REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 12 sie 2019 11:17
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
książka Ludwika Ogorzelec - Krystalizacja przestrzeni, fot. materiały prasowe Muzeum Architektury we Wrocławiu
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki
Wrocławskie Muzeum Architektury wydaje pierwszą monografię uznanej rzeźbiarki

Od 16 sierpnia br. dostępna będzie dla czytelników pierwsza monografia Ludwiki Ogorzelec – rzeźbiarki, znanej na całym świecie ze swej fascynacji przestrzenią i niepowtarzalnych rzeźb-konstrukcji. Publikacja została wydana przez wrocławskie Muzeum Architektury.

REKLAMA

To ilustrowana prezentacja twórczości rzeźbiarskiej, którą polska artystka uprawia od 36 lat. Obok informacji biograficznych i tekstów programowych, znajdziemy tu przede wszystkim zdjęcia jej prac – także tych, które już nie istnieją lub znajdują się w posiadaniu nieznanych właścicieli.

Ludwika Ogorzelec to uznana polska rzeźbiarka, absolwentka wrocławskiej PWSSP (obecnie ASP im. Eugeniusza Gepperta). Od 1985 roku mieszka i pracuje w Paryżu. Mimo silnych związków z Francją i Paryżem – tu pracowała u boku słynnego artysty Césara, tu miała pierwsze wystawy, odnosiła pierwsze sukcesy, tu rozpoczęła się jej międzynarodowa kariera – tworząc swoje dzieła, które są obiektami site-specific, w wielu krajach na wszystkich kontynentach, przedstawia się zawsze jako artysta polski (po polsku i tak właśnie, w formie męskiej, określa swój zawód). To znamienne, ponieważ rzeźbiarka uznaje, że obok celów artystycznych i poznawczych jej praca ma jeszcze jedno zadanie – rozsławianie kultury polskiej. Z powodzeniem realizuje ten cel biorąc udział w sympozjach, festiwalach i plenerach, przygotowując wystawy indywidualne i zbiorowe na całym świecie, m.in. w Australii, Stanach Zjednoczonych, Wietnamie, Hiszpanii, czy Szwecji.

Ludwika Ogorzelec polskim widzom znana jest m.in. dzięki projektom z cyklu „Krystalizacja przestrzeni”, takim jak: „Moich oczu poziom IV” (Muzeum Architektury we Wrocławiu, 2004 r.), „Zjawiska świetlne” (Galeria Studio – Galeria II, warszawa, 2007 r.), „Przejścia” (uliczki kwartału ratuszowego we Wrocławiu, 2015 r.) czy „Spektrum wieków średnich” (Zamek w Malborku, 2017 r.).

„Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni”

Część pierwsza monografii dostarcza nam wiedzy na temat postawy twórczej artystki i jej programu. Poznajemy doznania i doświadczenia, które sprawiły, że tworzywem rzeźbiarskim, pierwszą materią rzeźb Ludwiki Ogorzelec jest przestrzeń: „Niewidoczna dla ludzkiego oka, niewyczuwalna tak długo, jak długo coś widocznego – na przykład linia z materiałów trwałych – jej nie określi” (cyt. za „Ludwika Ogorzelec. Krystalizacja przestrzeni”).

Na dalszych stronach znajdujemy efekty fascynacji artystki powietrzem, przestrzenią, prawami natury i fizyki. To rzeźby-konstrukcje powstałe z naturalnych linii drewna lub przezroczystego celofanu, niekiedy także szkła i metalu. Tworzą one dwa główne cykle prac. Pierwszy to „Przyrządy równoważne” – cykl rzeźby mobilnej, o którym tak pisze w swoim tekście programowym: „To mobilne rzeźby budowane jako delikatne struktury z użyciem „twardej”, ale bardzo cienkiej linii. Pomimo tego, że wnikają one swoją ażurowością w przestrzeń, są nadal obiektami przenośnymi, możliwymi do oglądania z zewnątrz”. Następny cykl nosi tytuł „Krystalizacja przestrzeni” i choć wywodzi się z tych pierwszych eksperymentów artystki, jest już „inną ścieżką na wytyczonej drodze twórczej”. Ludwika Ogorzelec „zaprasza” odbiorcę do wnętrza swoich rzeźb-instalacji. Tym samym sprawia, że przestaje on być jedynie obserwatorem. Staje się częścią zaistniałej sytuacji.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.