REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 19 lut 2016 09:59
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Sesja „Design+Start-ups. Jak to działa?”
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?
Design i start-up. Jak powtórzyć sukces Ubera czy Snapchata?

Design i start-upy – czy te dwa światy mają wspólny mianownik? Jak osiągnąć sukces i nie poprzestać na założeniu start-upu? Odpowiedzi na to i wiele innych pytań szukali paneliści sesji „Design+Start-ups. Jak to działa?” podczas 4 Design Days w Katowicach.

REKLAMA

Polskie start-upy związane z designem to na razie nisza. - W zestawieniu TOP 2000 nie ma polskich start-upów, ponieważ nasz rynek nie jest gotowy na design – zaznaczył Oskar Zięta, założyciel Zieta Prozessdesign.

Moderujący rozmowę Tomasz Jabłoński podkreślił, że polskie start-upy są na początku drogi. Dzieje się tak między innymi dlatego, że nie mają wystarczającego wsparcia. Z danych jakie przedstawiła Katarzyna Rzehak, dyrektor kreatywna Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, wynika, że rząd Izraela przeznacza na rodzime start-upy 3,4 tys. mld dolarów rocznie.

– Nie tylko w Polsce ludzie nie kupują wysokiej klasy designu, w Szwecji też bazują na podstawach z IKEA. Przeciętne domostwo w Wielkiej Brytanii wcale nie wygląda designersko. Nie bądźmy tacy krytyczni wobec siebie – zaapelował Rafał Grobel, przedstawiciel SuperSuper.

Rafał Grobel zaznaczył, że naszą siłą jest to, że młode polskie firmy funkcjonują na rynku globalnym. - Mogą dotrzeć tam, gdzie chcą ze swoimi pomysłami i produktami – powiedział.

- Polacy lubią kupować ciekawe przedmioty ze świata, z podróży, a to oznacza, że szukają designu w świecie – zauważył Grobel. – Ale w kontekście zakładania firmy czy start-upu trzeba pamiętać, że design to także branding. Młode firmy muszą od początku myśleć o wizerunku i zauważalności.

Nie każdy start-up stanie się firmą

- Zanim założymy start-up, przede wszystkim należy określić rynek, na którym chcemy sprzedawać i dla którego projektować produkty lub usługi. Trzeba określić potrzeby społeczeństwa, ich zainteresowania, nawet styl życia. Sprawdzenie konkurencji to także ważna sprawa, gdy młoda firma stawia pierwsze kroki – mówił Janusz Dramski, Manager Business Link Katowice, Przewodniczący Forum Młodych Przedsiębiorców Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.

Zgodził się z przedmówcą Rafał Grobel. - Start-up wydaje się być romantyczna ideą, pomysłem „na swoje”. To nie takie proste. Start-up to początek biznesu, a biznes rządzi się swoimi prawami i trzeba umieć poruszać się w naprawdę trudnych warunkach. Nie każdy projekt ma szansę się przebić, często potrzeba także talentu lub umiejętności do prowadzenia biznesu. Aby ktoś zainwestował w nasz start-up, musimy mieć naprawdę dobry pomysł – skwitował Grobel.

- Aby mówić o designie powinniśmy najpierw pomyśleć o potrzebach społeczeństwa. Tu nie chodzi jedynie o modne gadżety i meble – dodała zgodnie ze zdaniem przedmówców Monika Ptak-Kruszelnicka, kierownik Referatu Koordynacji EFS, Regionalna Strategia Innowacji, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego. - Czy polscy klienci są gotowi na design – pytanie powinno brzmieć czy są gotowi na polski design. Może Polak nie jest w stanie zapłacić zbyt dużo za świetnie zaprojektowany regionalny produkt? Między innymi dlatego każdy start-up powinien najpierw sondować potrzeby i możliwości społeczeństwa, do którego kieruje swoje projekty i produkty – stwierdziła Ptak-Kruszelnicka.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY