REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Jedna z największych inwestycji drogowych w Śląskim prawie na mecie

  • Autor: UM Tychy
  • 24 cze 2014 11:52
Jedna z największych inwestycji drogowych w Śląskim prawie na mecie
DK-1, fot. UM Tychy
Jedna z największych inwestycji drogowych w Śląskim prawie na mecie
Jedna z największych inwestycji drogowych w Śląskim prawie na mecie

Już 4 lipca planowane jest zakończenie inwestycji gruntownie przebudowującej tyską część DK-1. Modernizacja drogi trwała trzy lata i kosztowała 190 milionów złotych.

REKLAMA

W czasie trwającego blisko trzy lata remontu na 6,5 kilometrowym odcinku drogi ułożono ponad 100 tysięcy ton mas bitumicznych, wybudowano m.in. przejścia podziemne dla pieszych w rejonie ulic Targiela, Edukacji i Przemysłowej, obiekt mostowy nad torami PKP, oraz estakadę nad Al. Niepodległości. Na ostatnim z obiektów ze względu na konieczność wzmocnienia podłoża prace potrwają nieco dłużej – do końca lipca.

Z chwilą, gdy rozpoczynano prace projektowe szczegółowo sprawdzono warunki gruntowo-wodne dla obiektów inżynierskich, w tym także dla estakady nad Al. Niepodległości. Jednak w trakcie realizacji inwestycji warunki te uległy zmianie.

- Na podstawie wykonanych badań geologicznych, stwierdzono występowanie na tym terenie warstw gruntów spoistych, których stan na przestrzeni ostatnich lat się zmieniał, wykazując tendencję do pogarszania warunków gruntowo-wodnych. Zmiana stanu gruntów wskutek silnej ich infiltracji (przenikania) była spowodowana zaobserwowanymi zmianami poziomu wód gruntowych i wiązała się ze znacznym obniżeniem ich parametrów wytrzymałościowych. Wielkości tych zmian w następstwie miały bezpośredni wpływ na projektowane obiekty, ponieważ spowodowały znaczące osiadania konstrukcji nasypów i murów po północnej stronie wiaduktu – tłumaczy Sławomir Bawiec z firmy geologiczno-inżynieryjnej Bazet, autor dokumentacji wzmocnienia podłoża.

Początkowo zakładano, że sytuacja na estakadzie przy Al. Niepodległości nie będzie miała wpływu na termin zakończenia prac, jednak już wiadomo, że będzie inaczej.

- Konieczne było wzmocnienia podłoża. Dobiega końca budowa specjalnej palisady - ściany iniekcyjnej wraz z system kotwienia, która zapobiega przemieszczaniu się gruntów pod nasypem i dzięki temu ograniczone są osiadania. Budowa palisady wstrzymała jednak roboty drogowe na samej estakadzie (części północnej) i dopiero teraz mogą być one kontynuowane. Jednocześnie cały czas trwa wzmacnianie podłoża – mówi Michał Zwonik, kierownik budowy Polimex Mostostal S.A.

Mimo tych utrudnień kierowcy znacznie szybciej przejadą przez ul. Beskidzką.

- Kierowcy pojadą nowych asfaltem całą szerokością drogi przez większość przebudowywanej trasy. Wyjątkiem będzie 1,5-kilometrowy fragment między ul. Edukacji a Al. Piłsudskiego. To jedyny fragment całego zakresu projektu, na którym ruch odbywać się będzie jednym pasem w każdym z kierunków. Asfalt na tym odcinku będzie wprawdzie ułożony, ale ze względu na problemy z pracami na estakadzie przy Al. Niepodległości ruch nie może być puszczony całą szerokością jezdni – mówi Arkadiusz Bąk z MZUiM w Tychach.

Te utrudnienia nie potrwają jednak długo, ruch górą estakady powinien zostać puszczony do 31 lipca. - To data, z jaką wykonawca zadeklarował we wniosku o przesunięcie terminu końcowego inwestycji – mówi Rafał Chlipała, Inżynier Kontraktu.

Wciąż pozostaje jednak kwestia łącznicy zjazdowej z Katowic do centrum Tychów. Ze względu na zmianę struktury podłoża, łącznica musi być monitorowana. - Na ten moment nie jesteśmy jednoznacznie określić terminu jej zakończenia z uwagi na konieczność monitorowania obecnie prowadzonych robót, jednakże wydaje się, iż termin 31 lipca jest także możliwy do zakończenia dla tej części robót – dodaje Rafał Chlipała.

Warta 190 milionów złotych modernizacja DK-1 DK-86 w granicach miasta Tychy była konieczna, by poprawić bezpieczeństwo kierujących i płynność ruchu. To jedna z największych inwestycji drogowych w województwie śląskim i największa realizowana w Tychach. Projekt prowadzony jest przy udziale środków z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska pokrywa 85% kosztów kwalifikowanych inwestycji, reszta to wkład własny miasta.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.