REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zabytkowy stuletni walec parowy z Łodzi przejdzie renowację

  • Autor: PAP
  • 15 lut 2018 11:45
Zabytkowy stuletni walec parowy z Łodzi przejdzie renowację
fot. Pixabay

Zabytkowy, stuletni parowy walec drogowy, jedna z czterech tego typu maszyn na świecie, został w czwartek przekazany do renowacji przez łódzki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Odnowiona maszyna stanie przed siedzibą GDDKiA w Łodzi.

REKLAMA

"Zabytkowe urządzenie waży kilkanaście ton i ma ponad 6 metrów długości. To przepiękny walec parowy, który pracował przy budowie dróg prawdopodobnie jeszcze przed I wojną światową - bo wtedy został wyprodukowany. Bardzo trudno pozyskać wiedzę na temat tych maszyn; nam pomogli w tym eksperci ze Skansenu Maszyn Parowych w Tarnowskich Górach" - podkreślił rzecznik łódzkiej GDDKiA Maciej Zalewski.

Jak ustalono, walec został wyprodukowany przez francuską firmę Chataignier tuż przed lub zaraz po I wojnie światowej i jest jedną z czterech tego typu maszyn na świecie. Pozostałe egzemplarze znajdują się we Francji, Anglii oraz w Belgii, gdzie włączony do prywatnej kolekcji walec przywrócono do stanu pełnej sprawności technicznej - jak wyliczono, praca nad urządzeniem trwała aż cztery tysiące godzin.

"Po wojnie walec pracował w Wieluniu. Gdy przyszła era maszyn spalinowych, które są wygodniejsze w eksploatacji, trafił do obwodu drogowego w Dobroniu. Mimo pozornej niezgrabności, maszyny parowe mają swój wdzięk i +duszę+. To piękny zabytek, który warto odrestaurować; stanie obok podobnego walca - z tym, że tamten jest popularniejszym modelem - wyremontowanego dwa lata temu, który można oglądać przed siedzibą GDDKiA" - dodał Zalewski.

W czwartek, na terenie obwodu drogowego w podłódzkim Dobroniu, urządzenie za pomocą dźwigu zostało umieszczone na lawecie, po czym odwieziono je do firmy wykonującej remont. Prace renowacyjne obejmą kompletny demontaż maszyny, czyszczenie wszystkich elementów za pomocą piaskowania, uzupełnianie ubytków elementów metalowych i drewnianych, naprawę części uszkodzonych, skompletowanie brakujących detali, zabezpieczenie antykorozyjne oraz malowanie.

Renowacja walca ma kosztować kilkadziesiąt tysięcy złotych, jednak urządzenie nie zostanie przywrócone do swojej pełnej sprawności technicznej. Jak wyjaśnił Zalewski, maszyna będzie pełniła wyłącznie rolę eksponatu, natomiast pełny remont i uzyskanie certyfikatu dla kotła parowego, wymagany obecnie ze względów bezpieczeństwa, kosztowałoby ok. 300 tys. zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.