REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 26 sie 2015 15:24
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Kładka rowerowa, Przemyśl, rzeka San, fot. Skanska
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San
Niesamowita operacja obrotu kładki o 90 stopni na rzece San

W październiku gotowa będzie kładka nad rzeką San w Przemyślu, która połączy dwa popularne w mieście deptaki. Z nowej przeprawy, wybudowanej w ramach projektu „Trasy rowerowe w Polsce Wschodniej", będą mogli korzystać zarówno rowerzyści, jak i piesi. Koszt całego zadania to blisko 4,9 mln zł brutto. Inwestorem jest Województwo Podkarpackie, wykonawcą - Skanska S.A.

REKLAMA

Inwestycja, którą realizuje Skanska, zlokalizowana jest w centrum miasta i połączy ulice Wybrzeże Józefa Piłsudskiego z Wybrzeżem Ojca Św. Jana Pawła II.

Prace prowadzone są na obszarach zalewowych rzeki San, które mieszkańcy wykorzystują do aktywnego wypoczynku.

- Zakres prac obejmuje budowę 138-metrowej podwieszanej kładki z drewna klejonego wraz z dojazdami oraz miejsce obsługi rowerzystów, które zostanie zlokalizowane w sąsiedztwie kładki od strony Wybrzeża Marszałka Józefa Piłsudskiego – informuje Remigiusz Grodzicki, menadżer projektu, Skanska, odpowiedzialny za prace drogowe.

Zadanie wykonywane jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. – Oznacza to, że w pierwszej kolejności wykonaliśmy projekt kładki, a następnie uzyskaliśmy wszelkie niezbędne do rozpoczęcia prac pozwolenia, po czym rozpoczęliśmy budowę – informuje Mirosław Gucwa, Menadżer Projektu, Skanska.

Prace drogowe i mostowe wykonują Oddziały Budownictwa Inżynieryjnego Skanska w Rzeszowie i Bydgoszczy. Konstrukcja kładki powstała w Wytwórni Konstrukcji Stalowych Skanska w Kielcach.

Konstrukcja i montaż kładki

Konstrukcję kładki tworzy stalowy pylon o wysokości 38 m wraz z dwoma dźwigarami z drewna klejonego o wysokości 155 cm i długości 138 m, stężonymi stalowym rusztem. Dźwigary są jednocześnie balustradami, które zabezpieczają ruch pieszych i rowerzystów.

Kładka została podwieszona za pomocą 24 stalowych lin o średnicy 32 oraz 40 mm. Jej pokład oraz wewnętrzne obicie zostały wykonane z drewna kompozytowego odpornego na działanie warunków atmosferycznych. Cała konstrukcja waży blisko 175 ton.

Montaż kładki odbywał się na terenie zalewowym, równolegle do brzegów rzeki. Wynikało to z braku możliwości ingerowania rusztowaniami tymczasowymi w koryto rzeki. Teren znajduje się w zabytkowej części miasta oraz jest objęty projektem Natura 2000.

Obrót o 90 stopni

Aby obiekt znalazł się nad wodą, po podwieszeniu pomostu, wykonany zostanie obrót kładki o 90 stopni. Montaż pylonu stalowego odbywał się będzie według specjalistycznego planu montażu, który przewiduje unoszenie konstrukcji pylonu za pomocą dwóch dźwigów 100t i 300t.

- Po wypionowaniu pylon zostanie ustawiony na specjalnej konstrukcji przygotowanej ze stalowych kształtowników tworzącej „tor jezdny” umożliwiający obrót całej kładki. Pylon zostanie dodatkowo wsparty za pomocą konstrukcji pomocniczej tworzącej podporę kroczącą, która będzie obracała się po specjalnie przygotowanym stalowym ślizgu razem z całą konstrukcją kładki - wyjaśnia Łukasz Giemza, kierownik budowy, Skanska. - Aby zapewnić stateczność, podpora ta zostanie dociążona balastem o masie 30 ton. Sam obrót zostanie wykonany przy pomocy dwóch siłowników kotwionych do konstrukcji stalowego toru, które zapewnią siłę oraz kontrolę przemieszczenia podczas obrotu. W celu zminimalizowania tarcia przy obrocie konstrukcji zastosujemy przekładki teflonowe oraz specjalistyczny smar. Po przełożeniu kładki na drugi brzeg rozpoczną się prace związane z doprężeniem lin, do których podwieszony jest drewniany pomost - dodaje.

Ostatnim etapem prac będzie próbne obciążenie kładki, które polegać będzie na pomiarach ugięć i przemieszczeń kładki pod wpływem obciążenia ruchem pieszych i rowerzystów. Wszystko po to, aby być pewnym, że ugięcia nie są większe od tych przewidzianych w projekcie. Jest to kolejny ciekawy etap budowy, do przeprowadzenia którego  niezbędnych będzie ok. 40 osób – zaproszonych pracowników Skanska S.A.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY