REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Przyjazna dla uczniów, a do tego ponadczasowa forma. Oto pomysł na szkołę od 22 Architekci

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 19 sie 2016 14:11
Przyjazna dla uczniów, a do tego ponadczasowa forma. Oto pomysł na szkołę od 22 Architekci
fot. 22 Architekci
Przyjazna dla uczniów, a do tego ponadczasowa forma. Oto pomysł na szkołę od 22 Architekci
Przyjazna dla uczniów, a do tego ponadczasowa forma. Oto pomysł na szkołę od 22 Architekci
Przyjazna dla uczniów, a do tego ponadczasowa forma. Oto pomysł na szkołę od 22 Architekci

Pracownia 22 Architekci otrzymała II nagrodę w konkursie na projekt nowej szkoły w Gdyni Chwarznie-Wiczilinie. Intencją autorów projektu była ponadczasowa forma, która wpisywałaby się w powstający wokół kontekst miejski i krajobrazowy.

REKLAMA

Architekturę zespołu tworzą większe kubatury od strony ul. Wiczlińskiej, które stopniowo stają się niższe od strony północno-zachodniej, w sąsiedztwie skarpy i terenów zielonych.

W architekturze zespołu można łatwo wyróżnić poszczególne funkcje obiektu – szkołę, halę sportową i przedszkole.  Sprzyja to czytelności i intuicyjnej orientacji w całym zespole. Elementem spajającym poszczególne kubatury jest ceglany parter, który stanowi swoisty cokół budynku. Wyznacza on wejścia do poszczególnych stref a także posiada wertykalne rytmy okien. Zastosowanie cegły podkreśla publiczny charakter budynku a także pozwala na kształtowanie ciekawego, przestrzennego, detalu. Widocznie wyróżniająca się prostotą, rozwiązana w tynku dwukondygnacyjna bryła mieszcząca szkołę podstawową  i gimnazjum nadwiesza się nad narożnikiem, w którym znajduje się  głównego wejście do szkoły. Posiada ona okna pasmowe, których układ nadaje obiektowi dynamiki. Bryła hali gimnastycznej wykonana jest z cegły i posiada doświetlenia w postaci charakterystycznych świetlików dachowych zapewniających właściwe oświetlenie sali sportowej. Zasadę świetlików wykorzystano również w parterowym budynku przedszkola i żłobka tak aby nadać mu unikatowego charakteru.

Pod względem funkcjonalnym, podstawową zasadą kształtowania zespołu jest bezkolizyjne funkcjonowanie wszystkich grup wiekowych uczniów w budynkach szkolnych wraz z użytkownikami funkcji dodatkowych (m.in. dom kultury, obiekty sportowe). Stąd możliwość wydzielania poszczególnych stref a także osobne wejścia do tych funkcji. Mając na uwadze komfort i jakość nauczania stworzono czytelny podział funkcjonalny zespołu i możliwość dostosowania układu do ew. reformy systemu kształcenia. Jednym z istotnych aspektów było zapewnienie różnym grupom wiekowym odnalezienia własnego miejsca spędzania czasu w zależności od potrzeb. Równie ważnym było prowadzenie światłem (tzw. wayifnding), który zapewnia intuicyjne poruszanie się po obiekcie.

 



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY