REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Ecophon Forbo
×

Szukaj w serwisie

O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela

  • Autor: Anna Liszka, Propertydesign.pl
  • 08 lip 2015 12:10
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
Terminal na Okęciu projektu Estudio Lamela, fot. Bartosz Makowski
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela

Najnowocześniejszy terminal w Polsce został otwarty. To terminal 1 na lotnisku Chopina w Warszawie, który został zmodernizowany według projektu pracowni Estudio Lamela. Z architektem Carlosem Lamela rozmawiamy o tym, jak układała się współpraca z inwestorem, architekturze lotnisk i nowościach, jakie czekają na pasażerów warszawskiego T1.

REKLAMA

Nowy terminal 1 na warszawskim Okęciu powstał według projektu Estudio Lamela. Jak wyglądała praca nad lotniskiem będącym największym portem w Polsce?

Modernizacja terminalu 1 jest konsekwencją budowy terminalu 2. T1 był jedynym portem funkcjonującym na lotnisku Chopina. Kiedy wygraliśmy konkurs na terminal 2, nie wiadomo było jeszcze co stanie się z T1. 

Istniały pewne założenia i szkice… ale nie były zbyt konkretne. Mimo wszystko zakładaliśmy, że w przyszłości terminal 1 także czekają zmiany i że zapewne zostanie on wyburzony.

Dlatego w konkursie mającym miejsce 15 lat temu założono, że T2 będzie symetryczny do T1. Stąd w założeniach projektowych terminal 2 pojawił się po drugiej stronie terminalu 1. Aby w przyszłości, jeżeli zajdzie taka potrzeba, móc połączyć oba funkcjonujące obok siebie budynki jak najlepiej i najpełniej.

Kiedy uzyskaliśmy zlecenie na projekt terminalu 1, PPL zakładały, że nie będą budowały nowego obiektu. Miały plan, aby zmodernizować terminal 1 i połączyć go z T2.

To my przekonaliśmy inwestora, że bardzo trudno uzyskać spójne, dobrze połączone lotnisko, gdzie trzeba zintegrować nowy budynek ze starym.

Przekonaliśmy inwestora do tego, aby zburzył stary terminal w całości, a w jego miejscu wybudował  nowy obiekt o podobnej stylistyce.

Inwestor zrozumiał założenie i zgodził się na zaproponowane przez nas rozwiązanie uznając, że to najlepsze wyjście. Teraz, po 5 latach, zarówno inwestor, jak i my jesteśmy zadowoleni z podjętej zmiany w koncepcji. Udało nam się uzyskać spójny budynek pod względem architektonicznym, technicznym i funkcjonalnym.

Czyli architekci ze Estudio Lamela mają dużą siłę przekonywania?

W tym wypadku argumenty były na tyle logiczne, że nie kosztowało nas to dużo wysiłku. Poza tym  inwestor był otwarty na dialog.

Wspomniał Pan, że z inwestorem współpraca przebiegała wręcz wzorcowo. Czy zatem w Polsce projektowało się Panu łatwo i przyjemnie?

Raczej tak było. Wiąże się to z tym, że Polska ma niezwykle wysoką kulturę pracy i wielkiej klasy specjalistów – architektów i inżynierów. Podczas rozmów z nami, PPL reprezentował ich własny zespół architektów, który również prezentował bardzo wysoki poziom merytoryczny. Dzięki temu współpraca układała się nam bardzo dobrze.

Jakie nowości czekają na pasażerów nowego, warszawskiego terminala?

Terminal 1 nie jest duży. To średnia wielkość, jeśli chodzi o lotniska. Można powiedzieć, że nowością i ukłonem w stronę pasażerów jest strefa wejściowa do obiektu: bardzo przestronna, komfortowa, pozwalająca na łatwą orientację - podróżujący ma wszystko w zasięgu oka. Pod względem architektury jest to miejsce bardzo funkcjonalne, przyjazne dla pasażerów z przejrzystym planem.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.