REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zabytkowe meble wrócą do stołecznej apteki. Nakaz wydała generalna konserwator zabytków

  • Autor: PAP
  • 26 kwi 2018 15:27
fot. pixabay.com

Do 31 sierpnia br. do warszawskiej apteki przy ul. Nowy Świat mają wrócić zabytkowe XIX-w. meble. Generalna konserwator zabytków Magdalena Gawin podtrzymała decyzję Stołecznego Konserwatora Zabytków w tej sprawie - poinformowało MKiDN.

REKLAMA

Jak przypomniano w komunikacie przesłanym PAP, w lutym 2017 r. zdemontowano i wywieziono zabytkowe meble z apteki przy ul. Nowy Świat 18/20, mimo że były wpisane do rejestru zabytków. Do ubiegłego roku, zaznacza resort, apteka stanowiła jedyne w Warszawie wnętrze handlowe z zachowanym oryginalnym XIX-wiecznym wystrojem sztukatorskim i meblowym.

"Przeniesienie zabytkowego zespołu mebli naruszyło wyjątkowy walor obiektu, którym jest niezmienność funkcji i miejsca przez ostatnie ok. 150 lat. Zabytkowa oficyna (gdzie znajdowała się apteka - PAP) przetrwała II wojnę światową w całości - wraz z nienaruszonymi wnętrzami" - podkreśla wiceminister kultury, generalny konserwator zabytków prof. Magdalena Gawin.

Decyzją z 26 października 2017 r. Stołeczny Konserwator Zabytków nakazał przywrócenie zespołu mebli neogotyckich do "ustalonego tradycją miejsca przechowywania w lokalu użytkowym na parterze południowej oficyny przy ul. Nowy Świat 18/20 w Warszawie" w terminie do 31 sierpnia br.

Ministerstwo kultury zaznacza, że w toku postępowania ustalono, iż magazyn do którego wywieziono meble, "nie gwarantuje stabilnych warunków temperaturowych i wilgotnościowych, a ponadto deski, z których zostało wybudowane wyposażenie, mają widoczne ślady sinizny i ogniska grzybni". Stwierdzono również, że dłuższe przechowywanie mebli w tych warunkach stwarza poważne zagrożenie zniszczenia zabytku.

Fakt ten potwierdził również Mazowiecki Wojewódzki Konserwator Zabytków, który 23 sierpnia 2017 r. przeprowadził kontrolę stanu zachowania zabytku i wydał zalecenie pokontrolne zalecając w terminie do 15 października 2017 r. zmianę miejsca przechowywania mebli. W komunikacie resortu podkreślono, że do dzisiaj właściciel mebli nie złożył wniosku o pozwolenie na przeprowadzenie prac konserwatorskich co "podaje w wątpliwość deklarowaną chęć odnowienia mebli".

"Jednocześnie Spółka AP-FARMA podważając ww. ustalenia, zaskarżyła decyzję Stołecznego Konserwatora Zabytków do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zatem pomimo deklaracji właściciela zabytku o przywróceniu zespołu mebli do historycznego lokalu zachodzi uzasadniona obawa, że wyposażenie apteki nie zostanie zwrócone do pierwotnego miejsca, a ich przeniesienia nie miało charakteru czasowego. Pozwoliłoby to na zmianę przeznaczenia lokalu z apteki na inną działalność. W tym stanie rzeczy organ drugiej instancji orzekł o utrzymaniu zaskarżonej decyzji Stołecznego Konserwatora Zabytków w całości" - głosi komunikat.

Generalna Konserwator Zabytków przypomniała w swojej decyzji, że rola dysponenta zabytku sprowadza się do starannego postępowania w stosunku do zabytku, utrzymania go w jak najlepszym stanie oraz "jak najlepsze jego wykorzystanie dla dobra ogółu, ze względu na jego walory architektoniczne, historyczne czy naukowe".



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.