REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Zmiany w biurze. Pracownicy bez prawa głosu?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 10 mar 2017 10:40
fot. Fotolia

Eksperci oceniają, że firmy decydują się na rearanżację biura średnio co 5 lat, zazwyczaj na koniec umowy najmu. Pracodawcy są świadomi, że biuro buduje ich wizerunek w oczach kadry, ale decyzje dotyczące aranżacji przestrzeni wciąż najczęściej zapadają bez udziału pracowników. Tylko ok. 25 proc. firm pozwala pracownikom bezpośrednio angażować się w zmiany zachodzące w środowisku pracy.

REKLAMA

Według autorów opublikowanego na początku 2017 r. raportu „Nie bój się Activity-Based Working” średni czas, jaki firmy spędzają w jednej lokalizacji, wynosi w Polsce 5 lat1 - to standardowy dla polskiego rynku okres zawierania umów najmu. Rynkowa praktyka pokazuje, że zbliżając się do jego końca najemcy zaczynają zastanawiać się, co powinni skorygować w swoim biurze. Wówczas albo szukają nowej siedziby, albo starają się znaleźć pomysł na lifting zajmowanej dotychczas powierzchni. Jeśli decydują się na rearanżację przestrzeni biurowej wcześniej, zazwyczaj ma to związek z ich rozwojem – szybkim przyrostem liczby pracowników lub połączeniem firm o różnych kulturach organizacyjnych.

- Nie da się ukryć, że w ostatnich latach kwestie związane z aranżacją przestrzeni biurowej nabrały w Polsce olbrzymiego znaczenia. Nowoczesne biuro jest dla firm silnym wsparciem działań z zakresu employer brandingu. To szczególnie istotne dzisiaj, gdy głośno mówi się o tzw. rynku pracownika w sektorze nowoczesnych usług dla biznesu. Centra BPO/SSC czy przede wszystkim IT po prostu muszą zapewniać pracę w przemyślanym i atrakcyjnym środowisku, bo pracownicy mają świadomość trendów obowiązujących na rynku – chcą pracować w biurze o wysokim standardzie – mówi Halina Gniadecka z Allcon Investment.

Pracodawcom zależy więc, żeby ich biura w jak największym stopniu spełniały oczekiwania obecnej i przyszłej kadry. Pomimo tego pracownicy wciąż stosunkowo rzadko mają wpływ na zmiany zachodzące w ich środowisku pracy. Ze wspomnianego badania wynika, że takiej możliwości nie mają zatrudnieni w ponad 40 proc. firm, natomiast możliwość bezpośredniego zaangażowania się w projekt związany z kształtowaniem przestrzeni biurowej pojawia się jedynie u 25 proc. pracodawców.

 - Chociaż widzimy, że przykładów włączania kadry w tego typu działania jest coraz więcej, to dane pokazują, że w wielu firmach, kiedy zapadnie decyzja o przeprowadzce czy zmianie wyposażenia i układu biura, pracownicy wciąż są pozbawieni wpływu na aranżację przestrzeni. W efekcie nowa przestrzeń często nie jest dopasowana do ich potrzeb. Zdarzają się też niechlubne przypadki, gdy pracownicy są pytani o swoje preferencje, a mimo wszystko ostateczne decyzje zostają podjęte z pominięciem ich rekomendacji – tłumaczy Beata Rejkowska, Sales Operation Director w Kinnarps Polska.

 Wiele zadań w jednym miejscu

Udzielenie pracownikom głosu i zaangażowanie ich w powstawanie nowego środowiska pracy skutkuje poparciem członków zespołu dla zachodzących w firmie zmian. A wraz z poczuciem wpływu wzrasta także satysfakcja i pozytywne postrzeganie pracodawcy. Co ważne, współpraca z pracownikami na polu aranżacji przestrzeni biurowej nie generuje dużych kosztów. Podobnie może być z wprowadzaniem ważnych zmian, które nie muszą oznaczać rewolucji i mogą dotyczyć tylko wybranych części biura, np. wyposażenia części wspólnych, takich jak kantyny czy nieformalne miejsca spotkań. Niezależnie od zakresu wprowadzanych w miejscu pracy modyfikacji, kluczowe jest dopasowanie ich do faktycznych potrzeb kadry.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.