REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design

  • Autor: propertydesign.pl
  • 05 maj 2014 09:25
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Nowa ekspozycja, fot. Archiwum Tyskiego Browarium
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design
Cztery wieki historii odkryte na nowo według projektu Wzorro Design

Tysiące lat historii piwa, cztery wieki tradycji Tyskich Browarów Książęcych i największy zbiór birofiliów w Polsce ułożone w porywającą opowieść. Od 25 kwietnia w Tyskim Browarium można oglądać nową odsłonę piwnej wystawy. Za stronę wizualną odpowiada Wzorro Design, zespół który tworzą młodzi śląscy projektanci.

REKLAMA

Tyskie Browarium to pierwsze piwne muzeum w Polsce i jednocześnie miejsce, z którego ruszają osoby, chcące zwiedzić Tyskie Browary Książęce. W tym roku Tyskie Browarium świętuje 10-lecie istnienia, a urodziny to dobra okazja, by poddać się metamorfozie. Nowa wystawa jest tak nasycona treścią, żeby opowieść o piwie i browarze sama prowadziła zwiedzających. – Mamy bogate zbiory i mnóstwo informacji do przekazania – mówi Małgorzata Grabowska, koordynator Tyskiego Browarium – Nie sztuką jest jednak przytłoczyć zwiedzającego nadmiarem faktów. Chodzi o to, żeby narracja była przejrzysta, a opowiadana historia fascynująca – dodaje.

Zgodnie z tą zasadą ekspozycja Tyskiego Browarium została podzielona na strefy tematyczne. Przestrzeń poświęcona historii piwa i Tyskich Browarów Książęcych sąsiaduje z działem prezentującym piwne opakowania i sposoby ich wytwarzania. Kolejna strefa opowiada o gospodach i kulturze piwnej, a czwarta – o marce Tyskie.

– Szukaliśmy ciekawych form wystawienniczych. Efektem tych poszukiwań i starań są stoły prezentujące zbiory etykiet i podkładek piwnych. Zwiedzający, poruszając pokrętłem, mogą przesuwać taśmę odsłaniającą chronologicznie etykiety piw produkowanych w Tyskich Browarach Książęcych na przestrzeni lat. Stół prezentujący podpiwki to obrotowa plansza z lupami dającymi możliwość oglądania detali – informuje Marcin Krater z Wzorro Design.

Odwiedzając Tyskie Browarium zobaczymy nie tylko zabytkowe beczki, butelki, puszki, ale poznamy także ludzi, którzy za tym wszystkim stoją. Są nimi między innymi książę pszczyński Jan Henryk XI oraz dyrektor Juliusz Müller, autorzy wielkich zmian w Tyskich Browarach Książęcych.

– Stawiając na rozwój browaru w Tychach Jan Henryk XI dokonał rewolucji nie tylko w całym przemyśle spożywczym na Śląsku, ale i w zwyczajach mieszkańców. Tyski lager, dzięki swojej wyjątkowej jakości i przystępnej cenie, nie był już prostym dodatkiem do posiłków. Stał się główną atrakcją, napojem, przy którym się spotykano. Mieszkańcy XIX-wiecznej Europy nazwę Tychy kojarzyli właśnie z dobrej jakości piwem – mówi profesor Ryszard Kaczmarek z Zakładu Archiwistyki i Historii Śląska Uniwersytetu Śląskiego, autor monografii poświęconej Tyskim Browarom Książęcym.

Ponadto elementami wprowadzającym zabawę do ekspozycji Tyskiego Browarium są multimedia. Między innymi gra „Piwny ekspert”, w której gracz własnym ciałem steruje etapami produkcji piwa, liczne infokioski oraz kino z projekcją filmu w technologii 3D.

Tyskie Browarium działa od 2004 roku i było pierwszym muzeum piwowarstwa w Polsce.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY