REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 19 lut 2016 09:59
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Sesja „Design+Start-ups. Jak to działa?”
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?

Design i start-upy – czy te dwa światy mają wspólny mianownik? Jak osiągnąć sukces i nie poprzestać na założeniu start-upu? Odpowiedzi na to i wiele innych pytań szukali paneliści sesji „Design+Start-ups. Jak to działa?” podczas 4 Design Days w Katowicach.

REKLAMA

Polskie start-upy związane z designem to na razie nisza. - W zestawieniu TOP 2000 nie ma polskich start-upów, ponieważ nasz rynek nie jest gotowy na design – zaznaczył Oskar Zięta, założyciel Zieta Prozessdesign.

Moderujący rozmowę Tomasz Jabłoński podkreślił, że polskie start-upy są na początku drogi. Dzieje się tak między innymi dlatego, że nie mają wystarczającego wsparcia. Z danych jakie przedstawiła Katarzyna Rzehak, dyrektor kreatywna Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, wynika, że rząd Izraela przeznacza na rodzime start-upy 3,4 tys. mld dolarów rocznie.

– Nie tylko w Polsce ludzie nie kupują wysokiej klasy designu, w Szwecji też bazują na podstawach z IKEA. Przeciętne domostwo w Wielkiej Brytanii wcale nie wygląda designersko. Nie bądźmy tacy krytyczni wobec siebie – zaapelował Rafał Grobel, przedstawiciel SuperSuper.

Rafał Grobel zaznaczył, że naszą siłą jest to, że młode polskie firmy funkcjonują na rynku globalnym. - Mogą dotrzeć tam, gdzie chcą ze swoimi pomysłami i produktami – powiedział.

- Polacy lubią kupować ciekawe przedmioty ze świata, z podróży, a to oznacza, że szukają designu w świecie – zauważył Grobel. – Ale w kontekście zakładania firmy czy start-upu trzeba pamiętać, że design to także branding. Młode firmy muszą od początku myśleć o wizerunku i zauważalności.

Nie każdy start-up stanie się firmą

- Zanim założymy start-up, przede wszystkim należy określić rynek, na którym chcemy sprzedawać i dla którego projektować produkty lub usługi. Trzeba określić potrzeby społeczeństwa, ich zainteresowania, nawet styl życia. Sprawdzenie konkurencji to także ważna sprawa, gdy młoda firma stawia pierwsze kroki – mówił Janusz Dramski, Manager Business Link Katowice, Przewodniczący Forum Młodych Przedsiębiorców Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

Zgodził się z przedmówcą Rafał Grobel. - Start-up wydaje się być romantyczna ideą, pomysłem „na swoje”. To nie takie proste. Start-up to początek biznesu, a biznes rządzi się swoimi prawami i trzeba umieć poruszać się w naprawdę trudnych warunkach. Nie każdy projekt ma szansę się przebić, często potrzeba także talentu lub umiejętności do prowadzenia biznesu. Aby ktoś zainwestował w nasz start-up, musimy mieć naprawdę dobry pomysł – skwitował Grobel.

- Aby mówić o designie powinniśmy najpierw pomyśleć o potrzebach społeczeństwa. Tu nie chodzi jedynie o modne gadżety i meble – dodała zgodnie ze zdaniem przedmówców Monika Ptak-Kruszelnicka, kierownik Referatu Koordynacji EFS, Regionalna Strategia Innowacji, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. - Czy polscy klienci są gotowi na design – pytanie powinno brzmieć czy są gotowi na polski design. Może Polak nie jest w stanie zapłacić zbyt dużo za świetnie zaprojektowany regionalny produkt? Między innymi dlatego każdy start-up powinien najpierw sondować potrzeby i możliwości społeczeństwa, do którego kieruje swoje projekty i produkty – stwierdziła Ptak-Kruszelnicka.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.