REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

Nowy typ wiaty przystankowej w Warszawie

  • Autor: PAP
  • 23 kwi 2015 13:35
Nowy typ wiaty przystankowej w Warszawie
Nowe wiaty przystankowe, fot. R. Motyl / UM Warszawa
Nowy typ wiaty przystankowej w Warszawie
Nowy typ wiaty przystankowej w Warszawie
Nowy typ wiaty przystankowej w Warszawie
Nowy typ wiaty przystankowej w Warszawie
Nowy typ wiaty przystankowej w Warszawie
Nowy typ wiaty przystankowej w Warszawie

Są praktyczne, obszerne i wyglądem nawiązują do tzw. Ł-ek, czyli zadaszeń z lat 70. W stolicy odsłonięto pierwszą, nową tzw. seryjną wiatę przystankową. To jeden z trzech rodzajów nowych zadaszeń montowanych w mieście.

REKLAMA

W październiku ub. roku rozpoczęło się stawianie nowych wiat przystankowych w ramach projektu "Przystanek Komunikacji Miejskiej". W zależności od charakteru przestrzeni, instalowane są trzy rodzaje wiat. Konkursowe - w najbardziej reprezentacyjnych i ważnych komunikacyjnie lokalizacjach, konserwatorskie - w obszarach objętych nadzorem konserwatorskim i seryjne - w centrach dzielnic oraz przy głównych ciągach komunikacyjnych poza ścisłym centrum. W sumie do końca 2016 r. w Warszawie ma pojawić się 1580 nowych zadaszeń.

Ustawiono już 200 wiat - 81 konkursowych, 118 konserwatorskich i jedną seryjną. 58 zamontowano na przystankach tramwajowych a 142 - na autobusowych.

W czwartek odsłonięto pierwszą seryjną wiatę na przystanku autobusowym przy ul. Piotra Wysockiego na Targówku, gdzie powstaje także nowa ścieżka rowerowa oraz chodnik.

- Zmieniamy oblicze takich miejsc, jak ta ulica na Targówku, nie tylko (miejsc) w samym centrum, nie tylko po lewej stronie Wisły, ale też po prawej stronie rzeki - podkreśliła Hanna Gronkiewicz-Waltz. Przypomniała, że miasto nie wydaje na wiaty "ani złotówki z budżetu". Stawia je firma AMS SA, która będzie zarabiać na ekspozycji reklamy zewnętrznej na wiatach.

Wiaty seryjne są aluminiowe i mogą mieć 2,8m, 4,2m lub 5,6m długości. Dach wiaty ma ograniczać nagrzewanie się wnętrza latem. W środku oprócz gabloty z rozkładem jazdy, umieszczono długą ławkę przystankową. Wiata seryjna została zaprojektowana przez firmę AMS SA, w odróżnieniu od wiaty konserwatorskiej i konkursowej, które są projektami miasta.

Zgodnie z umową AMS SA w ramach koncesji w ciągu trzech lat wybuduje łącznie 1580 przystanków (413 konkursowych, 212 konserwatorskich i 955 seryjnych). Jak przypomniał prezes AMS SA Marek Kuzaka, projekt "Przystanek Komunikacji Miejskiej" jest finansowany z reklam na wiatach.

- Stąd postulaty, żeby nie było tam reklamy, a była wyłącznie ławka, przeczy istocie tego projektu. Żeby zbudować te wiaty, a miasto szacowało koszty wybudowania 1580 wiat na 80 mln zł, muszą być na nich reklamy. Staramy się, żeby ta reklama była możliwie najlepiej skomponowana z otoczeniem - powiedział Kuzaka.

Wszystkie nowe wiaty będą interaktywne - standardowo wyposażono je w technologię Near Field Communication (NFC) oraz kody QR. Dzięki tej technologii, poprzez bramkę gateams.com, pasażerowie mogą skorzystać z szeregu funkcjonalności - zaplanować podróż, zapoznać się z informacjami o mieście, lub pobrać darmowe treści. Ponadto w wiatach konkursowych i konserwatorskich, dostępne jest również darmowe WiFi (w lokalizacjach umożliwiających efektywne wykorzystanie tej technologii)

Podobał się artykuł? Podziel się!


Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY