REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 21 maj 2014 09:17
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?
Redesign wnętrz Politechnika Śląska, fot. Tomasz Zakrzewski
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?
Jak istniejącym wnętrzom uczelni nadać nowe życie?

Politechnika Śląska postawiła na modernizację z głową. Na redesign wnętrz Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki ogłosiła konkurs architektoniczny. Wygrała pracownia Zalewski Architecture Group.

REKLAMA

Kampus Politechniki Śląskiej w Gliwicach to zespół głównie powojennych gmachów, gros z nich powstało w trudnych i siermiężnych latach PRL-u, przez co wiele obiektów to dziś szare i betonowe bloki. Jednak uczelnia sukcesywnie remontuje budynki, inwestuje też w budowę nowych. Ciekawym przykładem na modernizację wnętrz jest zespół audytoriów Wydziału Automatyki, Elektroniki i Informatyki, który przeszedł totalny lifting wykonany przez pracownię Zalewski Architecture Group.

Uczelnia zamiast ogłaszać przetarg na projektanta postanowiła zorganizować konkurs architektoniczny. Pracownia ZAG wygrała konkurs m.in. dzięki odważnej i energetycznej kolorystyce. Architekci stworzyli kod barwny – każdej z trzech auli, które miały być poddane modernizacji, nadano indywidualny wyraz poprzez zastosowanie dominującego koloru. I tak największa aula A na 220 osób jest w ożywczej zieleni – w tym kolorze są obicia foteli, wykładzina podłogowa oraz niektóre połacie sufitu i fragmenty ścian. Z kolei dwie mniejsze sale B i C, każda miesząca po 160 osób, są odpowiednio w oranżu i błękicie.

W trakcie modernizacji w istniejących wnętrzach wymieniono wszystkie elementy wyposażenia i wykończenia. Ważne było również niewidoczne, acz istotne dla funkcjonalności wyposażenie w postaci nowych instalacji, czy montaż zaawansowanych systemów multimedialnych, w tym systemu tłumaczeń symultanicznych.

Każda z auli jest trochę pudełkiem w pudełku – do istniejących wnętrz wstawiono drewniane panele akustyczne na ścianach i sufitach, które oderwano od skorupy pomieszczeń. Ich autonomiczność podkreślają krawędziowe świetlówki – przez co panele tworzą właśnie rodzaj pudełka odsuniętego od właściwych ścian.

Duże połacie ścian i sufitów każdej z auli dodatkowo wzbogacono o rzeźbiarskie nacięcia, rodzaj geometrycznych zagłębień. W każdej sali zastosowano inny system rozrzeźbienia tych powierzchni – w jednej to prostokąty, w innej okrągłe otwory, a w największej auli A – to porozrzucane w pozornym nieładzie geometryczne wgłębienia. W ten sposób wielkie połacie ścian i sufitów, które mogłyby przytłaczać monotonią, urozmaicono. Ale stanowią one coś więcej niż dekorację czy próbę indywidualizacji powtarzalnych wnętrz – w każdym tym zagłębianiu czy nacięciu ukryto dodatkowe źródło światła.

Trzy aule spina u góry i na dole foyer, które jakby w kontraście do wnętrz audytoriów jest chłodne i monochromatyczne. Tutaj dominuje biel oraz grafitowa szarość. Olbrzymie okna dostarczają tu mnóstwo światła dziennego, przez co hol zalany jest przez słońce. W przestrzeni foyer jest jeden rzeźbiarski motyw – jedną ze ścian poryto wgłębieniami, gdzie umieszczono wygodne siedziska. Dzięki temu w publicznym holu powstały intymne wnęki, w których można spokojnie przysiąść z książką.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY