REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej

  • Autor: PropertyDesign.pl
  • 06 cze 2019 09:00
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Widok z ulicy Święty Marcin w kierunku głównego wejścia do Teatru Muzycznego fot. mat. arch.
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej
Budynek teatru jako brama do dzielnicy cesarskiej

Za nami rozstrzygnięcie konkursu na projekt Teatru Muzycznego w Poznaniu. Konkurs cieszył się sporym zainteresowaniem. Atelier Starzak Strebicki z Poznania wspólnie z DRDH Architects z Londynu otrzymali w konkursie wyróżnienie. Przedstawiamy szczegóły projektu.

REKLAMA

Ziggurat - Świątynia Sztuki Teatralnej

Teatr Muzyczny jako Świątynia dedykowana Sztuce Teatralnej. Bryła przypomina Ziggurat o kształcie kilkukondygnacyjnej, zwężającej się schodkowo ku górze formy, zwieńczonej „kaplicą” mieszczącą komin sceny. Jednym z ważnych komponentów budujących bryłę i przestrzeń od strony ulicy Święty Marcin jest plac, bezpośrednio do niej przylegający i będący głównym wejściem do teatru.

Dwa serca Teatru Muzycznego - Sala teatralna, Sala kameralna i Foyer

Fizycznym i artystycznym centrum budynku jest sala główna. Punktem wyjścia było zaprojektowanie sali głównej od jej wnętrza i znalezienie optymalnej formy przestrzennej dążącej do perfekcji akustycznej, dbając jednocześnie o kameralność sali, sposób jej połączenia z foyer i pozostałymi kluczowymi dla jej sprawnego funkcjonowania elementami. Kolejnym ważnym aspektem było znalezienie właściwej relacji i optymalnej pozycji sali kameralnej (scena eksperymentalna typu black box z 250 miejscami na widowni). W ten sposób powstało serce i główny trzon budynku - czyli dwie sale wraz z wielopoziomową przestrzenią foyer. Pozostałe pomieszczenia, takie jak zaplecze artystyczne, pomieszczenia administracyjne i techniczne znajdują się wokół sali głównej jednocześnie „osłaniając” ją od strony torów. Dzięki temu uzyskujemy dodatkową akustyczną warstwę chroniącą tę przestrzeń przed hałasem z ulic lub torów. W celu uzyskania jak najlepszych parametrów akustycznych wnętrza sal, w projekcie zastosowana została zasada box in the box (pudełko w pudełku).

Miejsce dostępne dla wszystkich

Niezmiernie ważni w całym projekcie są przyszli użytkownicy budynku, zarówno ci odwiedzający teatr, jako widzowie i goście, jak i osoby pracujące tu na co dzień. Widzowie teatru muszą czuć się komfortowo w zaprojektowanej przestrzeni, chętnie w niej przebywać i do niej wracać. Natomiast w kontekście artystów i pracowników technicznych należy przede wszystkim zadbać o ich codzienny komfort pracy. W odpowiedzi na te dwa zagadnienia zaprojektowany obiekt z perspektywy wszystkich osób ma otwarty i przyjazny charakter. Jest też łatwo dostępny dla osób w każdym wieku oraz osób o różnym stopniu sprawności. Dodatkowo z perspektywy pracowników budynek oferuje wygodne miejsca pracy zapewniając w pomieszczeniach zaplecza dostęp światła dziennego, widok na zewnątrz oraz prywatność w zakulisowych funkcjach. Do odwiedzenia budynku zachęca kieszonkowy plac łączący się bezpośrednio z ulicą Święty Marcin i tworzący otwartą przestrzeń publiczną przed wejściem do teatru oraz do restauracji. Dodatkowym elementem poprawiającym dostępność budynku jest fakt, że strefa wejścia głównego położona jest na tym samym poziomie co ulica. Poziom placu oraz strefa wejściowa płynnie przechodzą w foyer. Na tym samym poziomie znajduje się także wejście na widownię obu sal teatralnych. Dzięki temu obie są dostępne dla wszystkich osób bez konieczności używania windy czy rampy.



Rekomendowane dla Ciebie


DO POBRANIA





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.