REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Sukces Polaków na Biennale Architektury w Wenecji

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 14 cze 2016 09:20
Sukces Polaków na Biennale Architektury w Wenecji
Photographs made by Marco Magoga / materiały prasowe
Sukces Polaków na Biennale Architektury w Wenecji
Sukces Polaków na Biennale Architektury w Wenecji
Sukces Polaków na Biennale Architektury w Wenecji
Sukces Polaków na Biennale Architektury w Wenecji
Sukces Polaków na Biennale Architektury w Wenecji
Sukces Polaków na Biennale Architektury w Wenecji

Projekt Hugona Kowalskiego i Marcina Szczeliny “Let’s talk about garbage” (“Porozmawiajmy o śmieciach”), który reprezentuje Polskę na głównej wystawie 15 Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji zbiera entuzjastyczne oceny i recenzje krytyków architektury i dziennikarzy.

REKLAMA

15 Biennale Architektury w Wenecji stoi pod znakiem architektury społecznie zaanagażowanej. Reporting from the front - bo tak nazwano tę edycję Biennale – jest zbiorem doniesień z frontu, na którym architektura konfrontuje się z niesprawiedliwymi warunkami społeczno-ekonomicznymi oraz walczy z napotykanymi w różnych miejscach świata problemami.

- Kowalski i Szczelina zwracają naszą uwagę na to, co musimy dostrzec: na olbrzymią ilość śmieci, którą wytwarzamy każdego dnia. Nie estetyzują odpadów, ale też nie rzucają nam ich w twarz. Zamiast tego organizują je, konfrontują nas z ich istotą, z ich pochodzeniem, a następnie prezentują, w bardzo wyraźny sposób - sposoby ich przetwarzania, skupiając się na kreatywności mieszkańców slumsu Dharavi, którzy pozyskują i ponownie wykorzystują to, co wyrzuca miasto, tworząc budulec lepszego świata. Stosując, co nazwać można wyjątkowymi umiejętnościami teatralnymi, stworzyli jedną z najbardziej przejrzystych i jedną z najmocniejszych wystaw na tegorocznym Biennale  - mówi Aaron Betsky, krytyk architektury, dziekan Frank Lloyd Wright School of Architecture w Arizonie

Po raz pierwszy w historii Biennale Architektury w Wenecji, do głównej wystawy zostali zaproszeni polscy twórcy. Kuratorem głównej wystawy jest Alejandro Aravena, zdobywca tegorocznej nagrody Pritzkera.

Projekt Hugona Kowalskiego i Marcina Szczeliny, zajmuje powierzchnię aż 200 mkw., długość 2 0m i wysokość ponad 3 m.

Let’s talk about garbage mierzy się z globalnym problemem nadprodukcji śmieci. Współczesne konsumpcyjne społeczeństwa nie troszczą się wystarczająco o “życie po życiu” swoich masowo wytwarzanych produktów, szczelnie owiniętych w kolejne warstwy opakowań z tworzyw sztucznych. Projekt to próba wskazania nowych alternatywnych strategii w walce z zalewającą nasze miasta lawiną odpadów. W jaki sposób architektura może wpływać na zmniejszenie ilości odpadów? Jak możemy skuteczniej uczestniczyć w procesie recyklingu? Dlaczego jest to ważne zagadnienie ciągle marginalizowane w większości miast świata?– to tylko kilka z wielu pytań, na które twórcy wystawy starają się odpowiedzieć.

Projektowane rzeczy do jednorazowego lub krótkotrwałego użytku, wykonane najczęściej z tworzyw, które rozkładać się będą na wysypiskach setki, a nawet tysiące lat, w dłuższej perspektywie czasu stają się jedynie produkowanymi odpadami zamiast nowymi produktami powstałymi w procesie recyklingu. Twórcy wystawy przedstawiają m.in. cykl życia wyrzucanych przedmiotów - ich zbieranie, sortowanie, przetwarzanie i powtórne wykorzystanie. To recykling, upcykling czy projektowanie produktu z myślą o jego przyszłym przetworzeniu wskazują nam alternatywy dla problemu nadprodukcji śmieci.

Wrzucamy wszystko do czarnego worka, myśląc, że nie jest to już więcej nasz problem – twierdzą Kowalski i Szczelina. Do tej idei nawiązuje czarna ściana wystawy, ukrywająca swój rewers, dalsze losy odpadów - bogaty świat nieznanych zazwyczaj danych dotyczący śmieci oraz życia milionów ludzi żyjących z recyklingu tego, co wyrzucają inni. Twórcy prezentują również bogatą paletę materiałów i produktów dostępnych na rynku, które maksymalizują korzyści z recyklingu, proponują ekologiczne i trwałe rozwiązania.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY