REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nie da się ustawić Abakanowicz pośród innych twórców. Była niezwykle oryginalną artystką

  • Autor: PAP
  • 15 lip 2019 10:18
Nie da się ustawić Abakanowicz pośród innych twórców. Była niezwykle oryginalną artystką
źródło: shutterstock, autor: fotoaway

Nie da się ustawić Abakanowicz pośród innych twórców, była bowiem niezwykle oryginalną artystką – powiedziała dyrektorka Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku Eulalia Domanowska, kuratorka wystawy "W przestrzeni Magdaleny Abakanowicz”. Wernisaż - 13 lipca.

REKLAMA

Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku po raz kolejny organizuje dużą wystawę twórczości Magdaleny Abakanowicz. Jaka idea przyświeca obecnej prezentacji dzieł tej wybitnej artystki?

Eulalia Domanowska: Po raz trzeci odbywa się w Orońsku duży przegląd prac Abakanowicz; pierwszy miał miejsce w 1995 r., zajmowała się wtedy ekspozycją ówczesna szefowa Muzeum Rzeźby Współczesnej Tamara Książek. Później, w 2013 r. zorganizowana była retrospektywa i obecnie mamy wystawę przekrojową. Dodam, że wiosną prezentowana ona była w Muzeum Sztuk Dekoracyjnych i Designu w Rydze, będącym częścią tamtejszego Muzeum Narodowego. W Orońsku przedstawiamy wystawę w rozszerzonej wersji we wszystkich naszych galeriach, w Parku Rzeźby w Orońsku oraz w Pałacu Józefa Brandta, pokazując wielowątkową twórczość jednej z najbardziej znanych w świecie polskich artystek.

 Jak zatem przedstawiona jest Magdalena Abakanowicz na wystawie: jako malarka, artystka-tkaczka czy rzeźbiarka?

Eulalia Domanowska: Przedstawiamy Abakanowicz jako artystkę totalną, której twórczość składa się z wielu wątków. Chodziło nam o to, aby pokazać ją jako artystkę, która potrafiła eksperymentować i tworzyć w różnych materiałach, rozmaitych tworzywach, w różnych dziedzinach sztuki, które często przekraczała.

Ważną kategorią była dla Abakanowicz przestrzeń. Jej tkaniny, które zawieszała w przestrzeni, przekraczały granice między tkaniną i rzeźbą, pomiędzy obiektem i otoczeniem. Często były to monumentalne formy wykonane z barwionego, sizalowego włókna.

Czy to już były "abakany" ?

Eulalia Domanowska: Tak, artystka zasłynęła na początku tzw. tkaninami, które z czasem nazwano abakanami; ich nazwa pochodzi od nazwiska artystki. Zaczęła je tworzyć na początku lat 60. Te miękkie formy przestrzenne powstawały głównie z tkanin, sizalu i lin. To Abakanowicz wprowadziła techniki tkackie do galerii sztuki nowoczesnej, sprawiła, że zaczęto traktować je równie poważnie jak malarstwo czy rzeźbę.

Artystkę fascynowała i intrygowała faktura materii. Dawała temu wyraz w swoich dziełach, ale także w komentarzach do prac; jej rozważania teoretyczne na temat sztuki również prezentujemy na wystawie. Abakanowicz pisała, że abakany drażniły ludzi. Były nie w porę. W tkactwie dominował gobelin francuski, w sztuce: pop-art i sztuka konceptualna, a tu formy magiczne, skomplikowane ogromne...

Ale to one rozsławiły Magdalenę Abakanowicz?

Eulalia Domanowska: Abakany intrygowały i budziły podziw. Stały się znakiem rozpoznawczym artystki w świecie sztuki. Zaczęto ją cenić za niezwykłą wyobraźnię, oryginalne pomysły i konsekwencję. Na Międzynarodowym Biennale Tkaniny w Lozannie w 1962 r. abakany zachwyciły publiczność oraz krytykę, zaś trzy lata później, na Biennale w Sao Paulo, Abakanowicz nagrodzono za nie złotym medalem. Można przyjąć, że wtedy rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.