REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jak projektuje się wystawę w Centrum Nauki Kopernik?

  • Autor: Centrum Nauki Kopernik
  • 30 maj 2014 12:24
Jak projektuje się wystawę w Centrum Nauki Kopernik?
Wystawa Umysł Przyłapany, fot. Centrum Nauki Kopernik
Jak projektuje się wystawę w Centrum Nauki Kopernik?
Jak projektuje się wystawę w Centrum Nauki Kopernik?
Jak projektuje się wystawę w Centrum Nauki Kopernik?
Jak projektuje się wystawę w Centrum Nauki Kopernik?

„Umysł Przyłapany” to nowa wystawa Kopernika w całości została stworzona przez pracowników warszawskiego Centrum Nauki Kopernik. Grupa naukowców, designerów, inżynierów i edukatorów pracowała wspólnie przez półtora roku, by przygotować 20 interaktywnych eksponatów.

REKLAMA

Konstruowanie ekspozycji naukowych to w Polsce dyscyplina pionierska, dlatego designerzy - Emilia Walędzik i Michał Grzymała stanęli przed nie lada wyzwaniem. Czy udało im się zaprojektować wystawę, która każdego z nas zafascynuje?

Rękawica została rzucona

Ich główną inspiracją w tym projekcie była…rękawica.  Taka pomarańczowa, gumowa, dla elektryków, która po powrocie z wyjazdu na żagle leżała sobie na biurku.

- Każdy kto przechodził, chciał ją dotknąć – wspominają designerzy. Każdego intrygowała. My także lubiliśmy się nią bawić. Nagle pomyśleliśmy: to jest to! Ta robocza estetyka, kolor ostrzegawczy. Tak powinna wyglądać ta wystawa. Potem ten pierwotny pomysł ewoluował, ale wiele z niego pozostało - opowiadają designerzy.

Przyciągający minimalizm

Wystawa mówi o tym, że świat jest inny, niż nam się wydaje. Że umysł codziennie zastawia na nas pułapki, których nie dostrzegamy. Eksponaty miały demaskować sztuczki umysłu,  ale także bawić, skłaniać do interakcji, zadziwiać i intrygować. Stąd intensywny pomarańcz – kolor, który od razu dostrzegamy i odbieramy jako sygnał, że coś się będzie działo. Przyciąga nas. A kiedy już podejdziemy, natykamy się na nieoczywiste materiały, których aż się chce dotknąć. Szorstka guma, biała gładka okleina i sklejka, której faktura jest interpretacją różnych częstotliwości fal mózgowych.

Całość jest bardzo wyrazista, ale nie przytłacza istoty eksponatów i wygląda surowo, minimalistycznie.  

Od pomysłu do eksponatu

Projektowanie interakcji  zwiedzającego z eksponatem to kolejne poważne wyzwanie. Nierzadko wszystko zaczyna się od zwariowanych pomysłów. Po etapie wstępnych konsultacji, powstaje opis interakcji i projekt wzorniczy. Stąd już tylko krok do prototypu i szeregu testów wewnętrznych. Jak one wyglądają? - Bawimy się eksponatem – mówi Maciej Mieczkowski, szef konstruktorów Kopernika. Sprawdzamy wytrzymałość i bezpieczeństwo, np. rzucając elementami o podłogę. Jeśli coś może się popsuć, lepiej by popsuło się w sposób kontrolowany, bezpieczny, tak by nikt się nie skaleczył - dodaje.

Po testach wewnętrznych i ewentualnych przeróbkach, prototypy poddawane  są wielokrotnej ewaluacji. Każda z grup próbnych ocenia ich intuicyjność, atrakcyjność, zrozumiałość.  Zespół także obserwuje zachowanie zwiedzających i na tej podstawie może wyeliminować kolejne błędy. Tak stało się w przypadku krzesła fakira. Okazało się, że jego użytkownicy siadając na siedzisku kładą płasko dłonie obok siebie. Groziło to skaleczeniem,  dlatego gwoździe z bocznych przestrzeni siedziska zostały usunięte.

Pakowna wystawa

„Umysł Przyłapany” to wystawa objazdowa. Taka, którą można szybko złożyć, spakować do samochodu i przewieźć w inne miejsce.  Eksponaty muszą być lekkie, odporne na wstrząsy, wodę i pakowne. Przed nimi wiele kilometrów i wielu użytkowników, u których nie tylko rozbudzą  naukową ciekawość, ale także zaspokoją potrzeby estetyczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.