REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Architektoniczna perełka Wrocławia czeka na drugą młodość

  • Autor: wroclaw.pl
  • 14 lip 2014 16:35
Architektoniczna perełka Wrocławia czeka na drugą młodość
Dworzec na Nadodrzu, Wrocław, fot. UM Wrocław, Tomasz Walków

Codziennie korzystają z tego miejsca podróżni. Chociaż jest drugim co wielkości dworcem kolejowym we Wrocławiu, pasażerowie mają do dyspozycji zaledwie dwa perony, dwa przejścia do nich oraz hol, gdzie znajduje się poczekalnia, kasy biletowe i toalety. Reszta budynku jest zamknięta, niedostępna i zaniedbana.

REKLAMA

Historia budynku wrocławskiego dworca na Nadodrzu rozpoczyna się w połowie XIX wieku, kiedy powstały koncepcje drugiego połączenia Górnego Śląska z Wrocławiem. Nowy dworzec miał obsługiwać pociągi jadące właśnie po nowej trasie w kierunku Oleśnicy, Kluczborka i Lublińca. Prace budowlane przy dworcu, który zaprojektował Hermann Grapow rozpoczęto w lutym 1868 roku. Odcinek z Nadodrza przez Sołtysowice do Oleśnicy uruchomiono 28.05.1868 r. - czytamy w portalu Wroclaw.pl.

Na przestrzeni lat budynek był przebudowywany i rozbudowywany, aby pierwszą kompleksową modernizację przejść w 1911 i 1912 roku. Powstały wtedy m.in. nowe perony i tunele.

Po oblężeniu miasta w 1945 roku już od 19 lipca tego roku na Nadodrze docierają pierwsze pociągi po otwarciu mostu na Widawie. Wcześniej składy zatrzymywały się na Psim Polu. Aby pociągi mogły tu dojeżdżać z zachody trzeba było czekać do stycznie 1946 roku.

Choć od 22 maja 1945 roku, budynek przejęły polskie władze, to zachowało się kilka pamiątek po niemieckich budowniczych tego gmachu. Na peronie pierwszym jest jeszcze betonowy kafel chodnikowy z napisem producenta. W ogólnodostępnej toalecie natomiast można zobaczyć także kafelki po niemiecku informujące kto jest ich producentem.

Największy swój rozkwit dworzec przeżywał w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Panował tu wzmożony ruch towarowy i pasażerski. Niestety od prawie dekady budynek popada w ruinę. Na ponad czterech kondygnacjach w tej chwili są jedynie opuszczone pomieszczenia, 

Drugi co do wielkości dworzec kolejowy we Wrocławiu czeka na swoją drugą młodość. Czy będzie miał tyle szczęścia co Wrocław Główny?

 

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.