REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Koncepcja gliwickiego dworca od PAS Projekt Archi Studio z wykonawcą

  • Autor: PKP SA
  • 31 paź 2014 10:37
Koncepcja gliwickiego dworca od PAS Projekt Archi Studio z wykonawcą
Wizualizacja dworca w Gliwicach po zmianach
Koncepcja gliwickiego dworca od PAS Projekt Archi Studio z wykonawcą
Koncepcja gliwickiego dworca od PAS Projekt Archi Studio z wykonawcą
Koncepcja gliwickiego dworca od PAS Projekt Archi Studio z wykonawcą
Koncepcja gliwickiego dworca od PAS Projekt Archi Studio z wykonawcą
Koncepcja gliwickiego dworca od PAS Projekt Archi Studio z wykonawcą

W postępowaniu na wybór wykonawcy prac budowlanych wpłynęło pięć ofert. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A., które zmodernizuje gliwicki dworzec za 136,8 miliona złotych. Obecnie PKP S.A. oczekuje na uprawomocnienie się decyzji wyboru najkorzystniejszej oferty.

REKLAMA

Nowoczesny, komfortowy i funkcjonalny – taki po zakończeniu inwestycji będzie kompleks
dworca w Gliwicach. Polskie Koleje Państwowe S.A. rozstrzygnęły przetarg na wybór wykonawcy prac budowlanych. W postępowaniu na wybór wykonawcy prac budowlanych wpłynęło pięć ofert. Najkorzystniejszą złożyło konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. oraz Aldesa Construcciones S.A., które zmodernizuje gliwicki dworzec za 136,8 miliona złotych. Obecnie PKP S.A. oczekuje na uprawomocnienie się decyzji wyboru najkorzystniejszej oferty. Podpisanie umowy z wykonawcą zostanie poprzedzone standardową kontrolą postępowania przez Urząd Zamówień Publicznych, co jest normalną praktyką przy inwestycjach unijnych o takiej wartości.

Projekt architektoniczny modernizacji dworca przygotowało biuro PAS Projekt Archi Studio.

- W związku z tym planujemy, że umowa z wykonawcą zostanie podpisana do końca IV kwartału tego
roku. Następnie rozpoczniemy prace budowlane na dworcu. Kompleks dworcowy w Gliwicach, to trzeci
po Bydgoszczy i Szczecinie duży projekt dofinansowany ze środków unijnych, którego realizacją
rozpoczynamy w tym roku - mówi Wojciech Rokicki, Zastępca Dyrektora Departamentu Inwestycji
w PKP S.A.

Głównym celem przebudowy kompleksu dworca w Gliwicach jest poprawa komfortu podróżnych oraz dostosowanie obiektu do współczesnych standardów obsługi. Nowością będzie korytarz łączący
obydwie hale, co ułatwi podróżnym przemieszczanie się po dworcu i dostęp do zlokalizowanych w nim
funkcji. Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane
zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w
dotarciu najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy prowadzące na wyższe kondygnacje. W
budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Stare
tablice odjazdów i przyjazdów wykonawca zastąpi nowoczesnymi tablicami elektronicznymi.
Wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. Poprawi się bezpieczeństwo. Wykonawca
rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska
nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania
budynkiem.

Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i
drewniane sufity. Wyremontowanie zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona
nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą
dworca. Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele. Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły
schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). W tunelach i na peronach
pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. To nie koniec zmian. Perony zyskają
całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w
obrębie stacji.

Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i
Środowisko. Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury zakończy się do
końca 2015 roku. Jedynie prace przy peronie 4 zostaną sfinalizowane w 2016 roku. Dotychczas przy udziale środków unijnych PKP S.A. przebudowała dworce w Gdyni i Wrocławiu, a także wybudowała nowy, podziemny dworzec Kraków Główny.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY