REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 30 paź 2014 14:56
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
fot. Bazar Różyckiego odrodzi się jak feniks i stanie się symbolem Pragi, autor Aleksandra Wasilkowska
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi
Bazar Różyckiego odrodzi się jak Feniks i stanie się symbolem Pragi

Nie wrócimy do przeszłości, gdzie cała Polska przyjeżdżała na kultowy bazar po jeansy. Miasto nie odtworzy historii znanego targowiska. Chodzi o zupełnie nową formułę: nowoczesne targowisko, plac miejski i strefa sąsiedzka dla dzieci i seniorów - taka jest koncepcja nowego "Różyca".

REKLAMA

30 października br. miała miejsce prezentacja koncepcji nowego „Różyca” opracowanej przez architektkę Aleksandrę Wasilkowską. Opracowanie uwzględnia wnioski i postulaty zebrane w trakcie konsultacji prowadzonych z kupcami i mieszkańcami Pragi.

- Projekt nie ogranicza się tylko do odtworzenia tradycyjnych form historycznych, ale przede wszystkim prezentuje sposób myślenia o przestrzeni przyjaznej dla wszystkich grup społecznych: mieszkańców, kupców, klientów, turystów, dzieci i seniorów. Czerpie  z najlepszych przykładów rewitalizacji bazarów, które łączą historyczną zabudowę  z nowoczesnością, takich jak np. Targowisko St. Caterina z Barcelony – mówi Aleksandra Wasilkowska, autorka projektu rewitalizacji.

Mieszkańcy chcą rewitalizacji "Różyca"

Na podstawie uwag konserwatora zabytków powstał plan miejscowy dla rejonu Bazaru Różyckiego, który wyznacza możliwe formy zagospodarowania terenu bazaru. Jako jego podstawę przyjęto warunki lokalne i cele rewitalizacji infrastrukturalnej, ale również założenia społeczne. 

Jak zaznacza Michał Olszewski, Zastępca Prezydenta m.st. Warszawy, żaden program rewitalizacji w tej dzielnicy nie może się udać bez Różyca. – Jest to silny symbol Pragi, mieszkańcy oczekują jego rewitalizacji, powrotu do lat świetności – zwraca uwagę Olszewski.

Michał Olszewski podkreśla również, że nowy Różyc ma stać się żyjącym centrum lokalnym, targowiskiem dla mieszkańców, a nie dla turystów. Bazar w nowej formule ma być miejskim targowiskiem z prawdziwego zdarzenia, który będzie integrował mieszkańców.

- Koncepcja w pełni wpisuje się w Zintegrowany Program Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku. Inwestycja zakłada nie tylko odświeżenie bazaru, ale również stworzenie nowej przestrzeni dla dzieci i osób starszych - tak zwanej strefy sąsiedzkiej. Całość inwestycji realizowana będzie ze środków miejskich zabezpieczonych w budżecie na tworzenie centrów lokalnych – mówi Michał Olszewski.

Duże wyzwanie

Jak podkreślają przedstawiciele miasta, wyzwanie jest duże ze względu na ograniczenia własnościowe gruntu. Bazar Różyckiego bowiem jest podzielony na dwie części: grunt, który miasto musi zwrócić (toczą się postępowanie spadkowe, jest 18 spadkobierców) o pow. ponad 9 tys. mkw. i część, która pozostaje publiczna prawie 4,5 tys. mkw. Architekt miał zadanie spojrzenia na całość tego terenu, ale też na mikro fragment, który jest częścią miejską.

Ważny również jest nowy element zabudowy. Miasto chce do niego wrócić w programie rewitalizacji, czyli do zbudowania nowego ciągu pieszo-jezdniowego, który będzie ciągiem równoległym do ulicy Targowej i Brzeskiej, będzie prowadził do ulicy Kijowskiej. Jest to bardzo ważny ciąg, ponieważ zarówno zapewnia komunikacje, jak i uwalnia potencjał nowej zabudowy w tym rejonie o nowe funkcje.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY