REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Cesar króluje w Centrum Pompidou

  • Autor: PAP
  • 18 gru 2017 12:05
Cesar króluje w Centrum Pompidou
fot. pixabay.com

Przed zbliżającą się, 20 rocznicą śmierci Cesara (Cesar Baldaccini 1921-98), uważanego za jednego z najwybitniejszych rzeźbiarzy ubiegłego wieku, paryskie Centrum Pompidou zorganizowało wielką retrospektywę tego artysty.

REKLAMA

Na szóstym piętrze muzeum usunięto ścianki i wszystkie rzeźby ustawiono w jednej, wielkiej przestrzeni, co stwarza niemal złudzenie pleneru. Tym bardziej, że z dziełami sztuki rozmawia widoczny przez panoramiczną szybę Paryż, ze wzgórzem Montmartre'u i bazyliką Sacre-Coeur w tle.

"To wirtuoz rysunku rzeźbiarskiego" - powiedział o Cesarze Artur Majka, polski malarz pracujący w Paryżu. Taka ocena zdziwić może, tych, którzy pamiętają, że Francuz produkował swe dzieła przy pomocy metod jakby przemysłowych, hydrauliczną prasą zgniatając wraki samochodów albo ekspandując plastik.

A przecież w tym procesie twórczym stałą była obecność, jeśli nie ręki, to z całą pewnością oka artysty, który pilnował, by przypadek wiódł zawsze w wybranym przezeń kierunku.

Gdy przyjrzeć się bryłom "kompresji", jak Cesar nazwał cykl zgniatania pojazdów, czy "ekspansji", czyli wylewaniu poliuretanu, w każdym dziele widać wyraźną, świadomą, zaplanowaną interwencję autora.

Cesar od początku skąpany był w historii sztuki i jej mitologii. We wczesnych rzeźbach nawiązywał przede wszystkim do Giacomettiego i Picassa, swych poprzedników z dwudziestowiecznej awangardy, cytatami, aluzjami, ale i parodią.

Bardzo szybko przecież rozszerzył gamę swych wpływów, czy raczej przywołań i rzeźbami opowiadał o Wenus z Willendorfu, o Nike z Samotraki, jak i o spopielonych mieszkańcach Pompei, i Michała Anioła Medyceuszach z florentyńskiej kaplicy.

Najpierw wszystko było u Cesara skrzydlate, ptaki, a nawet ryby, sporządzane ze starego żelastwa. Te pręty, blachy i śruby to wybór spowodowany koniecznością - młody Cesar nie mógł sobie pozwolić na odlewy w brązie, ani na kucie w marmurze, poszedł więc na rozwiązanie radykalne, wybierając tworzywo "nierzeźbiarskie".

Nawet ci, którzy nie uważają Cesara za genialnego rzeźbiarza, nie potrafią mu odmówić talentu majsterkowicza. Dzięki tym zdolnościom artysta czuł materię, czuł narzędzia i czuł przedmioty.

Do klasyki Rodina, "ojca nowoczesności rzeźbiarskiej", nawiązują "odciski ludzkie", czyli odlewy, z których najbardziej znany jest własny kciuk Cesara, stojący i pokazywany w najróżniejszych tworzywach, w najróżniejszych wymiarach i w najróżniejszych miejscach od muzeów poprzez place, a obecnie, z okazji wystawy, również na dziedzińcu Muzeum Pompidou.

Jest w tym kciuku wspomnienie zarzutu, jaki stawiano Rodinowi, że nie wyrzeźbił, ale "odcisnął" postać rzeźby zatytułowanej "L'Age d'airain" (Epoka Brązu). Jest egotyzm i powrót do pantografu - przyrządu używanego przez rzeźbiarzy do powiększeń.

Innym słynnym odlewem Cesara jest pierś tancerki z paryskiego kabaretu striptizowego "Crazy Horse". Powielana w różnych wielkościach, zogromniała traci najmniejsze nawet wspomnienie erotyzmu i przywodzi na myśl jajecznicę z księgi rekordów Guinnessa. To zresztą ta pierś doprowadziła Cesara do kolejnego etapu, a może tematu, jakim stały się "ekspansje".



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.