WRiTV w Katowicach z prestiżowym Grand Prix



PropertyDesign.pl - 13-03-2019 11:15


Czwarta polska edycja konkursu Wienerberger Brick Award została rozstrzygnięta. Decyzją Jury Grand Prix oraz Nagrodę w kategorii Sharing Public Spaces otrzymał budynek Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego, autorstwa pracowni Baas Arquitectura, Grupa 5 Architekci i Małeccy biuro projektowe.

Wienerberger już od ponad 14 lat organizuje międzynarodowy konkurs wyróżniający obiekty o niebanalnej architekturze, w których zastosowano materiały ceramiczne, nie ograniczając wykorzystania innych marek niż własne. W 2013 roku, po raz pierwszy w Polsce odbyła się lokalna edycja konkursu Brick Award. Otwarta formuła pozwala na przegląd najciekawszych obiektów, zaprojektowanych przez polskich architektów a konkurs ma na celu promować polską architekturę i polskich architektów zarówno w kraju, jak i na arenie międzynarodowej. Do nagrody Brick Award mogą pretendować tylko gotowe realizacje. Szanse na zwycięstwo mają innowacyjne, oryginalne rozwiązania architektoniczne, do powstania których użyto materiałów ceramicznych. Realizacja może

mieć miejsce także poza granicami kraju, ale na podstawie projektu polskiego architekta.
Wienerberger Brick Award odbywa się w systemie biennale. Co dwa lata Jury konkursowe, w którym zasiadają znakomici architekci i krytycy architektury wybiera najlepsze realizacje polskich architektów. Nagrody w Brick Award 2019 to oficjalne polskie nominacje do edycji międzynarodowej, której rozstrzygnięcie zaplanowano na maj 2020 roku.

- Tegoroczna edycja polskiej edycji konkursu Brick Award jest rekordowa. Zgłoszono 74 obiekty, w których często ceramika łączy się z innymi materiałami, tworząc w ten sposób nowoczesną, współczesną interpretację architektury ceglanej. W takim towarzystwie widzimy w przyszłości nasze naturalne, piękne cegły i wierzymy, że dbając o najwyższą jakość naszych produktów, poprzez konkurs troszczymy się też o jakość architektury w Polsce - mówi Monika Sikorska, PR Manager firmy Wienerberger.

W tym roku do grona Jury zaproszenie przyjęli: architekt i urbanista Tomasz Konior, laureat prestiżowych konkursów międzynarodowych; Zbigniew Maćków – architekt, nauczyciel akademicki i laureat wielu nagród, w tym m.in. Honorowej nagrody SARP i Brick Award; Małgorzata Pilinkiewicz –architektka i Prezes Krajowej Rady Izby Architektów RP 2018-2022. W Jury zasiadł także krytyk architektury Grzegorz Piątek - autor książek o architekturze, wyróżniony Złotym Lwem na XI Biennale Architektury w Wenecji. Przewodnictwo Jury objął jeden z najbardziej utytułowanych polskich architektów Jerzy Szczepanik-Dzikowski - laureat Honorowej Nagrody SARP, współzałożyciel pracowni JEMS Architekci, której projekty były wielokrotnie nagradzane, a jeden z ostatnich - Hala Koszyki zdobyła nagrodę Brick Award 2017.

5 kategorii konkursowych

Zgłoszone zrealizowane obiekty rywalizują w ramach 5 kategorii konkursowych. Każda z nich to zupełnie inny obszar architektury, jednak wspólnym mianownikiem wszystkich jest dbałość o człowieka i otoczenie, w którym budynek powstaje.

Feeling at home to kategoria, która skupia się na domach jednorodzinnych, także w zabudowie szeregowej, małych założeniach architektury mieszkalnej zapewniających komfortowe, zdrowe i zrównoważone warunki dla mieszkańców.

Kategoria Living Together zwraca uwagę na budynki wielorodzinne, innowacyjne rozwiązania mieszkaniowe odpowiadające na trendy i wyzwania urbanizacji, takie jak niedostatek przestrzeni na inwestycje mieszkaniowe, wyzwania socjalne, np. starzejące się społeczeństwa, nowoczesne koncepcje mieszkaniowe. Podkreśla, że budynki nie powstają w próżni a są dobrem wspólnym nas wszystkich.

Kategoria Working together dotyczy budynków komercyjnych, biurowych lub przemysłowych. Wyróżnia projekty, które kładą szczególny nacisk na potrzeby współczesnego człowieka – komfort, estetykę i funkcjonalność.

Kolejna z kategorii - Sharing Public Spaces - to pole do popisu dla projektantów, którzy przełamują stereotyp budynków o przeznaczeniu edukacyjnym, kulturalnym, ochrony zdrowia, czy projektów infrastrukturalnych. Nagradza obiekty, które są nie tylko funkcjonalne i komfortowe, ale potrafią zaskoczyć niebanalną architekturą.

Building Outside the Box to kategoria dla najbardziej innowacyjnych koncepcji i sposobów zastosowania materiałów ceramicznych, specjalnych rozwiązań z wykorzystaniem cegieł i dachówek wykonywanych na specjalne zamówienie lub innowacyjnej ornamentyki.

Grand Prix, nagrody i wyróżnienia

Jury konkursowe tegorocznej edycji Brick Award przyznało 4 Nagrody, z których wyłoniono Grand Prix oraz 7 wyróżnień. W dwóch kategoriach nie przyznano nagród, a w jednej z kategorii przyznano dwie równorzędne Nagrody. Jak komentował wyniki obrad jeden z członków Jury, Grzegorz Piątek: „Poziom nadesłanych prac był bardzo wysoki. Świadczą o tym przyznane przez nas liczne wyróżnienia, a w jednej z kategorii nawet dwie równorzędne nagrody”. Pytany o samą Nagrodę Główną odpowiedział: „Przyznając Grand Prix staraliśmy się brać pod uwagę zarówno obiektywne walory projektu, jak i kryteria, według których budynek będzie oceniany w międzynarodowej edycji”.

Tytuł Grand Prix Brick Award 2019 przyznany został projektowi Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego autorstwa pracowni Baas Arquitectura, Grupa 5 Architekci i MAŁECCY biuro projektowe.

Jury zwróciło uwagę na stworzenie projektu subtelnie wpisanego w lokalny kontekst, a jednocześnie łączącego doświadczenia kultur północnej i południowej Europy. To właśnie kontekst łączenia kultur i wpływów, oraz kreatywne wykorzystanie materiałów, z których najważniejszym jest ceramika budowlana w wielu odmianach zdecydowało o przyznaniu tytułu Grand Prix. Zdaniem Jury Gmach Wydziału Radia i Telewizji Uniwersytetu Śląskiego to budynek współczesny i ponadczasowy jednocześnie.

W kategorii Sharing public spaces przyznano dwie nagrody. Pierwsza z nim trafiła do Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego autorstwa pracowni Baas Arquitectura, Grupa 5 Architekci i MAŁECCY biuro projektowe.

Nagrodę przyznano za stworzenie przyjaznej przestrzeni edukacyjnej w centrum miasta. Jury dostrzegło w niej inspiracje zarówno przemysłową architekturą regionu, jak i tradycją śródziemnomorską. W projekcie zastosowano trzy podstawowe materiały – ceramikę, drewno i beton, jednak to ten pierwszy, wykorzystany w różnych formach, decyduje o charakterze całości. Na uwagę zdaniem Jury zasługuje elewacja frontowa, w którą wbudowano fragment zachowanego budynku przemysłowego i umiejętne zastosowanie w niej elementów ceramicznych, które tworzą wyrafinowaną grę światła i cienia.

Druga nagroda trafiła do Teatru w Budowie. Centrum Spotkania Kultur pracowni Stelmach i Partnerzy Biuro Architektoniczne Sp. z o.o.

O przyznaniu równorzędnej nagrody zdecydowało niezwykle umiejętne wykorzystanie motywu „nowoczesnej ruiny” – wiecznie nieskończonej budowy, którą teatr był przez ostatnie dziesięciolecia. Autorzy zaprojektowali nowe przestrzenie o uroczystym, monumentalnym charakterze zgodnym z rangą najważniejszego centrum kultury w regionie. Jednak to, co zasługuje na szczególną uwagę zdaniem Jury, to uszanowanie niedokończonej struktury modernistycznej budowli, przez co tworzy ona przestrzeń wieloznaczną, zaskakującą i jedyną w swoim rodzaju.

W kategorii Feeling At Home wyróżniono “Dom dla W” pracowni MFRMGR Architekci.

Jak podkreślało w swoim uzasadnieniu Jury konkursowe, nagrodę przyznano za minimalistyczne i subtelne rozwiązanie powszechnego w naszych warunkach problemu – rozbudowy ciasnego, powtarzalnego miejskiego domu szeregowego. Zdaniem Jury architektom udało się stworzyć dodatkową przestrzeń życiową bez drastycznej ingerencji w skalę otoczenia oraz zastosować współczesną estetykę, pozostającą w zgodzie z duchem otaczającej skromnej modernistycznej architektury. Jurorzy zwrócili szczególną uwagę na umiejętne budowanie przestrzeni, dzięki czemu wady ciasnej działki udało się zamienić w zalety.

W kategorii Working Together doceniono budynek bazy transportowo-logistycznej BTL MPWiK we Wrocławiu pracowni Dziewoński, Łukaszewicz architekci s.c. oraz Major Architekci.

Jury szczególną uwagę zwróciło na prostotę, monumentalizm i solidność architektury. Niebagatelną rolę w projekcie, zdaniem oceniających projekt, odgrywają zielone dachy części garażowej oraz zaakcentowane pasami betonu poziome podziały elewacji biurowca. To one pomagają wpisać budynki w płaski krajobraz nadrzecznej równiny. Na uznanie w ocenie Jury zasługuje też fakt, że projektując kompleks o typowo technicznej funkcji architekci zadbali o atrakcyjność widoków z nadrzecznego bulwaru.