REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 05 kwi 2018 16:41
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
fot. Plantacja, projekt Alicja Patanowska, produkcja Porcelana Kristoff, 2014; Fotel RM58, projekt Roman Modzelewski, produkcja Vzór, 1958, Krzesło Closer, projekt Aleksandra Pięta-Wiśniewska, projekt wdrożeniowy Piotr Kuchciński, produkcja Meble VOX, 2011; Krzesło Sprężyna, projekt Tomasz Augustyniak, 1992
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989
 Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989

Banknot 50-złotowy, kultowa maszynka do mięsa, sygnalizator miejski, na który patrzymy w oczekiwaniu „na zielone”. Ale również wzorowany na ludowej wycinance dywan Mohohej!/DIA, pokazywany na ekspozycjach w Mediolanie, Paryżu i Kolonii, czy siedzisko w kształcie pnia, które pokochali kuratorzy wystaw. To wszystko prace polskich projektantów.

REKLAMA

Prace można oglądać wśród ponad 160 innych eksponatów, prezentowanych na wystawie „Z drugiej strony rzeczy. Polski dizajn po roku 1989” w Muzeum Narodowym w Krakowie.

– Rok 1989 był kluczowy dla przeobrażenia polskiej rzeczywistości. Z dzisiejszej perspektywy to oczywistość. Ale rzadko sobie uświadamiamy, jak bardzo po tej dacie zmieniły się uwarunkowania projektowania. Na co dzień jesteśmy otoczeni przez nowoczesne przedmioty, używamy „rzeczy” – tak naprawdę nie mając świadomości procesów ich produkcji, ale także idei, jakie stały u podstaw ich powstania. Wystawa prezentuje fascynującą panoramę przemian polskiego dizajnu i kultury materialnej w okresie ostatnich prawie trzech dekad – mówi dyrektor MNK Andrzej Betlej.

To pierwsza przeglądowa wystawa obejmująca ostatnie 28 lat rodzimego wzornictwa, a zarazem pierwsza wystawa dizajnu w Muzeum Narodowym w Krakowie. Zgromadzono na niej ponad 160 obiektów blisko 240 autorów. Najliczniej reprezentowana jest branża meblarska, która – po części za sprawą utalentowanych projektantów, m.in. Tomasza Augustyniaka, Renaty Kalarus, Krystiana Kowalskiego, Piotra Kuchcińskiego czy Tomka Rygalika – stała się już polską specjalnością. Przekonamy się też, że mimo upadku wielu hut i fabryk, bogate tradycje swoich dyscyplin z powodzeniem starają się podtrzymywać twórcy szkła użytkowego, ceramiki i tkaniny dekoracyjnej: Agnieszka Bar, Joanna Rusin, Bogdan Kosak czy Marek Cecuła. Efektowne animacje Dawida Kozłowskiego poświęcono projektowanym i produkowanym w Polsce środkom komunikacji publicznej i szeroko rozumianego transportu. Nie zabrakło również przykładów sprzętu oświetleniowego i AGD, różnego rodzaju urządzeń elektronicznych, narzędzi, zabawek i pamiątek. Znacząca część eksponatów wymyka się podziałom branżowym, świadcząc o inwencji wykazanej przez ich autorów.

Przedmioty użytkowe oceniamy zazwyczaj na podstawie ich wyglądu. Stwierdzamy, że to ma piękną formę, tamto wydaje się przydatne albo wygodne. To pierwsza, widoczna i oczywista strona rzeczy. Wybierając projekty na wystawę w MNK, kuratorka, Czesława Frejlich, kierowała się także ich drugą, mniej czytelną, a niekiedy niewidoczną stroną: okolicznościami powstania, celem, który założył sobie autor, jego inspiracjami, trafnością doboru materiału czy technologii, reakcją rynku itp. Stosowne informacje zawarto w krótkich opisach na wystawie i w jej katalogu. Właśnie tego rodzaju kryteria były podstawą umownego wyróżnienia sześciu części ekspozycji, zaaranżowanej przez Annę Zabdyrską.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY