REKLAMA
PARTNER PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Najbardziej charakterystyczny zabytek Francji uratowała... stal

  • Autor: wnp.pl
  • 28 lip 2014 12:37
Najbardziej charakterystyczny zabytek Francji uratowała... stal
Fot. mat. pras. LaBaie, credit Thomas Jouanneau
Najbardziej charakterystyczny zabytek Francji uratowała... stal
Najbardziej charakterystyczny zabytek Francji uratowała... stal
Najbardziej charakterystyczny zabytek Francji uratowała... stal
Najbardziej charakterystyczny zabytek Francji uratowała... stal
Najbardziej charakterystyczny zabytek Francji uratowała... stal

Dwie dekady trwał program przywracania morskiego charakteru opactwu Mont-Saint-Michel. W końcu się udało.

REKLAMA

Tysiące ton stali dostarczonych przez różne światowe koncerny wykorzystano w czasie trwającego 20 lat programu przywracania morskiego charakteru jednemu z najbardziej charakterystycznych zabytków Francji.

Granitowe skały, na których zbudowano klasztor Mont-Saint-Michel przez tysiąclecia były wysepką położoną w zatoce, naprzeciw ujścia rzeki Couesnon. Przypływy i odpływy, zmieniające poziom morza o kilkanaście metrów powodowały, że przez wieki okresowo był dostępny tylko przy pomocy łodzi.

Rosnąca ilość pielgrzymów i turystów spowodowała, że w drugiej połowie XIX wieku wybudowano groblę łączącą opactwo ze stałym lądem. Budowla ta przyspieszyła naturalny proces stopniowego wypełnienie zatoki osadami nanoszącymi przez wpadające do niej rzeki.

Chcąc aby wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO zabytek jak najdłużej zachował swój wyjątkowy charakter zdecydowano się na budowę nowej śluzy w ujściu Couesnon, wybranie części naniesionych osadów, rozebranie starej grobli i zastąpienie jej mostem, który umożliwiłby swobodny przepływ wody dookoła wysepki i przenoszenie przez nią osadów głębiej w morze.

Projekt zainicjowano w roku 1995, ale pierwsze prace ruszyły dopiero w roku 2006, kiedy rozpoczęto budowę nowej zapory na rzecze Couesnon. W pierwszym etapie prac wykorzystano m.in. 1700 ton grodzic dostarczonych przez ArcelorMittal Commercial RPS. Zasadniczy element systemu zamknięć jazowych nowej zapory stanowią płyty ze stali nierdzewnej typu Dupleks, dostarczone przez firmę Industeel.

Ostatnim etapem prac w zatoce była budowa nowego mostu o długości 760 m. Stanął on na 124 stalowych kolumnach zakotwiczonych w dnie betonowymi blokami. Kolumny wykonano z rur bezszwowych o długości do 10,5 m, średnicy 244,5 m i ściankach o grubości 40 mm oraz 60 mm. Przed agresywnym działaniem słonej wody morskiej ma ją zabezpieczyć specjalna powłoka antykorozyjna. Na budowę konstrukcji mostu 400 ton rur dostarczyła firma Vallourec.

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY