REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?

  • Autor: propertydesign.pl
  • 22 lut 2017 10:13
Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?
4 Design Days
Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?
Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?
Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?
Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?
Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?
Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?
Wzornictwo przemysłowe. Czy zaufać wizjom projektanta?

Kwestia współpracy producentów z projektantami w przypadku wzornictwa przemysłowego ma niebagatelne znaczenie zarówno dla jednej, jak i drugiej strony. Co daje lepsze efekty – autonomia i niezależność twórcy, czy jego ścisła „symbioza” z producentem? Z dyskusji, którą przeprowadzono podczas 4 Design Days w Katowicach wynika, że nie ma dobrej odpowiedzi na to pytanie, a najlepszym rozwiązaniem jest przysłowiowy złoty środek.

REKLAMA

„Przelotny romans czy stały związek? Czy polskie firmy potrafią wykorzystywać potencjał projektantów wzornictwa?” Tak sformułowano temat panelu dyskusyjnego, w którym udział wzięli zarówno projektanci, jak i przedstawiciele producentów. W debacie uczestniczyli: Andrzej Sobaś (Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach), Wojciech Starowieyski (Prezes, Aquaform), Mariusz Małecki (architekt), Magdalena Lubińska (prezes, Code Design), Jadwiga Husarska-Sobina (projektant, Husarska Studio, Paged), Ryszard Balcerkiewicz (Prezes, Noti i Balma). Moderatorem był Tomasz Pągowski (projektant, konstruktor, znany z programów tv poświęconych wnętrzom).

Projektant jest niezbędnym ogniwem w procesie produkcji zarówno mebli, jak i oświetlenia czy innych elementów aranżacji wnętrz – co do tego nie miał wątpliwości żaden z uczestników dyskusji. Kontrowersyjne natomiast okazało się ustalenie, jaka forma współpracy projektanta z producentem jest najbardziej efektywna dla obu stron, a przede wszystkim – czy dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie projektanta na stałe w firmie.

- Projektanci z jednej strony potrzebują ciągłych wyzwań, chcą „podróżować” po swoich projektach, mieć wpływ na ich ostateczną formę, z drugiej jednak cenią na pewno poczucie bezpieczeństwa i stabilizację, jaką daje etat w firmie, która zrealizuje ich projekty - powiedział Tomasz Pągowski tytułem wstępu do dyskusji. - Na pewno współpraca, która nie jest oparta na etacie, daje projektantowi wolność i swobodę, w innej sytuacji mogłoby dojść do stłamszenia inicjatywy i kreatywności twórcy - zauważył Wojciech Starowieyski, prezes firmy Aquaform, produkującej oprawy oświetleniowe. Przytoczył jednocześnie przykład z własnej firmy, gdzie „luźny związek” z projektantem okazał się wielkim sukcesem konkretnej linii produktów.

O różnych formach współpracy projektanta z producentem opowiedział Ryszard Balcerkiewicz, prezes firm Noti i Balma - Z jednej strony musi to być związek oparty na wzajemnym zaufaniu – powiedział Ryszard Balcerkiewicz. - Z drugiej warto pamiętać, że jedna strona musi się dostosować do drugiej. Producent powinien pozwolić projektantowi na kreatywność, realizowanie śmiałych wizji. Projektant z kolei musi poznać specyfikę produkcji, aby jego projekt można było bez problemów zrealizować. Zawsze zachęcam młodych projektantów do wizyt w fabryce, do obejrzenia, jak wygląda produkcja, bo to potem bardzo pomaga we wspólnej pracy.

- Na pewno każda współpraca jest inna, to indywidualna sprawa - podkreślała Jadwiga Husarska-Sobina. - Mam spore doświadczenie w stałej współpracy z firmą Paged, dzięki której udało mi się bardzo dobrze poznać technologię. I wiem, że warto, ale na to potrzeba czasu i zaufania z obu stron.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.