REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 15 mar 2018 16:38
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie
Oskar Zięta, fot. zieta.pl
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie
Ikona. Od 10 lat znak rozpoznawczy polskiego designu na świecie

Zabawny, choć na serio, lekki, a przecież ze stali, produkowany masowo, a każdorazowo unikatowy – tak opisała kurator Anna Śliwa, flagowy produkt Oskara Zięty. Mowa o stołku PLOPP, który zmienił świat designu i właśnie obchodzi swoje 10 urodziny.

REKLAMA

PLOPP, czyli polski ludowy obiekt pompowany powietrzem, zaprojektowany przez Oskara Zietę i wyprodukowany w założonej przez niego fabryce, podbił serca i wyobraźnię ludzi w 2007 r. w Mediolanie, na największych targach designu.

Zarówno forma stołka przypominająca nadmuchany stalowy balonik, jak i technologia FiDU wzbudziły uznanie świata. Bardzo szybko Plopp stał się ikoną designu i stołkiem przyszłości prezentowanym w 26 muzeach świata.

- Z projektanta przerodziliśmy się w producenta, bo nikt nie chciał nam PLOPPA… produkować - wspominał Oskar Zięta i dodał, że są jedną z nielicznych pracowni, które łączą projektowanie z produkowaniem.

- Cena produktu początkowo szokowała, bo bardziej stawialiśmy na Zachód niż na Polskę. Ale dziś jest ona demokratyczna. A nasz produkt nie chce się zestarzeć. To może być dobra inwestycja na lata - podkreślał designer podczas inauguracji wystawy „PLOPP 4.0 – alfabet projektowania” w warszawskiej Domotece.

Produkowany masowo, a każdorazowo unikatowy

PLOPP jest intrygujący, oszczędny w formie, piękny w niepowtarzalnych deformacjach, zabawny i dowcipny. Jest manifestem technologii FiDU czyli formowania stali ciśnieniem wewnętrznym. Otwiera kolekcję niezwykłych obiektów FiDU: siedzisk, wieszaków, konstrukcji stołowych, rzeźb.

Powstał z połączenia dwóch cienkich, zespawanych na krawędziach membran blaszanych, które poprzez formowanie ciśnieniem wewnętrznym nabrały niezwykłego kształtu i radykalnego charakteru. PLOPP to więcej niż mebel, to forma siedzenia, obiekt artystyczny dzięki niepowtarzalnym odkształceniom oraz manifest technologii FIDU w jednym. Powtarzalny i za każdym razem inny.

- Technologię połączyliśmy mocno z formowaniem. Nie używamy narzędzi tłoczących albo frezujących.Technologia Fidu pochodzi z błędu. Z wielu blach wyciętych wcześniej laserowo – bardzo precyzyjnych, kładziemy je na sobie, później robot spawa to bardzo precyzyjnie ze sobą. Następnie bez używania dodatkowych matryc deformujemy ten obiekt - tak opisywał Zięta sam proces. Dlatego też, żaden stołek nie wygląda tak samo, bo jest efektem „kontrolowanej utraty kontroli”. I tak nadmuchiwany metal za każdym razem przybiera inny kształt.

Pod względem użytkowym PLOPPa cechuje trwałość i wytrzymałość. Mimo niewielkich rozmiarów i wagi mniejszej niż 3kg, potrafi utrzymać nawet dwu tonowy ciężar. Jako produkt stalowy podlega 100 proc. recyclingowi.

PLOPP jest najczęściej wystawianym i nagradzanym projektem Oskara Ziety. Był pokazywany m.in. podczas licznych festiwali designu w tym: ISaloni, DMY Festival, IMM Cologne, The Future Nomads. PLOPP otrzymał wiele nagród takich, jak Red Dot, DMY Award czy Audi Mentorpreis. Jest jedynym polskim meblem, który odniósł tak znaczący międzynarodowy sukces.

W Polsce Plopp jest znany głownie miłośnikom designu. Niewiele osób wie, jak innowacyjny jest to produkt, jaki potencjał kryje technologia i możliwość dopasowania do jednostkowych potrzeb i gustów.

Wystawa „PLOPP 4.0 – alfabet projektowania” w warszawskiej Domotece ma na celu pokazanie procesu i prac badawczych w technologii FIDU, które prowadzą nie tylko do tworzenia unikatowego designu lecz również projektowania przyszłości. PLOPP jest kwintesencją tego procesu określanego przez artystę jako projektowanie „bottom-up”. Na wystawie zobaczymy ponad 20 prototypowych wcieleń znanego stołka, ukazujących proces poszukiwania najbardziej optymalnej formy.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY