REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak pogodzić design i przemysł

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 13 maj 2015 12:28
Jak pogodzić design i przemysł
Lampa Equilibra Balans, Aquaform
Jak pogodzić design i przemysł
Jak pogodzić design i przemysł
Jak pogodzić design i przemysł
Jak pogodzić design i przemysł

Gdy spotyka się sztuka i przemysł, powstać mogą rzeczy niezwykłe. Wyrazistym tego przykładem jest dynamiczny rozwój polskiego designu użytkowego, który ma miejsce w ostatnich latach. Rodzime firmy otrzymały w tym roku aż 12 nagród Red Dot. Kluczowym aspektem tego sukcesu jest dojrzała współpraca przedsiębiorstw produkcyjnych z projektantami.

REKLAMA

Nagrody dla polskiego designu nie biorą się znikąd. Widać wyraźnie, że współpracę z projektantami podejmuje coraz więcej polskich firm. Jeszcze parę lat temu większość z nich było odtwórczych, powtarzało sprawdzone wzorce. Brakowało także zrozumienia dla faktu, że kooperacja marek i projektantów wymaga wypracowania pewnych schematów działania i kompromisów z obu stron. – Wiedza o wzajemnych potrzebach i sposobach działania powinna stanowić bazę dla współpracy - mówi Wojciech Starowieyski, właściciel firmy Aquaform, tegorocznego laureata nagrody Red Dot za lampę Equilibra Balans. – Najważniejsze jest wyjście poza panujące na rynku schematy. Ogromne znaczenie ma także edukacja projektantów i producentów, informowanie o wzajemnych wymaganiach – dodaje właściciel podkrakowskiej firmy.

Z punktu widzenia firmy, do której z propozycjami projektów zgłaszają się twórcy, częstym problemem jest brak świadomości istoty aspektów technicznych przy kreowaniu przedmiotu. Projektant, który chce stworzyć przedmiot użytkowy, musi wejść głębiej w technologię, patrzeć gabarytowo, technicznie. Niestety często zdarza się, że propozycje, z którymi zgłaszają się oni do firm można określić jedynie jako sztukę, a nie realny koncept do realizacji.

– Dla mnie najważniejszą rzeczą przy projektowaniu jest nacisk na użyteczność. Bezwzględnie należy pamiętać o podstawowej funkcji danego przedmiotu – krzesło jest do siedzenia, dlatego powinno być wygodne, lampa ma dawać światło, a nie być jedynie rzeźbą, która świeci – mówi Piotr Jagiełłowicz, designer współpracujący z firmą Aquaform, projektant lampy Equilibra Balans. Lampa, która jako jeden z 12 tegorocznych polskich produktów otrzymała nagrodę Red Dot, łączy ciekawe, asymetryczne zawieszenie z technologią wykorzystującą włókno węglowe. Jest przykładem na to, że oryginalny projekt w połączeniu z odpowiednią wiedzą techniczną może odnieść sukces w Polsce i na świecie.

Coraz więcej nagród Red Dot dla Polaków może przyczynić się do zmiany w postrzeganiu wagi dobrego designu w naszym kraju. Niestety, obecnie grupa, dla której naprawdę ma on znaczenie jest jeszcze stosunkowo mała. Eksperci Aquaform przyznają, że klienci w Polsce są rozwarstwieni, a by dotrzeć do szerszego spektrum odbiorców nie wystarczy jedynie wyjątkowy produkt, choć może być on „koniem pociągowym” całej serii przedmiotów. Ważny w tym wypadku jest odpowiedni marketing, a także pochodzenie produktu. Możliwość posiadania dobrze zaprojektowanego przedmiotu, który powstał w Polsce jest dla klientów sporym atutem. To aspekt, który daje nadzieję na jeszcze większy rozwój polskiego designu.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE

W związku z ciszą wyborczą dodawanie komentarzy zostało tymczasowo zablokowane.



REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.