REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 22 lut 2017 09:25
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Projekt: BXBstudio Bogusław Barnaś, Barbara Bołoz, Marcin Kitala. Zespół: Bogusław Barnaś, Barbara Bołoz, Marcin Kitala, Hubert Augustowski, Jerzy Biel, Anna Hydzik, Bartosz Styrna, Anna Taczalska. Wizualizacje i Grafika: BXBstudio Bogusław Barnaś, Barbara Bołoz, Marcin Kitala
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio
Nowe życie Bunkra Sztuki. Oto pomysł spod kreski BXBstudio

Przedstawiamy koncepcję konkursową spod kreski pracowni BXBstudio Bogusław Barnaś na przebudowę, rozbudowę i nadbudowę Galerii Sztuki Współczesnej Bunkier Sztuki w Krakowie.

REKLAMA

Bunkier Sztuki znacznie wyodrębnia się z tkanki miejskiej Krakowa swoim gabarytem, materiałem czy rozwiązaniami funkcjonalnymi. Jest to miejsce unikatowe, w stylu niespotykanym już w mieście. Dostrzegamy wiele walorów estetycznych Galerii, jednak zaniedbanie tego miejsca nie pozwala na podziwianie idei architektonicznych, które tu przyświecały. Naszą propozycją jest odkrycie w całości zakrytej elewacji frontowej Galerii, co pozwoli na oglądanie budynku z dystansu, oraz stworzy interesującą przestrzeń wejściową. Rezygnując z pawilonu kawiarni, który zajmuje bardzo dużą przestrzeń przed budynkiem, zyskujemy otwarty plac oraz nowoprojektowaną, alternatywną przestrzeń poniżej poziomu terenu, która tworzy dodatkowe wejście do piwnic. Rozwiązanie to wynika z poszanowania tkanki historycznej Bunkra Sztuki.

Linia dachu

Pierwszym kierunkiem projektowym dla nadbudowy była inspiracja skośnymi dachami, które stanowią spójną całość starówki krakowskiej. Bunkier Sztuki, jako budynek nie wpisujący się w istniejącą zabudowę, nie posiada wysokości nawiązującej skalą do swoich sąsiadów czy przestrzeni Placu Szczepańskiego. Co więcej, ma kontrastowo, płaski dach. Nowa nadbudowa tworzy przestrzenne połączenie Galerii z budynkami ją otaczającymi, pozostając jednak w charakterystycznym dla siebie kontraście. Nadbudowa ma cechy nawiązujące, m.in. do ornamentyki Bunkra Sztuki, natomiast kształt tej części wynika bezpośrednio z linii dachów krakowskich.

Inspiracje - Dach krakowski

Można przyjąć, że dach krakowski powstaje poprzez rozcięcie na pół jednolitej połaci dachowej i z dwóch otrzymanych, mniejszych połaci, odsunięcie pionowo górnej. W przerwie między nimi powstaje ścianka, często zdobiona drewnianym ornamentem lub dekoracją malarską.

Jeśli w procesie projektowym pozostawimy jedynie ruchy cięcia i odsunięcia (w dowolnej ilości), a odrzucimy całkowicie wynikową, narzuconą historycznie formę dachu dwu- lub czterospadowego, otrzymamy się formę nowatorską, ale jednocześnie zakorzenioną w tradycji Małopolski.

Narzędziem do powstania formy nadbudowy Bunkra Sztuki, były właśnie takie cięcia i odsunięcia, a punktem początkowym dach Drobnerówki. Forma dachu wpisuje się w skomplikowaną architekturę dachów kwartału pod względem połaci jak i podziałów.

Ornament

Ornamentyka nadbudowy wynika z dwóch składowych - reliefu elewacji Bunkra Sztuki oraz nieistniejącej Baszty Czerwonych Garbarzy.

Ornamentyka nieistniejącej Baszty Czerwonych Garbarzy

Większość baszt krakowskich posiadała zygzagowate wzory, układane z ciemnych, wręcz czarnych cegieł. Wijący się wzór na murze miał zaburzyć poczucie odległości obsługi armat, oblegającego Kraków wojska i w efekcie spudłowanie.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY