REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

II linia metra oczami Andrzeja Chołdzyńskiego

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 03 kwi 2014 16:07
Andrzej Chołdzyński, architekt, prezes zarządu AMC Andrzej M. Chołdzyński

Budowa II linii metra sprowokowała do refleksji nad rozwojem urbanistycznym tych części Warszawy, w których ono powstaje, nad tworzeniem przestrzeni publicznych z ruchem pieszym, z usługami, placówkami kulturalnymi - mówi dla Propertydesign.pl Andrzej Chołdzyński, architekt, prezes zarządu AMC Andrzej M. Chołdzyński.

REKLAMA

Jak budowa II linii metra kreuje przestrzeń publiczną?

W przypadku stacji metra Plac Wileński powstał program samorządowy i projekt na uczynienie z tego miejsca tętniącego ruchem placu z prawdziwego zdarzenia. Podobnie jest w przypadku stacji Warszawa-Stadion, obecnie już Stadion Narodowy – tu również przestrzeń publiczna jest objęta planem miejscowym i jest przedmiotem wspólnych działań miasta oraz kolei – ma to więc pozytywny wpływ na ten rejon.

Natomiast stacja nad Wisłą, która obecnie nazywa się Centrum Nauki Kopernik, jest częścią szczegółowego projektu Bulwarów Nadwiślańskich. To bardzo konkretna odpowiedź na potrzeby mieszkańców. Inwestycja jest realizowana równolegle z budową stacji, która będzie połączona z Bulwarem Nadwiślańskim.

Kolejna stacja to Nowy Świat. Ta ulica to już ukształtowana przestrzeń...

Jeśli chodzi o część publiczną to tak i nie ma tam zaplanowanych rewolucyjnych projektów. Natomiast sama stacja metra przy Ministerstwie Finansów, przy ul. Świętokrzyskiej, jest przedmiotem szczegółowego planu zagospodarowania przestrzennego – przestrzeń tam będzie oddana ludziom, pieszym, jako miejsce wielofunkcyjne o miejskim charakterze.

Rondo ONZ też czekają duże zmiany...

W przypadku ronda ONZ inwestycja zaczyna już wchodzić w drugą fazę krystalizacji przestrzennej i tworzenia nowej morfologii urbanistycznej. Po wybudowaniu stacji i kilku budynków wokół, które już są w trakcie realizacji, rondo ONZ będzie miało swój skończony charakter, przynajmniej na dziś – na początek XXI wieku. Przestrzeń będzie oddana miastu w sposób świadomy i zaprojektowany.

A jeśli chodzi o Rondo Daszyńskiego?

W tej części Warszawy bardzo dużo się dzieje, jest zaplanowanych wiele nowych inwestycji, a budowa metra wymusza na władzach miasta pewne decyzje, które zmienią teren wokół II linii metra. Ten rejon staje się nowym biznesowym „City”. Na Woli tkanka miejska pozwala nieco rozwinąć skrzydła inwestorom.

Moim zdaniem przestrzeń nad metrem już sprowokowała do refleksji nad rozwojem urbanistycznym tych części Warszawy, w których ono powstaje, nad tworzeniem przestrzeni publicznych z ruchem pieszym, z usługami, placówkami kulturalnymi.

Ważne, że każdy z elementów składowych projektu II linii metra wraz z przestrzeniami publicznymi, które tworzy mimochodem, jest przedmiotem pracy urbanistów i architektów. Efekty poznamy już niedługo.


Andrzej Chołdzyński zaprojektował "Odcinek centralny II linii metra w Warszawie" – 7 stacji, 6 tuneli szlakowych: Plac Wileński, Stadion, Powiśle, Nowy Świat, Świętokrzyska, Rondo ONZ, Rondo Daszyńskiego, a także stacje I linii metra: Plac Wilsona, Wawrzyszew i Młociny.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY