REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

X, Y, Z, czyli pokoleniowe abecadło, a współczesne trendy w projektowaniu biur

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 cze 2019 09:00
X, Y, Z, czyli pokoleniowe abecadło, a współczesne trendy w projektowaniu biur
fot. mat. prasowe

Prawdziwe jest stwierdzenie, że jedyną stałą jest zmiana. Wejście na rynek pracy Millenialsów wydawał się być przełomowy, a w biurach już pojawiają się pierwsi pracownicy z kolejnej generacji - Z. Zaraz za nimi w kolejce ustawiają się potomkowie Millenialsów, czyli pokolenie nazwane Alfa, którzy zawodową dorosłość osiągną szybciej, niż nam się wydaje.

REKLAMA

Obecnie firmy to często wielopokoleniowe struktury, a przestrzenie biurowe muszą sprostać potrzebom i oczekiwaniom wszystkich pracowników, sprzyjając jednocześnie współpracy i integracji. Jak tego dokonać wykorzystując współczesne trendy projektowe?

Akcja - interakcja

Niewątpliwie każde pokolenie ma swoje cechy charakterystyczne, ukształtowane pod wpływem historii, otoczenia i rozwoju technologii. Są to elementy warunkujące postrzeganie świata, kształtowanie hierarchii wartości oraz stosunek do pracy. Od nowa definiują one rynek i standardy. Wejście na rynek pracy kolejnego pokolenia bardzo dynamicznie zmienia jego oblicze.

 - Rolą przedsiębiorstwa jest dopasowanie się do panujących warunków i stworzenie miejsca, które nie tylko przyciągnie nowicjuszy na starcie swojej kariery, będzie atrakcyjne dla aktywnych zawodowo, ale też umożliwi im interakcję i współpracę międzypokoleniową - mówi Mateusz Laskowski, członek zarządu Forbis Group.

Tak wiele nas łączy…

Aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom przedstawicieli każdego z pokoleń niezbędne jest pochylenie się nad różnicami między nimi… Ale czy na pewno? Może warto zacząć od tego, co ich łączy.

-  Bardzo wiele mówi się o ogromie różnic pomiędzy „statecznymi” baby boomersami a „niepokornymi” millenialsami, zapominając o tym, że pewne potrzeby są uniwersalne i niezmienne mimo upływu lat. Chodzi tu głównie o kwestie związane z ergonomią pracy, ale nie tylko – podkreśla ekspert Forbis Group.

Dobrym przykładem takiego uniwersalnego trendu w projektowaniu biur jest np. Biophilic Design, czyli tworzenie przestrzeni z uwzględnieniem natury – jej elementów, ale i procesów. Bazuje on na ludzkiej potrzebie kontaktu z naturą i jego wpływu na samopoczucie.

- W centrum takich „zielonych” projektów zawsze jest człowiek – troska o jego zdrowie oraz komfort – bez względu na wiek – podkreśla Mateusz Laskowski.

Elastyczność, która integruje

Współczesne trendy w projektowaniu biur, takie jak obcobrzmiące „Activity Based Working”, mimo, że kojarzą się z mocno innowacyjnymi modelami pracy, tak naprawdę mogą sprzyjać integracji międzypokoleniowej. W gruncie rzeczy chodzi o elastyczność i możliwość pracy w warunkach zgodnych z indywidualnymi potrzebami. Mając jednak na uwadze komfort przedstawicieli każdego z pokoleń, nie powinno się tych rozwiązań traktować „zerojedynkowo”.

- Pokolenie X, przyzwyczajone do struktur hierarchicznych, oczekuje stałości i przewidywalności w pracy. Wolą mieć przypisane stanowisko, w przeciwieństwie do Millenialsów, którzy często preferują pracę w otwartych strukturach i przestrzeniach. Mądrze zaprojektowane biuro może połączyć obie te potrzeby, czerpiąc z nurtu ABW oraz tradycyjnych rozwiązań. Chcąc stworzyć nowoczesną, elastyczną przestrzeń, nie musimy „zabierać” biurek wszystkim pracownikom, ale zadbajmy o atrakcyjne przestrzenie wspólne sprzyjające spotkaniom i integracji – mówi ekspert Forbis Group.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.