REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Co słychać na budowie dworca Łódź Fabryczna?

  • Autor: PKP PLK S.A.
  • 16 mar 2015 11:34
Co słychać na budowie dworca Łódź Fabryczna?
Pierwsze tory na nowym dworcu Łódź Fabryczna, fot. PKLP PLK S.A.
Co słychać na budowie dworca Łódź Fabryczna?
Co słychać na budowie dworca Łódź Fabryczna?
Co słychać na budowie dworca Łódź Fabryczna?

W tunelu biegnącym do nowego dworca Łódź Fabryczna rozpoczyna się montaż pierwszych torów. Na zachodniej hali budynku dworca trwa montaż szklanych paneli, a wewnątrz rozpoczęły się prace wykończeniowe.

REKLAMA

Nowy łódzki dworzec, którego budowa jest największą tego typu inwestycją prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., będzie jednym z najnowocześniejszych w Europie. 

Prace wykończeniowe
W hali głównej 16 metrów pod ziemią wykonawca prowadzi prace związane z budową czterech peronów. Trzy z nich będą długie na 400 metrów, a jeden na 300 metrów. Wszystkie pozwolą na wygodne wsiadanie do pociągu - ich wysokość wyniesie 76 cm. Najbardziej zaawansowane są roboty nad peronem nr 4 w południowej części dworca. Zamontowano pierwszą windę towarową do podziemnych kanałów technicznych. Na całej stacji będzie w sumie 20 wind, a na każdym z peronów po 4. Trwają przygotowania do budowy torów między peronami. Rozpoczyna się również montaż torów w tunelu prowadzącym na wschód, w stronę stacji Łódź Widzew. Bardzo zaawansowane są prace nad konstrukcją zadaszenia nad wejściem głównym, które będzie miało szerokość aż 40 metrów. Wykonawca będzie mógł wkrótce rozmontować rusztowania używane podczas budowy tego fragmentu dworca. Do połowy roku zakończy się budowa środkowego zadaszenia nad torami. Trwają również prace nad trzecim, wschodnim budynkiem. W tym miejscu widać już replikę fasady dawnego dworca Łódź Fabryczna, która będzie podpierała dach. Wszystkie trzy budynki zostaną przykryte 10 tysiącami paneli, z których znaczna część jest wykonana ze szkła. Rozpoczęły się również prace wykończeniowe jak m.in. tynkowanie, montaż okładzin, wykonanie posadzek i przeprowadzenie wszystkich instalacji – elektrycznej, wentylacyjnej i kanalizacyjnej. Prace na stacji prowadzone będą do końca roku.

Pierwsze pociągi na nowym dworcu Łódź Fabryczna 
Testy i próby eksploatacyjne rozpoczną się pod koniec 2015 roku. Wynik jazd próbnych, kalibracja i testy systemów sterowania i bezpieczeństwa, a także odbiory techniczne pozwolą określić dokładny termin startu pierwszych regularnych połączeń. Z nowej stacji, z której docelowo będzie mogło skorzystać kilkadziesiąt tysięcy pasażerów dziennie, pociągi dojadą m.in. do Warszawy. Czas przejazdu najszybszych pociągów do stolicy nie przekroczy 70 minut. 

Łódź Fabryczna – centrum komunikacyjne w sercu miasta
Łódź Fabryczna będzie jednym z najnowocześniejszych dworców kolejowych w Europie. Trzypoziomowa stacja kolejowa będzie centralną częścią węzła przesiadkowego gdzie zatrzymywać będą się pociągi, autobusy, w tym dalekobieżne i tramwaje. Przesiadki będą wygodne, bo droga z przystanku komunikacji miejskiej do pociągu nie będzie dłuższa niż kilkadziesiąt metrów. Podróżni skorzystają z czterech peronów, do których pociągi ze zmodernizowanej stacji Łódź Widzew dotrą czterotorowym tunelem o długości blisko 2 km. Na dworcu pod ziemią znajdą się przystanki autobusów dalekobieżnych oraz parking mogący pomieścić blisko 1000 aut.

Ile to kosztuje?
Wartość kontraktu na budowę nowego dworca Łódź Fabryczna, realizowanego przez konsorcjum Torpol Sp. z o.o. Astaldi S.p.A., Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor Sp. z o.o., oraz Przedsiębiorstwo Dróg i Mostów Sp. z o.o. to ponad 1,75 mld złotych brutto. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły prace nad wnioskiem o dofinansowanie inwestycji z środków UE.

Budowa dworca Łódź Fabryczna w liczbach
750 tys. m3  - tyle betonu, które pomieściłoby ok. 100 tysięcy standardowych samochodów - betoniarek trzeba przeznaczyć na budowę dworca
500 ton – tyle stali potrzeba do budowy jednego z trzech świetlików na terenie nowego Dworca Łódź Fabryczna
4 – na stacji będzie tyle peronów, tyle torów będzie biegło tunelem ze stacji Łódź Widzew

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.