REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 27 maj 2019 15:02
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Roman Stańczak na tle swojej rzeźby "Lot" fot. mat. prasowe
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji
Międzynarodowy sukces Pawilonu Polskiego na Biennale w Wenecji

Krytycy z brytyjsko-amerykańskiego „The Art Newspaper” umieścili rzeźbę Lot Romana Stańczaka na liście 5 wystaw obowiązkowych do obejrzenia na terenach Giardini, podczas 58. Międzynarodowej Wystawy Sztuki - La Biennale di Venezia. Pawilon Polski trafił też do notowania „top 10” amerykańskiego serwisu „Artsy” oraz do zestawień najciekawszych pawilonów polecanych przez krytyków sztuki z „Washington Post”, „BBC Culture”, brytyjskiego tygodnika „The Observer” i włoskiego dziennika „Corriere della Sera”. Wystawa, której kuratorami są Łukasz Mojsak i Łukasz Ronduda, a organizatorem Zachęta - Narodowa Galeria Sztuki, potrwa do 24 listopada br.

REKLAMA

„Nicowanie jest o nadziei” — mówi Roman Stańczak w jednym z wywiadów poświęconych projektowi Lot. Zabieg nicowania ma tu wymiar duchowy — to „przygotowanie do umierania”, przechodzenia na drugą stronę, tworzenia przez niszczenie, a zarazem docierania do istoty obiektu. To także komentarz do skutków transformacji ustrojowej i gospodarczej, widocznych zarówno w przestrzeni kultury materialnej, jak i w społeczeństwie. W Pawilonie Polskim stanął samolot potraktowany zgodnie z artystyczną praktyką Stańczaka, polegającą na dekonstruowaniu materialnego porządku przedmiotów — pozbawiania ich dotychczasowej funkcji, wartości estetycznej oraz nadawania im nowej formy i znaczenia. Maszyna została przecięta i odwrócona na drugą stronę tak, by wnętrze, czyli elementy kokpitu i pokładu oraz siedzenia pasażerów, stały się widoczne na zewnątrz. Z kolei skrzydła wraz z poszyciem samolotu są zwinięte do wnętrza rzeźby.

Pomysł wywrócenia samolotu na drugą stronę powstał blisko 30 lat temu lecz nie doczekał się realizacji. Z biegiem lat zyskał nowe konteksty, które nadają Lotowi wielowymiarowość i uniwersalny charakter. Dziś samolot postrzegany jest jako symbol pęknięcia polskiego społeczeństwa. Ale też uniwersalnie, jako jedno z największych osiągnięć techniki i maszyna, której powierzamy swoje życie. To punkt wyjścia do interpretacji i stawiania pytań o kondycję społeczeństwa po przełomowym wydarzeniu. Prywatny samolot to także symbol statusu, środek transportu, który służy tzw. jednemu procentowi, czyli najbogatszej klasie społecznej. Praca Stańczaka uzmysławia również konflikt między nowoczesnością a duchowością — gdy rozpad jednej z tych sfer prowadzi do tworzenia drugiej. Podobnie jak we wcześniejszych realizacjach, artysta dowodzi, że ludzie potrzebują duchowej przemiany i doświadczają jej w momencie zetknięcia z sytuacją negującą porządek, zaburzającą bezpieczne funkcjonowanie w świecie.

Stańczak jest absolwentem słynnej „Kowalni”, pracowni prof. Grzegorza Kowalskiego na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Prof. Kowalski – uczeń Oskara Hansena, wizjonerskiego architekta i twórcy Teorii Formy Otwartej — kształcił w tym samym czasie w swojej pracowni m.in. Katarzynę Kozyrę, Pawła Althamera, Artura Żmijewskiego i Jacka Adamasa. Stańczak zadebiutował w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, a jego prace powstały na marginesie formującego się wówczas nurtu sztuki krytycznej. Jak sam przyznaje: „moje rzeźby mówią o życiu, ale nie pośród przedmiotów, tylko pośród duchów”.

Organizator Pawilonu Polskiego, Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, już 12 lipca otworzy wystawę Alienacje albo następny będzie pożar. W Warszawie będzie można zobaczyć pracę Arthura Jafy, amerykańskiego artysty wizualnego, reżysera filmowego i operatora, który został nagrodzony Złotym Lwem podczas tegorocznego La Biennale di Venezia. Punktem wyjścia do wystawy — której kuratorką jest Maria Brewińska — są współczesne zjawiska społeczne, wywołujące poczucie wyobcowania i wykluczenia, będące efektem działań człowieka, a mające destrukcyjny wpływ zarówno na niego, jak i otaczającą go rzeczywistość.

Pawilon Polski na 58 Międzynarodowej Wystawie Sztuki — La Biennale di Venezia, Wenecja, 11 maja–24 listopada 2019

"Lot" - artysta: Roman Stańczak, kuratorzy: Łukasz Mojsak, Łukasz Ronduda, komisarz Pawilonu Polskiego: Hanna Wróblewska, zastępca komisarza Pawilonu Polskiego: Ewa Mielczarek, organizator: Zachęta — Narodowa Galeria Sztuki.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.