REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 05 maj 2017 09:00
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen
Projektantka Ida Pettersson i Tom Hedqvist podczas prac nad kolekcją AVSIKTLIG fot. mat. prasowe IKEA
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen
O niezwykłym romansie IKEA i 10-gruppen

Idee i styl 10-gruppen nie mogły znaleźć lepszego miejsca - przekonuje Tom Hedqvist o przejęciu przez IKEA ikonicznej marki tekstylnej (będąc jednym z założycieli). Teraz on i jego projektanci prezentują wspólną, nową kolekcję, która spogląda w przyszłość, a jednocześnie celebruje historię.

REKLAMA

Niektórzy mówią, że wszystko co dobre, musi się kiedyś skończyć. W przypadku 10-gruppen wielu z nas ma nadzieję, że to nigdy nie nastąpi. Gdy pozostali członkowie tego kultowego kolektywu projektowego podjęli decyzję o zakończeniu działalności w 2015 roku, mimo silnej pozycji na rynku, oczywiste było pytanie, co stanie się z marką. Współzałożyciel Tom Hedqvist wspomina: Zasugerowałem, by skontaktować się z IKEA, a następnie wysłałem smsa do Marcusa Engmana, by zapytać, czy byłby zainteresowany. Od razu się zgodził - mówi Tom. Dzięki jego inicjatywie IKEA została powiernikiem dużej części cennej spuścizny projektowej 10-gruppen.

Pomysł nie był tak radykalny, jak mogłoby się wydawać. Na przestrzeni lat kilkukrotnie dochodziło do współpracy IKEA i 10-gruppen, a wielu członków tej grupy projektowej gościnnie współpracowało z IKEA jako freelancerzy. Obie firmy mają zatem więcej wspólnego, niż się wydaje na pierwszy rzut oka. Zanim powiemy więcej o romansie IKEA i 10-gruppen, odbędziemy szybką podróż w czasie.

Podróż w czasie. Historia 10-gruppen

Na początku lat 70. XX wieku 10-gruppen była częścią sił antyestablishmentu, zwracając się przeciwko ówcześnie obowiązującym ideałom estetycznym. Jeden z założycieli, Carl Johan De Geer, opisuje to w następujący sposób w nowej książce 10-gruppen. Wzory i Ludzie: "10-gruppen było stowarzyszeniem non-profit, a naszą ambicją było oczyszczenie projektowego bagienka ... Chcieliśmy stworzyć lepszy świat, bez wojen, wykorzystując kolory, wzory i muzykę”.

- Branie spraw w swoje ręce było znakiem tamtych czasów. Nie chcieliśmy zaakceptować faktu, że żadne firmy i producenci w nas nie wierzyli. Zamiast tego zabraliśmy się do pracy i w ten sposób pokazaliśmy, na co nas stać. Chodziło o przedsiębiorczość, na długo zanim jeszcze poznano to słowo - mówi Tom. W tamtym czasie wszyscy byliśmy bardzo pochłonięci sobą, ale to był chwilowy egocentryzm. Choć każdy z nas obrał swoją własną drogę, szybko zdaliśmy sobie sprawę, jak inspirujące jest robienie projektów, które rzeczywiście się sprawdzają, a ludzie je lubią - dodaje.

Członkowie 10-gruppen podzielali przekonanie o dużym znaczeniu wzorów tekstylnych. Wspólnie stworzyli barwne kolekcje, które były w równym stopniu śmiałe, krzykliwe i kochające zabawę. - Naszym głównym celem zawsze było stworzenie dobrego projektu bez konieczności pójścia na kompromis i dotarcie do szerokiego grona ludzi - mówi.

Klienci zawsze byli i będą grupą liczną oraz zróżnicowaną.

- Pracowałem w sklepie w Sztokholmie prawie w każdą sobotę przez 20 lat. Podczas tych lat obserwowałem, jak ludzie dorastają i zmieniają się z niechętnych 10-latków przychodzących do sklepu ze swoimi rodzicami, w nastolatki chcące ozdobić własny pokój, a następnie w młodych dorosłych, którzy urządzają swoje pierwsze własne mieszkanie. Jeszcze kilka lat później niektórzy z nich przychodzili ze swoimi dziećmi - wspomina Tom.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.