REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Ewa Kuryłowicz: Już nie buduje się na wieczność

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 29 sty 2014 12:53
Ewa Kuryłowicz: Już nie buduje się na wieczność

Architektura powinna opowiadać o czasie, w którym powstaje - mówi w rozmowie z Propertydesign.pl architekt Ewa Kuryłowicz, generalny projektant i wiceprezes w Kuryłowicz & Associates.

REKLAMA

- Nie chodzi przecież o to, aby odzwierciedlać w projektach atmosferę XIX-wiecznych miast, kiedy ludzie gotowali na kuchniach węglowych, po brukowych ulicach jeździły dyliżanse, a komunikowano się za pomocą telegrafu. Nie sądzę, aby ludzie zamienili dzisiejsze samochody i telefony komórkowe i zechcieli wrócić do tamtych czasów i tamtejszego sposobu życia. Obecnie nasze życie jest inne, a architektura musi za tym podążać - tłumaczy Ewa Kuryłowicz.

Na pytanie, czy można projektować innowacyjnie i pięknie Ewa Kuryłowicz odpowiada, iż innowacyjność stanowi oczywiście odpowiedzialność architekta, bo przecież projektuje on budynek także na przyszłość. Stąd należy myśleć o ekonomii jego eksploatacji, a innowacyjne rozwiązania muszą być nastawione na ułatwienie korzystania z obiektu, choć dużo przy tym szumu i efekciarstwa - choćby towarzyszących idei zrównoważonego budownictwa obrosłej w różnego rodzaju certyfikaty - nie wszystkie miarodajne. - Jednak każdy budynek trzeba widzieć za 10 czy 15 lat, choć na pewno świat się zmienia i same budowle stoją krócej niż miało to miejsce jeszcze nie tak dawno. Już nie buduje się na wieczność. Trochę szkoda. Taka jest rzeczywistość - podsumowuje Ewa Kuryłowicz.

Jako przykład podaje konkurs na projekt Muzeum Historii Polski w 2009 roku - a więc obiektu z założenia długowiecznego. - Określono czas jego trwania w warstwie technicznej na 50 lat. To nic innego jak właśnie znak czasów. Jeśli cena gruntu przewyższa cenę budynku, trzeba to umieć wyważyć, zresztą jak wszystko - dodaje.

Cały wywiad z Ewą Kuryłowicz w najbliższym wydaniu Property Design Magazine

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY