrującego swoją przestrzeń z konkretnymi formami artystycznymi, może być ciekawą możliwością na wyróżnienie się na konkurencyjnym rynku - dodaje Rosiek. 

Sztuka buduje wartość nieruchomości

Sztuka w nieruchomościach może pełnić rozmaite role: od marketingowej poprzez użytkową aż po funkcje integrujące i edukacyjne. Poza wyróżnieniem się deweloperzy mogą tworzyć unikalną małą architekturę i dopasować do niej artystyczne programy, co daje ogromne możliwości: od ekspozycji rzeźb po prowadzenie kulturalnych działań na terenie obiektów. Nie od dzisiaj wiadomo, że sztuka łagodzi obyczaje, a wysokiej jakości powierzchnie sprzyjają kreowaniu pozytywnych postaw wśród ich użytkowników - mówi dr Wojciech Paciorkiewicz z pracowni Proachitektura. Osoby i firmy użytkujące, czy też korzystające z nieruchomości potrzebują wiedzieć, że decyzje podejmowane przez dewelopera lub właściciela nieruchomości są właściwe, spójne i dostarczą określonej wartości. Zatrudnienie właściwego architekta to nie jedyny krok, ale początek drogi w przygotowywaniu projektu budynku. Współpraca architektów z inwestorem oraz artystami może zaowocować stworzeniem nieruchomości, która już na etapie planowania będzie mogła pochwalić się znaczącą, konkurencyjną przewagą ze względu na unikalne, ponadstandardowe wyróżniki - podkreśla Paciorkiewicz. 

Miasto, jako przestrzeń pełna dzieł sztuki

Inwestycje w sztukę dokonywane przez właścicieli nieruchomości podnoszą także wartość miasta dla mieszkańców i turystów. Wiele osób z zaciekawieniem poszukuje murali na warszawskiej Pradze. Od pewnego czasu przy inwestycji Cosmopolitan na ogólnodostępnym placyku można podziwiać rzeźbę „You and Me” znanego artysty Erana Shakine'a, a od kilku tygodni w atrium warszawskiego biurowca Q22 balansującą rzeźbę polskiego artysty Jerzego Kędziory: „Gimnastyczkę”. Wybierając się na spacer po Warszawie warto pamiętać o miejscach, w których można obejrzeć dzieła sztuki uznanych twórców. Wycieczka taka będzie jeszcze bardziej pożyteczna, jeżeli odwiedzający zapoznają się z bogatym dorobkiem artystów. Dzięki temu tym bardziej docenią wartość zamieszczanych w nieruchomościach dzieł sztuki i możliwość obcowania z nimi.

Architektura dziedziną sztuki 

Już w starożytności szczególną wagę przykładano do jakości architektury mając świadomość, że wpływa ona zasadniczo na postrzeganie i nastroje osób mających z nią kontakt. Współcześni architekci muszą pogodzić interesy różnych grup: inwestorów, użytkowników powierzchni, lokalnych społeczności oraz wymagania regulatora rynku. Architektura stała się sztuką użytkową, która wpływa na kształt inwestycji. Jej współgranie z innymi dziedzinami sztuki pozwoli potencjalnie skuteczniej wyróżnić produkt na konkurencyjnym rynku i przyczynić się do komercyjnego sukcesu inwestycji.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.