REKLAMA
PARTNERZY PORTALU Forbo
×

Szukaj w serwisie

O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela

  • Autor: Anna Liszka, Propertydesign.pl
  • 08 lip 2015 12:10
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
Terminal na Okęciu projektu Estudio Lamela, fot. Bartosz Makowski
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela
O nowym terminalu na Okęciu mówi Carlos Lamela

Najnowocześniejszy terminal w Polsce został otwarty. To terminal 1 na lotnisku Chopina w Warszawie, który został zmodernizowany według projektu pracowni Estudio Lamela. Z architektem Carlosem Lamela rozmawiamy o tym, jak układała się współpraca z inwestorem, architekturze lotnisk i nowościach, jakie czekają na pasażerów warszawskiego T1.

REKLAMA

Nowy terminal 1 na warszawskim Okęciu powstał według projektu Estudio Lamela. Jak wyglądała praca nad lotniskiem będącym największym portem w Polsce?

Modernizacja terminalu 1 jest konsekwencją budowy terminalu 2. T1 był jedynym portem funkcjonującym na lotnisku Chopina. Kiedy wygraliśmy konkurs na terminal 2, nie wiadomo było jeszcze co stanie się z T1. 

Istniały pewne założenia i szkice… ale nie były zbyt konkretne. Mimo wszystko zakładaliśmy, że w przyszłości terminal 1 także czekają zmiany i że zapewne zostanie on wyburzony.

Dlatego w konkursie mającym miejsce 15 lat temu założono, że T2 będzie symetryczny do T1. Stąd w założeniach projektowych terminal 2 pojawił się po drugiej stronie terminalu 1. Aby w przyszłości, jeżeli zajdzie taka potrzeba, móc połączyć oba funkcjonujące obok siebie budynki jak najlepiej i najpełniej.

Kiedy uzyskaliśmy zlecenie na projekt terminalu 1, PPL zakładały, że nie będą budowały nowego obiektu. Miały plan, aby zmodernizować terminal 1 i połączyć go z T2.

To my przekonaliśmy inwestora, że bardzo trudno uzyskać spójne, dobrze połączone lotnisko, gdzie trzeba zintegrować nowy budynek ze starym.

Przekonaliśmy inwestora do tego, aby zburzył stary terminal w całości, a w jego miejscu wybudował  nowy obiekt o podobnej stylistyce.

Inwestor zrozumiał założenie i zgodził się na zaproponowane przez nas rozwiązanie uznając, że to najlepsze wyjście. Teraz, po 5 latach, zarówno inwestor, jak i my jesteśmy zadowoleni z podjętej zmiany w koncepcji. Udało nam się uzyskać spójny budynek pod względem architektonicznym, technicznym i funkcjonalnym.

Czyli architekci ze Estudio Lamela mają dużą siłę przekonywania?

W tym wypadku argumenty były na tyle logiczne, że nie kosztowało nas to dużo wysiłku. Poza tym  inwestor był otwarty na dialog.

Wspomniał Pan, że z inwestorem współpraca przebiegała wręcz wzorcowo. Czy zatem w Polsce projektowało się Panu łatwo i przyjemnie?

Raczej tak było. Wiąże się to z tym, że Polska ma niezwykle wysoką kulturę pracy i wielkiej klasy specjalistów – architektów i inżynierów. Podczas rozmów z nami, PPL reprezentował ich własny zespół architektów, który również prezentował bardzo wysoki poziom merytoryczny. Dzięki temu współpraca układała się nam bardzo dobrze.

Jakie nowości czekają na pasażerów nowego, warszawskiego terminala?

Terminal 1 nie jest duży. To średnia wielkość, jeśli chodzi o lotniska. Można powiedzieć, że nowością i ukłonem w stronę pasażerów jest strefa wejściowa do obiektu: bardzo przestronna, komfortowa, pozwalająca na łatwą orientację - podróżujący ma wszystko w zasięgu oka. Pod względem architektury jest to miejsce bardzo funkcjonalne, przyjazne dla pasażerów z przejrzystym planem.



Rekomendowane dla Ciebie





REKLAMA

LUDZIE Z BRANŻY