REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Historia, którą trzeba wydobyć

  • Autor: propertydesign.pl
  • 11 kwi 2014 13:28
Historia, którą trzeba wydobyć
Rafał Mazur, fot. Paulina Czarnecka
Historia, którą trzeba wydobyć
Historia, którą trzeba wydobyć
Historia, którą trzeba wydobyć
Historia, którą trzeba wydobyć
Historia, którą trzeba wydobyć
Historia, którą trzeba wydobyć
Historia, którą trzeba wydobyć
Historia, którą trzeba wydobyć
Historia, którą trzeba wydobyć

O przestrzeni miejskiej, architekturze kontekstu i o tym, czy Katowice są wyzwaniem dla architekta rozmawiamy z Rafałem Mazurem, architektem i właścicielem pracowni PA+U.

REKLAMA

Zwraca Pan uwagę na to, że jakość otoczenia wpływa bezpośrednio na codzienne życie - od skali pomieszczenia do skali miasta. Jak można opisać filozofię projektowania pracowni?

Po pierwsze staramy się zrozumieć miejsce, w którym projektujemy dany budynek. Wymagania inwestora spotykają się zawsze z konkretnymi uwarunkowaniami, czy to przestrzennymi, związanymi ze sposobem życia czy historycznymi. Nie istnieją miejsca bez żadnego kontekstu. Wszędzie istnieje historia i kultura, którą trzeba odpowiednio wydobyć, aby uniknąć poczucia sztuczności.

Mamy świadomość, że żyjemy w czasach nieustannego mieszania się różnych kultur. Ta mieszanka stanowi pewną wartość, lecz istotne jest, aby konkretne miejsce nie traciło swojej tożsamości kosztem styku z inną kulturą.

Architektura kontekstu jest zatem dla Pana istotna. Jak nowy projekt pracowni - Miejski Dom Kultury w Katowicach wpisuje się w tę ideę?

Dzieje się to na wielu płaszczyznach. Nawiązaliśmy zarówno do charakterystycznej dla śląskich miast pierzei ulicy Krzyżowej, jak i do terenów zielonych znajdujących się w południowej części działki. Stąd forma wspinającego się zielonego dachu.

Istotny jest też kontekst materiałowy. Śląska zabudowa zazwyczaj kojarzy się z cegłą. Nie mogliśmy jej użyć w sposób oczywisty, ponieważ budynek stałby się ciężki i niedostępny. Postanowiliśmy więc wykonać z cegły posadzki oraz ściany wewnętrzne, które będą widoczne poprzez przeszklenia służące do zaproszenia do środka przypadkowych przechodniów.

Następna płaszczyzna to nawiązanie do kopalni. Forma wspinającego się zielonego dachu sprawia, że wszystkie funkcje rozgrywają się „pod ziemią”. Należy też wspomnieć o kontekście komunikacyjnym tego miejsca. Teren pełni funkcję skrótu dla pieszych. Należało więc ukształtować to miejsce w taki sposób, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń publiczną jak place, ławki i zachęcić przechodzących ludzi do korzystania z oferty domu kultury oraz biblioteki.

Czy przy tej realizacji napotkał Pan trudności?

Trudności było bardzo wiele, przede wszystkim natury technicznej. Wiąże się to z tym, że teren, na którym powstał Miejski Dom Kultury, był dotknięty przez szkody górnicze. Wcześniej znajdował się tu górniczy dom kultury, który z powodu szkód górniczych właśnie został uszkodzony i należało go rozebrać.

W ramach nowego projektu musieliśmy wykonać więc bardzo dużo skomplikowanych robót ziemnych. To było największe wyzwanie związane z tym projektem.

Pracownia zajmowała się również wnętrzami?

Odpowiadamy również za projekt wnętrz. Obecnie trwają ostatnie prace wykończeniowe. Miejski Dom Kultury zostanie oficjalnie otwarty w czerwcu. Budynek nie ma „widocznych” ścian zewnętrznych, bo założeniem projektu były stworzenie przeszkleń. Staraliśmy się tak zaprojektować obiekt, aby ceglane ściany wewnątrz budynku stanowiły architekturę zewnętrzną, widoczną z poziomu chodnika. To było kluczowe.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY