REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Kłopotliwa akustyka dworców i terminali lotniczych

  • Autor: Propertydesign.pl
  • 23 lip 2015 11:01
Kłopotliwa akustyka dworców i terminali lotniczych
po lewej: stacja kolejowa Londyn, po prawej: terminal lotniczy Dubaj, fot. Armstrong
Kłopotliwa akustyka dworców i terminali lotniczych
Kłopotliwa akustyka dworców i terminali lotniczych
Kłopotliwa akustyka dworców i terminali lotniczych

Hale na dworcach i lotniskach, perony, czy ciągi komunikacyjne to miejsca szczególnie trudne akustycznie. Jeśli do tego obiekt ma wyglądać nowocześnie i odpowiadać na dzisiejsze trendy, architekci stają przed sporym wyzwaniem.

REKLAMA

Odpowiedni dobór materiałów pozwala jednak stworzyć wnętrza przyjazne dla podróżnych. Takie wzorcowe inwestycje powstają już także w Polsce, to m.in. port lotniczy Wrocław lub dworzec kolejowy w Terespolu.

Duże obiekty zazwyczaj kojarzą się z hałasem. Pierwsze miejsce na liście niechlubnych miejsc pod kątem złej akustyki zajmują niewątpliwie budynki transportu publicznego. Wielkie hale na lotniskach lub dworcach to ogromne skupiska ludzi. Sam ruch i rozmowy wywołują wysoki poziom hałasu. Na to nakładają się jeszcze nieustannie dobiegające z głośników komunikaty. Oczekiwanie na pociąg lub samolot w takim hałasie powoduje zmęczenie i rozdrażnienie.

Jeszcze mniej komfortowe bywają perony na dworcach kolejowych i w metrze. Hałas wjeżdżających pociągów jest największym zagrożeniem dla słuchu. Poziom natężenia dźwięku osiąga wówczas ok. 100-120 dB, czyli uznawany jest za szkodliwy dla zdrowia. I choć na peronach podróżni przebywają zazwyczaj dość krótko, odpowiednie wyciszenie peronów jest nie mniej ważne.

Jak zauważa Anna Baczkowska, architekt i kierownik techniczny sprzedaży z firmy Armstrong w nowo budowanych i remontowanych obiektach transportu publicznego ważne jest kilka aspektów: akustyka, wystrój, ale też dość specyficzne wymagania techniczne związane np. z wysokością pomieszczeń, czy w końcu kwestie bezpieczeństwa użytych materiałów pod kątem m.in. reakcji na ogień. – Znaczenie designu i akustyki zaczęło być zauważane dopiero w ostatnich latach. Jeszcze do niedawna remont dworca kolejowego oznaczał, że obiekt ma być odnowiony najtańszym kosztem. Nikt nie przejmował się komfortem akustycznym pasażerów, czy wystrojem wnętrza – przyznaje Anna Baczkowska.

Design w Dubaju i we Wrocławiu

Odpowiedni dobór materiałów wykończeniowych sprawia, że nowoczesny wystrój wnętrza idzie w parze z kształtowaniem przyjaznej akustyki pomieszczeń. Jedną z najbardziej spektakularnych realizacji na świecie w segmencie obiektów transportu publicznego była kilka lat temu budowa lotniska w Dubaju. Wykorzystano tam ponad 218 tys. mkw. metalowych sufitów i paneli ściennych Armstrong, czyli tyle ile zmieściłoby się na powierzchni 30 boisk do piłki nożnej. Przedsięwzięcie robi wrażenie jednak nie tylko skalą, ale przede wszystkim efektem jaki osiągnięto. Strop i owalne ściany głównego terminala od sufitu do podłogi wyłożone są akustycznymi panelami w białej kolorystyce, podkreślając estetykę jasnych, przestronnych wnętrz. Rozwiązania Armstrong nadają wnętrzu luksusowy charakter. Osiągnięcie takiego designu, ale jednocześnie kształtowanie akustyki nie byłoby możliwie przy wykorzystaniu innych materiałów jak np. naturalny kamień, czy twarde panele z tworzyw sztucznych. – Firma Armstrong była znacząco zaangażowana w proces projektowy i uzgodnienia techniczne. Efekt końcowy to klasa światowa. Sklepiony sufit zdobył najwyższą międzynarodową nagrodę akustyczną CISCA – przyznaje Bruce Neave, kierownik projektu z firmy Murray&Roberts wchodzącej w skład spółki odpowiadającej za generalne wykonawstwo lotniska.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY