REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Tajniki technologii NOSPR - jak pracowali inżynierowie i architekci

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 17 paź 2014 15:55
Tajniki technologii NOSPR - jak pracowali inżynierowie i architekci
Sala koncertowa NOSPR, fot. Bartek Barczyk
Tajniki technologii NOSPR - jak pracowali inżynierowie i architekci
Tajniki technologii NOSPR - jak pracowali inżynierowie i architekci

Ściany sali koncertowej NOSPR zaprojektowano z betonu barwionego na czarno, który nawiązuje do górniczej tradycji Śląska. Inżynierowie BuroHappold zastosowali także rozwiązania umożliwiające ścisłą kontrolę wilgotności powietrza w sali koncertowej, co było szczególnie istotne z uwagi na znajdujące się w niej instrumenty muzyczne. Co jeszcze kryje w sobie nowo otwarta siedziba NOSPR?

REKLAMA

W październiku 2014 r. otwarta została nowa siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (NOSPR). Za projekt architektoniczny odpowiedzialne było Konior Studio, realizacją inwestycji zajęła się firma Warbud. BuroHappold Engineering wykonało projekt instalacji oraz konstrukcji tego elitarnego obiektu. Inwestycja, o całkowitej wartości 260 mln zł, została wybudowana w ciągu zaledwie 30 miesięcy.

Gmach o powierzchni całkowitej 35 tys. mkw., to obecnie jedna z najważniejszych i najbardziej nowoczesnych inwestycji kulturalnych w Polsce. 

Akustyka wnętrza sali spełnia najwyższe standardy, opracowane przez międzynarodowej sławy firmę Nagata Acoustics. W celu ich zagwarantowania został stworzony model fizyczny sali w skali 1:10, który posłużył do laboratoryjnego potwierdzenia akustyki wnętrza, opracowanej wstępnie na bazie modelu komputerowego. BuroHappold zastosowało wysokiej klasy rozwiązania w zakresie konstrukcji i instalacji, które pozwoliły spełnić wymogi akustyczne. Zredukowano do minimum poziom hałasu emitowanego przez urządzenia wentylacyjne, aby nie zakłócały one koncertów oraz nagrań studyjnych. 

Czytaj więcej: Nowa siedziba NOSPR projektu Konior Studio oficjalnie otwarta

Salę koncertową otoczono atrium oraz pomieszczeniami pomocniczymi - salami prób, garderobami i salą kameralną dla ok. trzystu osób - mając na uwadze jej odizolowanie od hałasu z zewnątrz. Z tego samego powodu wszystkie ściany oraz zadaszenie wykonano z żelbetu. Inżynierowie BuroHappold zastosowali także rozwiązania umożliwiające ścisłą kontrolę wilgotności powietrza w sali koncertowej, co było szczególnie istotne z uwagi na znajdujące się w niej instrumenty muzyczne.

– Projekt miał niezwykle ambitne założenia akustyczne i fakt, że udało nam się sprostać bardzo ostrym kryteriom, uważam za wielki sukces. Projekt był ogromnym wyzwaniem, dlatego bardzo nas cieszą pozytywne recenzje akustyki  w sali koncertowej, którą współprojektowaliśmy – mówi Paweł Lisiak, projektant i koordynator instalacji sanitarnych, BuroHappold Engineering.

Ściany sali koncertowej zaprojektowano z betonu barwionego na czarno, który nawiązuje do górniczej tradycji Śląska. Śmiała architektonicznie koncepcja szklanej fasady, znajdującej się przy głównym wejściu do budynku, wymagała zastosowania niestandardowych rozwiązań konstrukcyjnych. Powstał spektakularny obiekt, w którym tradycyjne wzorce sal muzycznych ze świata osiągnęły współczesną formę.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY