Oto zwycięzcy 2. edycji Roca One Day Design Challenge



lazienka.pl - 04-02-2019 10:37


Projekt MOBIEGG Wioletty Petyni i Aryny Mukha wygrał pierwszą nagrodę 2. edycji Roca One Day Design Challenge w Polsce, który odbył się w sobotę 26 stycznia br. Konkurs, który miał miejsce w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w czasie targów 4DD stawia wyzwanie przed młodymi projektantami i architektami, aby pod presją krótkiego czasu zaprojektowali innowacyjną propozycję łazienki zgodnie z zadaniem projektowym ogłoszonym w dniu konkursu. Tegoroczna edycja przyniosła sukces po raz kolejny, a konkurs zgromadził prawie 160 młodych projektantów i architektów.

"Roca One Day Design Challenge” zainicjonowany przez markę globalną Roca, lidera w sektorze łazienkowym stawia wyzwanie stworzenia oryginalnych rozwiązań i innowacyjnych koncepcji do przestrzeni łazienkowej, tylko w jeden dzień! Konkurs jest przeznaczony dla studentów wzornictwa i architektury, młodych profesjonalistów, którzy nie ukończyli 30 roku życia.

{film;14552}

Realizując konsekwentnie swoja misję poszukiwań innowacji i designu Roca organizuje konkurs, aby wesprzeć młode talenty w momencie wejścia ich na drogę kariery. Roca One Day Design Challenge powstał w Hiszpanii w 2012 r. jako platforma dla młodych projektantów i architektów, aby rozwijali swoje zdolności kreowania i zyskiwali doświadczenie i mieli okazję pokazać się już w środowisku zawodowym. Od tamtego czasu konkurs odnosi sukcesy i ma charakter międzynarodowy, w tym roku odbędzie się aż w 17 krajach całego świata.

{film;14553}

W 2019 konkurs będzie miał swoją I edycję w 5 krajach: Argentynie, Australii, Malezji, Indonezji i Chorwacji. Brazylia, Singapur, Polska i Bułgaria będą celebrować II edycję konkursu Roca One Day Design Challenge po sukcesie premier. Portugalia, Rosja, Oman i Szanghaj zorganizują trzecią edycję konkursu. Emiraty Arabskie i Hong Kong zorganizują 4 i 5 edycję konkursu. Hiszpania – kolebka konkursu Roca One Day Design Challenge po raz ósmy zaprosi młodych do udziału konkursie w Madrycie i w Barcelonie.

Wymagające zadanie konkursowe

Zadanie konkursowe to: zaprojektuj toaletę w handlowym punkcie detalicznym. Biorąc pod uwagę technologię i internet, które zmieniły sposób dokonywania zakupów oraz fakt, ze toaleta ma drugorzędne znaczenie w sklepie uczestnicy mieli stworzyć propozycję, która będzie stanowiła część transformacji całej przestrzeni sklepu. Zadanie było trudne, bo uczestnicy mieli na nie tylko 7 godzin.

{film;14554} 

Członkowie Jury mieli tylko 2,5 godziny na wybranie najlepszych projektów konkursowych. W skład Jury konkursowego drugiej edycji Roca One Day Design Challenge w Polsce weszli profesjonaliści i osobistości ze świata architektury i designu: Jerzy Wuttke - projektant, nauczyciel akademicki, prof. ASP Katowice, były przewodniczący Rady Naukowej Instytutu Wzornictwa Przemysłowego, Agnieszka Kaczmarska - Prezes SARP Katowice, architekt, Krzysztof Chróścielewski - projektant, nauczyciel akademicki, prof. ASP Łódź, Robert Konieczny, architekt, Założyciel pracowni KWK Promes, ośmiokrotnie nominowany do nagrody fundacji Miesa van der Rohe, konsultant fundacji, Joanna Dec Galuk - Marketing Manager grupy Roca w Polsce.

Największym wyzwaniem dla uczestników była presja czasu. Każdy uczestnik mógł projektować sam lub w grupie (max. 2 osobowej). Najważniejszymi kryteriami, którymi kierowali się członkowie Jury było oryginalność, design i walory użytkowe koncepcji.

Atrakcyjne nagrody dla zwycięzców

Najlepszym wśród przedłożonych okazał się projekt MOBIEGG Wioletty Petyni i Aryny Mukha z SOHO design, który otrzymał pierwszą nagrodę - 1 000€. Projekt składa się z owalnego kształtu, pasującego do każdego wnętrza.

Dzięki jego gładkiej elewacji MOBIEGG staje się przyciągającym uwagę elementem, a wnętrze jest uniwersalne i pasuje do każdego punktu detalicznego. Kabina jest przystosowana dla osób z niepełnosprawnością poprzez uchwyty, regulowaną wysokość umywalki, sensoryczne sterowanie. Umywalka posiada również wbudowany przewijak i wiele innych udogodnień.

Jury nagrodziło prostotę, jasną ideę, która daje uniwersalne rozwiązanie pasujące do każdej przestrzeni, nawet najmniejszej. Wnętrze było warte uwagi ze względu na optymalne rozmieszczenie produktów i przez to umiejętne wykorzystanie przestrzeni.

Druga nagroda o wartości 700 EURO została przyznana architektom Patrycji Pokrzywy i Pauliny Olszowy z pracowni MK architekci za projekt Shelf box. Jury doceniło ją za umiejętne połączenie dwóch funkcji w jednym miejscu: toalety i sprzedaży, bo koncepcja zakłada integrację toalety z wystawą produktów.

Trzecia nagroda o wartości 400 EURO trafiła do Agnieszki Kornać i Aleksandry Oleniacz z Politechniki Krakowskiej. Koncepcja została doceniona przez Jury za system modułowy który może zostać użyty w zależności od wielkości przestrzeni. Ponadto można wykorzystać LCD, na której prezentuje się produkty sprzedażowe.

Jury przyznało także nagrodę dodatkową fundacji We Are Water 400 EURO za projekt Aleksandry Hajdon i Emilii Migas z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Im. Jana Matejki. To projekt, który w sposób szczególny akcentował aspekty ekologiczne.

To co przykuło uwagę Jury to minimalizm projektu oraz instalacja ekranu nad umywalką. Ekran pokazuje na bieżąco ile wody zużywamy podczas mycia rąk.

W tym roku dla zwycięzców I nagrody Roca przewidziała udział w wielkim finale, specjalnej edycji konkursu dla laureatów konkursu w Barcelonie, który odbędzie się w I kwartale 2020.