REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Design zwiększa skuteczność kampanii społecznych

  • Autor: PAP
  • 04 kwi 2016 10:24
Design zwiększa skuteczność kampanii społecznych
fot. Fotolia

Metody projektowania doświadczeń stosowane do tej pory w branży nowych technologii i relacjach z klientami, stosowane są dziś także w kampaniach i działaniach społecznych. - Przemyślany design zwiększa skuteczność naszych inicjatyw - przekonują aktywiści.

REKLAMA

"Design nie jest już tylko sprawą estetyki, nie dotyczy kształtu czy barwy produktu. Obecnie projektujemy przede wszystkim procesy. Dzięki uwzględnieniu racji i potrzeb wszystkich stron, dzięki badaniu problemów od strony potrzeb i realnych mierników sukcesu znacznie łatwiej jest naprawiać również problemy społeczne" - mówi Hubert Anyżewski, szef firmy projektującej doświadczenia użytkownika uselab.

Ekspert przekonuje, że design stosowany jest dziś także poza polem technologii i opracowywania produktów - projektowania doświadczeń i procesów wykorzystuje są obecnie także do rozwiązywania problemów społecznych.

"Projektowanie, które przyczynia się do zapobiegania dyskryminacji i do mobilizacji społeczeństwa obywatelskiego oferując bezpieczne narzędzia dla aktywistów społecznych jest przykładem takiej odpowiedzialności" - mówi Draginja Nadazdin z Amnesty International Polska.

Szefowa polskiego oddziału organizacji opowiada, że w wielu podjętych ostatnio działaniach informacyjnych na temat praw człowieka i ich respektowania, wykorzystano przemyślane strategie projektowania komunikacji.

"Amnesty Google Glass wyprodukowało zdjęcia ze zniszczonego bombardowaniami miasta Aleppo w Syrii w technologii 360 stopni. Sprawia to, że czujemy się jakbyśmy byli na jednej ze zbombardowanych ulic, stajemy się świadomi skali zniszczeń. Takie obrazy nie pozwalają na obojętność wobec sytuacji ludzi w tym konflikcie, szczególnie gdy zdajemy sobie sprawę, że same zdjęcia zrobione są przez syryjskich aktywistów" - przekonuje Nadazdin.

"Aktywiści i obrońcy praw człowieka korzystając z internetu są bardzo często narażeni na inwigilacje ze strony władz oraz ataki hakerów. Przemyślenie procesu wymiany informacji i narzędzi, które umożliwią im bezpieczne komunikowanie się w sieci jest niezwykle istotne. Już w 2005 r. powstał zestaw narzędzi Security in a Box dla organizacji Frontline Defenders" - dodaje szefowa Amnesty International Polska.

Organizacja współpracuje z polskim środowiskiem designerów, przygotowując założenia i program konferencji UX Poland 2016. Mottem tegorocznej edycji wydarzenia jest odpowiedzialne projektowanie procesów, produktów i rozwiązań.

"Amnesty International prowadzi badania i rzecznictwo, kampanie, akcje i edukacje, dzięki ludziom, którzy niesprawiedliwość na świecie traktują osobiście. Kluczowe jest dla nas dotarcie z właściwym komunikatem do odpowiednich grup osób i ich zaangażowanie. Mierzymy się z wciąż nowymi wyzwaniami i mamy coraz nowe zapotrzebowania, współpraca designerów i organizacji społecznych staje się dziś standardem" - przekonuje Nadazdin.

Jason Ulaszek, założyciel Inzovu, międzynarodowej organizacji rozwiązującej problemy społeczne dzięki metodologiom designu, wyjaśnia, jak dzięki temu podejściu udało się zbudować w 2004 r. w Rwandzie memoriał upamiętniający ludobójstwo, który stał się wzorem dla muzeów i miejsc pamięci na całym świecie.

"Kigali Genocide Memorial w Rwandzie zrywa z utartym schematem pomnika, czy atrakcji turystycznej, otwierając tym samym możliwość emocjonalnego zaangażowania się odwiedzających w historię, którą upamiętnia. Na jego terenie znalazły się tradycyjne wystawy, ogrody pamięci, centrum edukacyjne i Archiwum Ludobójstwa w Rwandzie" - opowiada Ulaszek.

O sukcesie założeń projektowych tej inicjatywy świadczy m.in. fakt, że użytkownicy portalu Tripadvisor wskazali Kigali Genocide Memorial jako jedno z 10 miejsc na terenie Afryki, które należy odwiedzić.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY