REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Gdańsk odzyskuje swój salon

  • Autor: UM w Gdańsku, Michał Szymański
  • 19 maj 2014 11:00
Gdańsk odzyskuje swój salon
Gdańsk odzyskuje swój salon: przed i po, fot. UM w Gdańsku
Gdańsk odzyskuje swój salon
Gdańsk odzyskuje swój salon
Gdańsk odzyskuje swój salon
Gdańsk odzyskuje swój salon

Wiosna 2014r. przynosi nową jakość w dziedzinie wyglądu ogródków gastronomicznych na gdańskim Głównym Mieście, a w szczególności w obszarze Drogi Królewskiej.

REKLAMA

- Chociaż intensywna praca nad poprawą estetyki ogródków i stoisk handlowych trwa już od 2 sezonów, to radykalna zmiana – faktycznie przywrócenie Drodze Królewskiej pełnego charakteru przestrzeni publicznej ma miejsce właśnie w tej chwili - przekonuje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta.

W ubiegłych latach udało się niemal całkowicie zlikwidować szpetne banery reklamowe, lunaparkowe automaty a także chłodziarki i inne urządzenia kuchenne z przestrzeni publicznej. Mimo wyraźnej poprawy estetyki, Droga Królewska w wielu miejscach nadal zagracona była drewnianymi, często gnijącymi podestami z przytwierdzonymi do nich zadaszeniami, często o charakterze pawilonów. Towarzyszyła temu zwykle wysoka, cmentarna zieleń iglasta, obca przestrzeni miejskiej. Wysokie podesty, ogrodzenia, zieleń i zadaszenia umożliwiały aneksję fragmentów najważniejszej przestrzeni wspólnej miasta, przenosząc ją z domeny publicznej do prywatnej przestrzeni restauracji. Działania te nie były sankcjonowane przez miasto, wykonujące wytyczne wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Intensyfikując prace nad poprawą estetyki salonu miasta w 2012r., przy okazji powołania Referatu Estetyzacji (wcześniej udało się wyeliminować m.in. takie relikty, jak czerwone parasole reklamowe, czy plastikowe meble), ustalono pewną kolejność działań oraz przesunięcie w czasie niektórych zadań, wymagających od gastronomików inwestycji, czy zmiany warunków obsługi klienta. Stąd masywne zadaszenia czy podesty częstokroć egzystowały jeszcze w sezonie 2013. Obecności urządzeń gastronomicznych nie egzekwowano wyłącznie latem 2012r., dając przedsiębiorcom możliwość dodatkowego zarobku w okresie mistrzostw w piłce nożnej.

Po sezonie 2013r. miasto doprowadziło do całkowitej likwidacji podestów, zimą zwykle pustych lub służących za przechowalnie różnego typu gratów. Dodatkowym argumentem za likwidacją tych wątpliwej estetyki elementów był fakt, że dawały schronienie głównomiejskim szczurom. Wraz z podestami zniknęły mocowane do nich zabudowy i tuje w gnijących donicach, przez co po raz pierwszy od wielu lat mogliśmy oglądać wszystkie portale, przedproża oraz inne cenne detale architektoniczne, budujące tożsamość miasta.

Po odsłonięciu Drogi Królewskiej było oczywistym, że stare już nie wróci. Większość restauratorów, których ogródki wcześniej stanowiły przykład negatywny, zdecydowało się na radykalną zmianę wizerunku. Rodzaj ogródkowych rewolucji objął większość najstarszych lokali na ul. Długiej, które dziś oferują możliwość konsumpcji w przestrzeni otwartej, pod czystą, tradycyjną markizą lub parasolem, otwieranymi gdy jest taka potrzeba, z piękną zielenią liściastą i na kamiennej posadzce ulicy. Ten odświeżony charakter ogródków służy nie tylko restauracjom, ale całemu miastu, umożliwiając pełniejszą percepcję historycznego krajobrazu, bez wrażenia zawłaszczenia przestrzeni z jej najcenniejszymi elementami. Co równie ważne, w obecnym sezonie problem zagracania salonu miasta urządzeniami gastronomicznymi nie występuje.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.